Har identifisert at trappen knirker pga bevegelse mellom vangene og trinnene, og jeg mistenker at synderen i dramaet er noe gammelt lim samt svake stusstrinn. Har dessverre ikke mulighet til å dele trappen og rense ut, så jeg trenger en måte å presse inn nytt lim mellom vangene og trinnene med ordentlig trykk.

Noen som kan tipse om en god teknikk eller verktøy? Tenkte spontant på et verktøy lignende en Smørjesprøyte for å generere høyt trykk, og deretter et munnstykke som man borer fast. Det er ikke noe problem å gjøre synlige inngrep, da det uansett blir en trappfornying med stepkit eller lignende etterpå. Vil redusere knirkingen før jeg går i gang med det dog.

// Mats

Har ingen egen erfaring men ekspanderende lim burde jo være anvendelig til dette.

Sprøyte med et sugerør på og lettflytende lim.

Marinadesprøyte har jeg vurdert, men spørsmålet er om man kan få det til å trenge inn tilstrekkelig? Jeg ønsker å bore inn til den sprekken jeg antar finnes mellom vognstykket og plansteget, men deretter under høyt trykk fylle hele rommet med lim. Antar også at lettflytende/ekspanderende lim kun vil nå noen få centimeter til sidene. Derfor min tanke på å fikse et virkelig høyt trykk.

plansteget er rundt 30 dypt og skjøten som knaker er rundt 25 cm. Kan selvsagt bore flere hull, men flere enn 2-3 hull føles slitsomt med tanke på mengden trinn

// Mats

Er du virkelig helt sikker på at det er mellom vang og plan at det knirker?
De fleste trapper jeg har sett har hatt knirket mellom plan- og settetrinnene.

Jeg leste om en møbelrenovatør som kjøpte injeksjonssprøyter på Apoteket, for å kunne sprøyte inn lim i sprekker.
"Det føles litt mistenkelig å kjøpe sprøyter og man må begrunne hva man skal bruke dem til for å få kjøpe."

Mine svigerforeldre hadde sprøyter til å sprøyte inn lim i boblene på våre vegger med vev på, det fungerte veldig bra.

anaitis skrev:
Er du virkelig helt sikker på at det er mellom vang og trinn som det knirker?
De fleste trapper jeg har sett har hatt knirken mellom trinn- og opptrinnene.
Siden det er en åpen trapp uten opptrinn kan ikke de forårsake knirken. Det er heller en kombinasjon av gammelt lim mellom vange og trinn samt relativt svake trappetrinn (30x90x920mm) av furu. Hadde jeg hatt mulighet til å dele trappen hadde jeg gjerne gjort det, men det er dessverre ikke mulig. Vil stive opp trinnene med en list på undersiden som forhåpentligvis gjør det mer barnesikkert også, og det reduserer forhåpentligvis knirken, men sannsynligvis ikke fullt ut.

Har også hatt tanker om å bytte ut opptrinnene på et vis, men jeg vet ikke om det er mulig mellom eksisterende vangstykker.

// Mats

Sist redigert:
myrstack skrev:
I og med at det er en åpen trapp uten opptrinn kan ikke de forårsake knirkingen......
........Har også hatt tanker om å bytte ut opptrinnene på noen måte men jeg vet ikke om det er mulig mellom eksisterende vangstykker.

// Mats
Hvordan mener du nå? Bytte ut noe som ikke finnes? Eller mener du trinnene?

Mener selvsagt trinnene. Ettersom det blir renoveringskit oppå er det egentlig bare en stabil base som ikke knirker jeg er ute etter.

Men jeg vet som sagt ingen god metode for å bytte ut trinnene uten å ta fra hverandre hele trappen.

// Mats

Dette er ikke noe jeg har testet selv, men skulle ikke pocket holes og skruer kunne fjerne det meste av knirkingen (en forfinet variant av skruskråning, kan man si)? Du borer da skrå hull i trappetrinnet og skrur inn i vangen. Du kan også benytte sjansen til å trykke lim inn i hullene. Bildet nedenfor viser prinsippet:

prd_30_151.jpg

En liten jigg som denne er i så fall til god hjelp når du borer hullene. Jeg mener at Wolfcraft (finnes på diverse byggevarehus) har noe lignende hvis du ikke orker å bestille fra UK.

Spontant høres jiggen ovenfor ut som noe å teste, kombinert med skikkelig mye lim burde det ta bort en hel del. Skal se om jeg kan få tak i en og se hva som fungerer. Må rapportere tilbake til forumet om resultatet senere.

