Har nylig kjøpt hus og er i full gang med renoveringsplanene men har nå støtt på patrulje med en planløsningsendring som har vist seg å være mer komplisert enn vi trodde.
Planen er å åpne opp helt mellom kjøkken og spisestue, kruxet er at det ikke er en, men snarere to, bærende vegger som må utbedres. Vi planlegger også å rive ikke-bærende vegg "e".
Premisser;
- Bærende mellomvegger på entréplanet er "f", "g" og "j".
- Vegg "j" har av tidligere eier blitt revet og avlastet med bjelke. Blå sirkel på bildet markerer plassering av søylen.
- Vegg "g" er den lengste bærende veggen som løper fra stue/gang og et stykke inn i kjøkkenet. og knytter seg til bærende vegg "j" gjennom ikke-bærende vegg "h".
- For å åpne opp helt mellom kjøkken og spisestue må "kjøkkendelen" av vegg "g" rives da vegg "j" allerede har blitt revet tidligere. Søylen som for øyeblikket støtter "j"-bjelken (blåmarkert) må altså også flyttes for å åpne helt.
Spørsmålet blir altså; ettersom det ikke dreier seg om en eneste bærende vegg i en rett linje men i stedet to bærende vegger med forskyvning imellom der den ene dessuten utgjør en del av en lengre bærende vegg ("g"), hvordan gjør man med avlastning?
Er det mulig å bytte ut den eksisterende "j"-bjelken med en betydelig lengre (se bilde "mulig løsning") bjelke som da bærer hele åpningen og erstatter begge bærende vegger til tross for at de to bærende originalveggene ikke er i linje med hverandre?
Har sendt over samtlige tegninger til en konstruktør og venter på tilbud men tenkte at jeg hører her og håper på at noen har litt ideer. Vet at i hvert fall én nabo med identisk hus har gjort denne typen endring og har hørt at det krevde noe spesialbyggelement bestilt fra Umeå (?), venter også på kontakt med denne naboen. Er det virkelig så komplisert eller finnes det en enkel løsning?
Legger ved tegninger/bilder på plantegning, veggfortegnelse, bærende mellomvegger, mulig løsning?, bjelkelag etc.
Spontant synes jeg det ser ut som vegg e og l bør være bærende?
Så kanskje også f, g, j og h?
Forstår tanken, men ifølge originaltegningene er f, g og j bærende mellomvegger. Kan spontant også synes at e+l burde være bærende mtp at de løper 90 grader mot takstolene, men blant originaltegningene finner jeg bare info om at f, g og j skal være bærende mellomvegger.
Skal se om jeg kan redusere størrelsen på bildefilene så de blir enklere å åpne.
En komplisert bygningsstamme som ikke er helt enkel å analysere. Bjelkelaget mot kjelleren består av betongkassetter som ligger parallelt med mønet. Bjelkelaget mellom bv og øv er et konvensjonelt trebjelkelag der bjelkene også ligger parallelt med mønet. Til slutt fagverkstakstoler som ligger vinkelrett mot mønet. Det betyr at også vegg "e" er delvis bærende. Dessuten har den en viktig stabiliserende funksjon. Om vegg "j" skal åpnes mer, må man nok vurdere å skrote den gamle avvekslingen. Søylen har ingen ideell plassering siden den står forskjøvet i forhold til veggen i kjelleren. Samtidig gjør vindusinndelingen at det er vanskelig å flytte avvekslingen i sideveis. Når det gjelder vegg "e", anser jeg at man ikke kan fjerne den helt, men at dere må nøye dere med en noe større åpning. Plasseringen av bjelke og søyle ved vegg "j" bør helst avgjøres i samråd med en konstruktør som kan se forholdene på stedet.
En komplisert byggestamme som ikke er helt enkel å analysere. Bjelkelaget mot kjelleren består av betongkasetter som ligger parallelt med mønet. Bjelkelaget mellom bv og øv er et konvensjonelt trebjelkelag hvor bjelkene også ligger parallelt med mønet. Endelig takstoler som ligger vinkelrett mot mønet. Det betyr at også vegg "e" er delvis bærende. I tillegg har den en viktig stabiliserende funksjon. Hvis vegg "j" skal åpnes opp mer, må man nok vurdere å skrote den gamle avvekslingen. Søylen har ingen ideell plassering ettersom den står forskjøvet i forhold til veggen i kjelleren. Samtidig gjør vindusinndelingen at det er vanskelig å flytte avvekslingen sidelangs. Når det gjelder vegg "e" mener jeg at man ikke kan fjerne den helt uten at dere får nøye dere med en noe større åpning. Plasseringen av bjelke og søyle ved vegg "j" bør helst avgjøres i samråd med en konstruktør som kan se forholdene på stedet.
Noe har man altså lært av å slavisk lese dine innlegg her på forumet
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.