8.385 lest ·
50 svar
8k lest
50 svar
Problem med utskåret taklist
Hei alle sammen,
Har vært her en stund nå og glir daglig rundt og leser i diverse tråder, med stor glede, men nå er det på tide å stille et spørsmål for jeg holder på å rive av meg håret.
Har nylig flyttet inn i huset som jeg og samboeren bygde i 2018. Eller ja, jeg har vel bygget og samboeren har tatt seg av våre 2 små barn. Har nå endelig tatt skrittet og begynt med å sette opp taklistene. Siden jeg er spesielt glad i å gjøre ting litt mer komplisert enn de trenger å være, har jeg valgt å, i mangel av et bedre ord, skjære til mine innerhjørner.
Gjorde det med alle gulvlistene og liker at resultatet blir en tett og fin skjøt.
Nå har jeg derimot store problemer med å få til det samme med taklisten. Jeg får det ikke til, uansett hva jeg gjør, så er det et spesielt sted på listen som ikke vil. Se rødmarkering på vedlagt bilde.
Jeg vet ikke om det er jeg som gjør feil eller om det er profilen på listen som steller til det. Vet ikke om det går å skille på akkurat dette bildet, men selve dråpen/perlen eller hva man skal kalle det har en fordypning bak seg som, "går opp bak" dråpens nedre kant (om dere skjønner hva jeg mener).
Om bildematerialet ikke er nok, skal jeg prøve å få tatt et bilde av to biter som ikke går sammen.
Takknemlig for alle tips & råd dere kan bistå med. Eller er det bare så enkelt som at: øve mer & gjøre om gjør rett =D
Har vært her en stund nå og glir daglig rundt og leser i diverse tråder, med stor glede, men nå er det på tide å stille et spørsmål for jeg holder på å rive av meg håret.
Har nylig flyttet inn i huset som jeg og samboeren bygde i 2018. Eller ja, jeg har vel bygget og samboeren har tatt seg av våre 2 små barn. Har nå endelig tatt skrittet og begynt med å sette opp taklistene. Siden jeg er spesielt glad i å gjøre ting litt mer komplisert enn de trenger å være, har jeg valgt å, i mangel av et bedre ord, skjære til mine innerhjørner.
Gjorde det med alle gulvlistene og liker at resultatet blir en tett og fin skjøt.
Nå har jeg derimot store problemer med å få til det samme med taklisten. Jeg får det ikke til, uansett hva jeg gjør, så er det et spesielt sted på listen som ikke vil. Se rødmarkering på vedlagt bilde.
Jeg vet ikke om det er jeg som gjør feil eller om det er profilen på listen som steller til det. Vet ikke om det går å skille på akkurat dette bildet, men selve dråpen/perlen eller hva man skal kalle det har en fordypning bak seg som, "går opp bak" dråpens nedre kant (om dere skjønner hva jeg mener).
Om bildematerialet ikke er nok, skal jeg prøve å få tatt et bilde av to biter som ikke går sammen.
Takknemlig for alle tips & råd dere kan bistå med. Eller er det bare så enkelt som at: øve mer & gjøre om gjør rett =D
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
Det er ikke helt klart hva du mener med "snida'".
Kan det være at du ønsker å montere listene med en gjæring i rommets hjørner? Da trenger du en gersag med 45 graders vinkel (så nøyaktig som mulig) samt mye tålmodighet før du finner ut i hvilken vinkel du skal legge listen i sagen. Det er best å øve på en mengde småbiter før du ødelegger lange lengder.
Hvis du derimot vil sette den første listen rett og deretter skjære den møtende listen så den passer inn i den første listens profil, da kan det bli krevende med dryppnese. Den skårne listen trenger et tilsvarende utspring oppover slik at du monterer den nedenfra.
Kan det være at du ønsker å montere listene med en gjæring i rommets hjørner? Da trenger du en gersag med 45 graders vinkel (så nøyaktig som mulig) samt mye tålmodighet før du finner ut i hvilken vinkel du skal legge listen i sagen. Det er best å øve på en mengde småbiter før du ødelegger lange lengder.
Hvis du derimot vil sette den første listen rett og deretter skjære den møtende listen så den passer inn i den første listens profil, da kan det bli krevende med dryppnese. Den skårne listen trenger et tilsvarende utspring oppover slik at du monterer den nedenfra.
Jeg kan anbefale hjørneklosser.
http://www.fresks.se/sortiment/tra/listvirke/taklist/162258
http://www.fresks.se/sortiment/tra/listvirke/taklist/162258
Akkurat slik. Det er det jeg ikke får til helt.T Thomas_Blekinge skrev:
Kanskje det bare er mer øvelse som skal til.
Ja, akkurat, det er nok det ordet jeg leter etter og det som jeg har gjort med alle gulvlistene.FreQa skrev:
Har da som sagt støtt på problemer med akkurat denne profilen da jeg ikke får det til å passe sammen.
Jeg pleier å gera listen før jeg skjærer ut profilen. Bruker en liten bahco løvsag for å få det pent. Det siste pusser jeg med en rundfil eller lignende som passer i profilen. Youtube litt på "coping crown mould," så kanskje du får noen nye tips.
De fleste hus har ikke 90-graders vinkler i hjørnene, spesielt hvis det er et gammelt hus. Vinkelen mot taket er ikke 90 grader, vinkelen mellom vegg og vegg er ikke 90 grader. Forkropping av lister er jo en alminnelig metode for å håndtere dette og forholdsvis enkel sammenlignet med å prøve å kompensere for forskjellen fra 90 grader ved gerning.useless skrev:
Før jeg forstod bedre prøvde jeg å gera lister i et gammelt hus, resultatet ble elendig og jeg måtte gjøre alt om igjen. Nå bor jeg i et annet eldre hus hvor noen klodrian (håndverker!) har geret gulvlistene og deretter fylt i skjøtene med enorme mengder latexfog. Det ser forferdelig ut.
Ja, nettopp, har brukt samme teknikk jeg også inntil nylig da jeg monterte på en lamellrondell på vinkelslipen og sliper bort overflødet isteden. Synes det var lettere og raskere.J JSE skrev:
Det er som sagt bare denne profilen jeg har støtt på problemer med, så derfor lurer jeg på om det kanskje er noe jeg overser eller gjør feil eller om det er dømt til å mislykkes med denne profilen.
Youtube har slutt på usette videoer nå
Å kroppsfeste er den rette måten å gjøre det på hvis man vil være møbelsnekker og ikke bygningssnekker. Med den der listen er det dessverre ikke mulig. Jeg hadde i ditt sted valgt en annen list, heller enn å senke meg til bygningssnekkeri. En bygningssnekker gerer innerhjørner. Merk vel at jeg gjerne kompliserer ting og er dokumentert vrang.