Andre tips er selvsagt fortsatt interessante til trappegreia er stille(re)!

// Mats

En oppfølgning av resultatet:

Bestilte en Kreg Mini Kit Pocket jigg fra Axminster sammen med en hel del varierende skruer, hovedsakelig 2.5 og 2 tommer lange med ulike grove gjenger. Hittil har jeg klart 7 av totalt 28 trinn, men hvert trinn har fått 3 hull boret på hver side og en 2.5 tommers skrue skrudd inn i respektive vangenn. Overså limet da jeg skrudde siden jeg uansett måtte ha boret et separat hull for å få dette inn, så jeg lot det være til senere. Med 6 skruer per trinn ble trinnet merkbart stivere og omtrent 60-70% av knirkingen forsvant helt. Jeg vil påstå at denne jiggen er virkelig bra for løsninger som denne, spesielt siden jeg senere kan skjule skruehullet under renoveringssettet. Siden vi har barn hjemme som snart begynner å krype, benyttet jeg også anledningen til å montere lister på nedre kant av trinnene for å redusere høyden på åpningen, og for å gjøre trinnet enda stivere brukte jeg 22x69 treverk som ble skrulimt mot undersiden av trinnene. Etter at limet tørket er den delen av trappen nå helt knirkefri og trinnene er utrolig mye stivere enn tidligere å gå på.

Angående jiggen fra kreg så er det en enkel og relativt plastikk konstruksjon. Litt illustrasjonsmateriale som følger med viser bruk f.eks. innen møbelproduksjon osv., og om det kan jeg ikke uttale meg, men jeg syntes det var vanskelig å få virkelig fine hullbehandlinger når man boret. Jiggen har raske innstillinger i tommer for forskjellige tykkelser på materiale, og det er rimelig enkelt å også stille inn dybdestopperen på boret for forskjellige tykkelser. Boret er, etter rundt 30 hull, merkbart sløvere, så om det kommer til å klare alle mine 21 gjenstående trinn gjenstår å se (rundt 65 hull). Jeg forstår at det er en stor påkjenning å bruke boret på denne måten, men jeg forventet mer. Bitstuppen som følger med er også merkbart slitt og vil nok ikke klare hele reisen. Firkanthode samt rundt 20 cm lang bitstupp gjør at man er ganske låst til å kjøpe fra kreg igjen. Nå er ikke jiggen så ekstremt dyr, så for pengene ville jeg uansett si at den tilsvarer forventningene, men det er ikke et produkt som tåler langvarig hard bruk uten at man kjøper et lager bor og bits fra kreg som forbruksvarer. Sist men ikke minst, så droppet jeg å kjøpe med noen tvinger som passer til, for i stedet å bruke mine hurtigklemmer. Dog er man da låst til å montere jiggen innenfor dens klemlengde fra kanten, noe som er ganske åpenbart. I mitt tilfelle, da jeg satte et hull omtrent på midten av trinnet, dvs. 15 cm inn fra kanten, savnet jeg virkelig en hurtigklemme som kunne klare dette direkte. Doble hurtigklemmer og en trebit løser selvfølgelig dette, men det er omstendelig og tar tid å bli ferdig med jobben.

Finnes det interesse, kan jeg ordne bilder for den som har tilsvarende problem. Skal prøve å dokumentere litt om løsningen før monteringen av stepkit kommer i gang og skruehullene skjules.

Sist redigert:
Da skal jeg jakte på forhåpentligvis litt billigere skruer og bits på biltema!

Legger ved noen bilder for arkivering der man ser hvordan jeg har valgt å sette skruene. Som man kan se, vil jeg gjøre et forsøk på å la teppet (som sitter som fjell) bli sittende på trinnet når jeg monterer renoveringssettene. Siden jeg var litt usikker på hvor hardt teppet satt overalt, valgte jeg imidlertid å sette skruene så dypt at jeg kunne fjerne teppet uten å risikere at skruehodet stakk opp, så på bildet ser man at hodet på skruen er ordentlig forsenket.

// Mats

EDIT: For den som lurer, er det ikke et klissete håndavtrykk på veggen, men støv på sensoren :)

• Trappetrinn med som skruene er forsenket, slik at matten kan fjernes senere uten at skruene stikker opp. Trappen er under renovasjon. Senket skruehodene.
  • Skruver forsænket i trebord for montering av renoveringskit på trappetrinn, med synlige skruvehull og bevart originalmatte.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.