AC: Interessant!
Min svært grove sammenligningstall tror jeg jeg har fått fra forbrukerrådet (!). Åpenbart var den også irrelevant, unnskyld meg for det. Ser dessuten at din opplysning finnes i Ytongs "Lättbetonghandbok".
Hvordan er det med isopor, har du noen tall der også?

Med celleplast tenkte jeg meg Frigolit (er vel egentlig et varemerke?). For det er vel det man pleier å bruke for husisolering? Når det gjelder lettbetongens isoleringsverdi, så er jo 500-kvaliteten den mest relevante da det er den man pleier å mure veggene av, det var det jeg tenkte på når jeg synes at tallet mitt ikke var så interessant.

Når det gjelder isopor, sjekk ut denne siden:
http://www.besta.se/
Ser veldig enkelt ut....
/C 8)

Som jeg forstår det, er altså U-verdien for de polske 35,6 cm ytong blokkene 0,29W/m2K, noe som er litt i overkant hvis man vil ha en godt isolert vegg.

Hva er fordeler/ulemper hvis man tar to 35,6-blokker slik at veggen blir massiv 73 cm ytong med U-verdi på 0,145W/m2K?

Jocke-Orn skrev:
Hva er for-/ulempene hvis man tar to 35,6 blokker slik at veggen blir massiv 73cm ytong med U-verdi på 0,145W/m2k?
Du vil få en meget tung stamme, dette medfører trolig at grunnmuren/bunnplaten må forsterkes kraftig. I tillegg får du dype vindusnisjer, så det kan bli mørkt innendørs, men på den andre siden får du sikkert meget hyggelige vinduskarmer.

Okei... stommen blir mye tyngre.
Hvordan er det med kostnadsbiten er en U-verdi på 0.145 bra og er den økte kostnaden verdt dette?
Hva må man regne med at alternativene med 35,6cm ytong og isolering mm i stedet koster om man vil ha en U-verdi på 0.145?

En annen mulighet som har blitt diskutert tidligere er å legge til mineralull utvendig og deretter puss. Jfr Optirocs system.

I vår var det flere som skrev om at de hadde planer om å kjøpe Ytong fra Polen - er det noen som har gjort alvor av dette og har lyst til å dele sine erfaringer? :D

At steinhus lagrer varme - medfører det lavere oppvarmingskostnader?

Jeg er også interessert i å høre om det er noen som har erfaring fra den Polske Ytong.

Hva blir merkostnaden for å tilleggsisolere på utsiden? - blir det mer komplisert å pusse fasaden med tilleggsisolering på utsiden?

Hei på dere!

Ojoj, det var en stund siden jeg startet denne tråden! Har ikke rukket å forske mer om Ytong fra Polen eller Estland, men angående utvendig isolasjon, så finnes ulempen at pussen (om man nå velger denne overflaten) blir mye skjørere enn om man pusser direkte på stenen.

Om/når vi bygger til, så blir det noen form for varmepumpe for at oppvarmingen ikke skal koste for mye (ja, vi liker å ha det varmt inne!)

Mvh Stefan :-)

PS det finnes en annen kjempebra "tråd" om å bygge med sten/lettbetong (dog ikke startet av meg). Søk på forumet, så finner dere flere prisopplysninger der DS

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.