Hei,
Har noen tanker om å installere vannbåret,
Er det noen som har en prisvurdering på kobberrør vs Stamco-rør per meter?
Hva er "normale" størrelser man pleier å bruke?
Gjelder et 2-etasjes rekkehus.
Har noen tanker om å installere vannbåret,
Er det noen som har en prisvurdering på kobberrør vs Stamco-rør per meter?
Hva er "normale" størrelser man pleier å bruke?
Gjelder et 2-etasjes rekkehus.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Rinkaby Rør har bra priser http://www.rinkabyror.se/ Hva som er "normalt" avhenger nok mye av størrelse og hvilket system du har, men 22mm til stammer og 15mm ut til radiatorene burde vel fungere. Skal du kjøpe alt nytt? radiatorer og varmepumpe eller hva har du tenkt deg? Jeg kjøpte mine radiatorer billig fra Rörteknik i Östersund men også Bauhaus har bra pris på sine, men er dyrere på selve koblingen.
Hei,
Takk Peter. Nja, jeg holder vel mer på å regne på hva det kan koste å installere et vannbårent system fra "scratch" for å senere kanskje gå inn i biobrensel-trasket.
Leter litt etter brukte rør og radiatorer, men kan jo være bra å vite størrelser og ny cirka pris før man leter.
Har også kommet frem til at 22mm henholdsvis 15mm virker mest "vanlig", så nå har man jo fått det bekreftet.
Kan/Får man trekke denne typen rør ut til radiatorer?
Takk Peter. Nja, jeg holder vel mer på å regne på hva det kan koste å installere et vannbårent system fra "scratch" for å senere kanskje gå inn i biobrensel-trasket.
Leter litt etter brukte rør og radiatorer, men kan jo være bra å vite størrelser og ny cirka pris før man leter.
Har også kommet frem til at 22mm henholdsvis 15mm virker mest "vanlig", så nå har man jo fått det bekreftet.
Kan/Får man trekke denne typen rør ut til radiatorer?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Vanlige PEX-rør burde alt være billigere.
Oi, trodde ikke at man fikk bruke PEX rør til radiatorer. Men se der hva man lærer seg ved å google litt om PEX rør...
TUSEN TAKK!
Glemte et spørsmål til...
Da kan man altså bruke f.eks. PEX rør som er til for gulvvarme også som vannbårent til radiatorer?
I så fall ligger jo prisen på 12-18kr/m...
TUSEN TAKK!
Glemte et spørsmål til...
Da kan man altså bruke f.eks. PEX rør som er til for gulvvarme også som vannbårent til radiatorer?
I så fall ligger jo prisen på 12-18kr/m...
Uponor har masse bra info... http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=792
og bruksområder for ulike rør her... http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=797
Ifølge den siden brukes ikke gulvvarmerør til radiatorsystem.
og bruksområder for ulike rør her... http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=797
Ifølge den siden brukes ikke gulvvarmerør til radiatorsystem.
Kjør pex til håndkletørkeren og de tåler opp til 90 grader så så lenge man holder seg under det så bør det være greit. Orket rett og slett ikke med å bøye flere kobberrør. 
I mange hus er det blå rør som radiatorsystemet er bygget opp av. Vanskearbeidet og man må ha et svindyrt gjengeverktøy og å håndbøye 15 mm rør det kan man jo bare drømme om.
Biltemas prisol er ikke godkjent for skjult montasje, tydeligvis er røret skjøtt under isolasjonen.
I mange hus er det blå rør som radiatorsystemet er bygget opp av. Vanskearbeidet og man må ha et svindyrt gjengeverktøy og å håndbøye 15 mm rør det kan man jo bare drømme om.
Biltemas prisol er ikke godkjent for skjult montasje, tydeligvis er røret skjøtt under isolasjonen.
MITT faller garantert derunder. Dog er det "skarvløst" så jeg drar ikke skruen i slangen skal det være rolig. Vet ikke om det er godkjent å gjøre så men jeg hadde uansett ikke noe valg. Men RiR hjelper jo på den andre siden heller ikke om man skrur på feil sted. 
Har hatt "sirkulasjonen" på i vanlige elementene og disse tilkoblet (sitter plugger i endene) så det lekker ikke foreløpig iallfall
Kan nemlig ikke koble på disse når veggen sitter der siden tilkoblingen er rettet mot badet og jeg helst ikke vil røre de gamle rørene som er av jern.
Har en masse gulvvarmerør men disse står makstempen rundt 60 grader så jeg kjøpte "riktig sort" dvs combipex.
Skjult montasje er som jeg har oppfattet det inne i vegg/gulv/tak så man ikke lett kan inspisere disse ledningene. Man kan gjøre på en del forskjellige måter bak tettesjiktet for eksempel en trossbunn med tettesjikt og et lekkasjerør eller inspeksjonsluke.
Har hatt "sirkulasjonen" på i vanlige elementene og disse tilkoblet (sitter plugger i endene) så det lekker ikke foreløpig iallfall
Har en masse gulvvarmerør men disse står makstempen rundt 60 grader så jeg kjøpte "riktig sort" dvs combipex.
Skjult montasje er som jeg har oppfattet det inne i vegg/gulv/tak så man ikke lett kan inspisere disse ledningene. Man kan gjøre på en del forskjellige måter bak tettesjiktet for eksempel en trossbunn med tettesjikt og et lekkasjerør eller inspeksjonsluke.
Klikk her for å svare