Vegg av lettbetong med store sprekker og skader, avslørt etter fjerning av innebygd garderobe. Klare tegn på dårlig konstruksjon. Jeg har nettopp fjernet et veggfast skap, og bak det skjulte det seg en vegg av lettbetong som var veldig dårlig gjort, som dere kan se på bildet er den veldig sprukket/halvt hul.
Jeg skal sette et skap der som vil dekke hele veggen, og fra den andre siden er veggen bra.
Det føles veldig slitsomt å kjøre husfix i alle disse hullene... Siden jeg skal ha et stort skap som vil dekke hele veggen, vurderte jeg å sette opp renoveringsgips med type festelim der i stedet.
Hva tror dere er det beste?

• Liker
akerenyi
  • Laddar…
Skulle selv spraye/pensle på primer, kjøpe en sekk gipsbruk, dra over det grovt, avslutte med sandsparkel, slipe male.

Gipsbruk har sine fordeler mot husfix - Billigere, lettere å jobbe med og dessuten går det an å slipe, rive av om det blir for mye...

...men når du ser at sprekkene begynner å komme i gipsen vil du forbanne deg selv for at du jukset...

Hva med å hel lime opp en rot-gips?

Hva er en rot-gips?

Snajder skrev:
Hva er en rot-gips?
rotgips=renoveringsgips (dvs tynnere gipsplate)

petrho skrev:
rotgips=renoveringsgips (dvs tynnere gipsplate)
Ah, min tanke.. Ettersom hele veggen skal være dekket så tenkte jeg at det burde jo holde, det er ingenting som kommer til å synes og ingen belastning der i det hele tatt.
Skal man spraye på noe type spraylim eller lignende først for å holde eventuelle løse biter stille eller er det det samme?

Snajder skrev:
Ah, min tanke.. Fordi hele veggen skal være dekket så tenkte jeg at det burde jo holde, det er ingenting som kommer til å synes og ingen belastning der i det hele tatt.
Skal man spraye på noe type spraylim eller så først for å holde eventuelle løsere biter stille eller spiller det ingen rolle?
selv har jeg limt opp rotgips på de fleste vegger (siporex/ytong). Han har kjørt med PL600 som biter bra. Det kan være lurt å dra noen gipsskruer midlertidig (skrues ut og sparkles når limet har tørket)

Jeg skulle limt med flislim eller annen mer passende guffe fordi veggen er så skadet...

MathiasS skrev:
...men når du ser at sprekkene begynner å komme i gipset vil du forbanne deg selv for at du jukset.....

Hva med å hel lime på en rot-gips?
Vet ikke hvor mange vegger jeg har reparert i leiligheter med gipsmørtel gjennom årene og kan vel si at ingen har hatt en tendens til å sprekke. Å derimot legge ROT gips på hele veggen, få det perfekt, jevnt og glatt uten å ha en hul lyd bak platen er et prosjekt uten like synes jeg - Gipsmørtel alle ganger for min del.
Gipsmørtel for reparasjoner innendørs er vel ikke i nærheten av juks, blir jo pokker meg hardere enn den gamle pussen på veggene!

Det går an å skru i lettbetong, så skal det på gips hadde jeg prøvd å skru i veggen med litt lengre gipsskruer for trestendere og testet om det trekker i veggen. Dersom det nå går så gjør det monteringen av platen lettere.. om du nå tenker å gå den veien...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.