Hei!
Vårt gjerde som står på taket til vårt betonggarasje har begynt å helle utover. Årsaken er at noen av bjelkeskoene har blitt bøyd. Antakelig fordi gjerdet har vært for tungt.
Se bilder!
Jeg skulle ønske hjelp med følgende:
1) En "quick fix" så vi midlertidig kan sikre gjerdet på en så pen måte som mulig.
2) En langsiktig løsning slik at problemet ikke kommer tilbake
Takk på forhånd!
Vårt gjerde som står på taket til vårt betonggarasje har begynt å helle utover. Årsaken er at noen av bjelkeskoene har blitt bøyd. Antakelig fordi gjerdet har vært for tungt.
Se bilder!
Jeg skulle ønske hjelp med følgende:
1) En "quick fix" så vi midlertidig kan sikre gjerdet på en så pen måte som mulig.
2) En langsiktig løsning slik at problemet ikke kommer tilbake
Takk på forhånd!
Ser ut som det er feil type balksko. De ser ut til å være slike som har en grov rundstang i midten som fester i betongen?
De klarer bare laster rett ovenfra. Er udugelige på sidlaster.
Du skal ha de groveste plate-/plintjernene du kan finne, helst 8x40 eller grovere, 2 stk per stolpe.
Det blir heftige vindlaster på gjerde.
De klarer bare laster rett ovenfra. Er udugelige på sidlaster.
Du skal ha de groveste plate-/plintjernene du kan finne, helst 8x40 eller grovere, 2 stk per stolpe.
Det blir heftige vindlaster på gjerde.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Som midlertidig løsning kan du jo skru ned stormankere i gresset og binde opp gjerdet til disse. Ingen pen løsning, men det faller jo i "riktig retning" da.
Risikoen er jo at bjelkeskoene kan gå av når du bøyer opp gjerdet.
Edit: stormskruv heter det visst.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Stormskruv-2000033098/
Risikoen er jo at bjelkeskoene kan gå av når du bøyer opp gjerdet.
Edit: stormskruv heter det visst.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Stormskruv-2000033098/
Sist redigert:
Hei!
Oldboy: Jepp, det er dessverre vanlige bjelkesko med grov rundstang. Takk for tips med plattjernen! Jeg antar at man skal sette jernene med den tynne siden mot brytretningen dvs på siden av stolpene, ikke foran og bak.
Marcus: Jeg hadde en lignende løsning som du beskriver som forslag, men den ble dessverre ikke godkjent av fruen ;-)
Nå har jeg i stedet tatt ned hele gjerdet. Tror at jeg må sette opp et lettere og bruke stolpjern, akkurat som Oldboy skriver.
Takk for deres svar. Ha en fin helg og sommer!
Oldboy: Jepp, det er dessverre vanlige bjelkesko med grov rundstang. Takk for tips med plattjernen! Jeg antar at man skal sette jernene med den tynne siden mot brytretningen dvs på siden av stolpene, ikke foran og bak.
Marcus: Jeg hadde en lignende løsning som du beskriver som forslag, men den ble dessverre ikke godkjent av fruen ;-)
Nå har jeg i stedet tatt ned hele gjerdet. Tror at jeg må sette opp et lettere og bruke stolpjern, akkurat som Oldboy skriver.
Takk for deres svar. Ha en fin helg og sommer!
Er ikke sikker på hva som gir aller størst stivhet.
Jernene i seg selv har jo størst stivhet slik som du foreslo plasseringen, men om man setter dem på andre siden, altså på for- og baksiden av stakettstolpen, og bruker gjennomgående skruer så vil nok den ene agere som "hengsel" og den andre tar opp mesteparten av lasten som draglast. Jo lenger ned mot bakken stolpen går desto stivere.
Men som sagt så er jeg ikke sikker på hva som gir det stiveste stakettet. Men om jernene er "tilstrekkelig" grove så spiller det nok ingen stor rolle hvordan de settes. Vet bare at det blir ganske store krefter i og med at høyden på stakettet blir vektarm og skaper mye dreiemoment.
Det stiveste stakettet blir nok om stolpene går ned et stykke på siden og festes i bunnen inn i siden på muren, og også med et jern ovenfra, men det er kanskje overkill.
Jernene i seg selv har jo størst stivhet slik som du foreslo plasseringen, men om man setter dem på andre siden, altså på for- og baksiden av stakettstolpen, og bruker gjennomgående skruer så vil nok den ene agere som "hengsel" og den andre tar opp mesteparten av lasten som draglast. Jo lenger ned mot bakken stolpen går desto stivere.
Men som sagt så er jeg ikke sikker på hva som gir det stiveste stakettet. Men om jernene er "tilstrekkelig" grove så spiller det nok ingen stor rolle hvordan de settes. Vet bare at det blir ganske store krefter i og med at høyden på stakettet blir vektarm og skaper mye dreiemoment.
Det stiveste stakettet blir nok om stolpene går ned et stykke på siden og festes i bunnen inn i siden på muren, og også med et jern ovenfra, men det er kanskje overkill.
Klikk her for å svare




