Vi skal pusse noen vegger i kjelleren med gipsmørtel. Har lest at man skal ha primer under for at det skal feste bedre. Jeg har primer for betonggulv. Kan jeg bruke den samme til veggene? Har den ikke hjemme så kan ikke se om det står noe på den..

På finjas gipspusts står det at
*til glatte og ikke sugende underlag som for eksempel betong, skal overflaten forbehandles med Finja Gipsprimer.

Sugende underlag skal forvannes, ikke primes.

Det er ikke samme innhold i gipspuss som i vanlig pusts.
Siden det står gipsprimer så er det vel en spesiell primer for nettopp gipspuss.
Ellers burde det stått Finja MSA primer.

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, det er ikke gøy om man må gjøre jobben om igjen.

Nå vet jeg ikke hvilket fabrikat du har på gipspussen.

Gipspuss sies ikke å være bra der det finnes fuktpåvirkning, noe som kan forekomme i kjellere.

Som sagt er gips på kjellervegger ofte tvilsomt, i hvert fall hvis det er yttervegger under bakken som ikke er tørre, ville jeg sagt. Primeren til gips er ikke det samme som vanlig primer. Primeren til gips (i hvert fall den jeg har brukt) er rød, klissete og inneholder sand - sluttresultatet blir som om veggen var et sandpapir, eller hvis du spiller tennis, som plexipave... Men slik primer trengs bare hvis du har en ikke-sugende og glatt overflate. På puss eller betong holder det å vanne, eller dra på et tynt lag med vellinglignende gips som "grunningsbruk".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.