Hei! Gi meg gjerne beskjed hvis det finnes en lignende tråd. Kunne ikke finne noen.

Jeg har et hus med kjeller (sokkelkjeller). Kjellergulvet er støpt betong, og veggene ser ut til å være prefabbefong. Taket i kjelleren er også prefabbefong.

Taket i kjelleren består av tre parallelle betongplater med en tykkelse på ca 5 cm og bredde på 2,5 m. De er armert. Disse henger fritt mellom en vegg og en flat stålbjelke. Fribærende lengde er ca 5 m. Jeg vet ikke hvordan innfestingen mot veggen ser ut (må rive for å komme til).

Nå til problemet: Disse betongplatene har en bøyning på ca 3-4 cm på 2,5 m. Dette sees også i overetasjen der gulvet har en helling. Noen merker det, andre ikke.

Dette føles bekymringsfullt. For det meste fordi vi ikke vet om det vil fortsette å bøye seg. Vi funderer på hvordan man kan utbedre eller stoppe dette. Forslag?

Det enkleste føles som å installere en ytterligere stålbjelke halvveis (slik at fribærende lengde blir 2,5 m). Men man kan undres på om man tør å presse opp prefabbetongen igjen. Risikoen for sprekker og problemer i innfestingen mot vegg bekymrer meg. Hva tror dere?

Huset ble bygget i 1995. Det er også en rekke vannførende rør gjennom taket samt elektriske kabler osv.

Takk på forhånd!

Det der bør du la en byggn. ingeniør se på. Be om å få ut alt tegninggrunnlag fra kommunen. Der kan det finnes konstruksjonstegninger.

En tykkelse på 5 cm høres helt feil ut.

er de bare 5cm tykke så er det ikke særlig rart om de henger? Ikke for at jeg vet hvor tykke de pleier å være men det høres tynt ut rent spontant. De kommer jo trolig til å henge av egenvekten bare.

Spontant ville jeg gjette at selv halve späävidden er for langt.

harry73
At et betonggulv bare skulle være 5cm tykt er veldig usannsynlig. Det ville ikke tåle det. Sannsynligvis er de ment for å støpe resten av gulvet oppå. Men det er vanskelig å si noe uten bilder.

Så ta med deg noen som kan se på det. Er det virkelig bare 5cm, føles det helt sprøtt.

Hvordan vet du at tykkelsen kun er 5 cm? Det høres ikke rimelig ut. Spesielt ikke med et spennvidde på 5 meter.

Alle bjelkelag henger mer eller mindre. Betongbjelkelag henger i armeringen da betongen i seg selv ikke tåler mye strekkrefter og sprekker. Så lenge dimensjoneringen er riktig er det ingen fare med det.

Enig i at det føles tynt. Det finnes visse hull i taket der man kan komme til. Skal ta et bilde.

Kan man ikke tenke seg at det er et trebjelkelag over den 5cm taket kanskje? Må rive opp et sted.

Er det et filigranbjælkelag så er ofte prefabbetongen ca 5 cm, men det er garantert påstøpt med i det minste 150mm til.

Sikker på at det ikke har hengt siden det ble støpt?

Får prøve å få tilgang og sjekke hvordan det er bygget opp. Kommer tilbake.

harry73
Stable med grå betongblokker med hule rom, klart for konstruksjonsarbeid.

Slik ser betongplaten ut. Tynn. Ved sjakten for ovnen (der kommer man ikke til gulvkonstruksjonen). Jeg kommer ikke helt til over betongplaten for å se hvordan det er konstruert. Beste er bilde 2 som antyder trebjelkelag over betongplaten. Jeg er tvilende til at det er noe støpt oppå betongplaten.

Bilde 3 er bilde i kjelleren på taket.

Kommunen skal jeg snakke med i morgen.

• En blå nøkkel satt oppreist mot en kant i en betongskive, med treverk under.
  • Betongskivekonstruksjon med treverk, isolasjon og sagflis, sett fra kjellertaket. Viser detalj av byggstrukturen rundt betongskiven.
  • Kjellerrom med betongtak, trehyller langs veggen og lysrør i taket. Elektriske ledninger synlige langs takbjelken.
harry73
Ser jeg på bilde 1 ser jeg noe betongaktig på din betongplate. Kan du sjekke hva det er?

Banket på det. Kjentes som gips. Antagelig noe brannsikret materiale.

harry73
Snakk gjerne med kommunen i morgen, da vet du trolig hva det skal være. Jeg bekymrer meg ikke, og du trenger ikke evakuere huset ennå.

Det er et såkalt ERGE-bjelkelag, tabell for spennvidde og understøtte finnes sannsynligvis hos produsenten. Jeg har originaldokumentene for mitt fra 1967 og i det står det at understøtte i form av solide betongblokker skal finnes hver 3. meter ca. Kan se på det og komme tilbake i kveld med eksakte tall.

Man pleier også å støpe på en slipsats og ofte med gulvvarme og armering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.