7.388 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Porøs/dårlig vegg, lettbetong. Sparkle eller gipse utenpå?

Jeg skal sette et skap der som vil dekke hele veggen, og fra den andre siden er veggen bra.
Det føles veldig slitsomt å kjøre husfix i alle disse hullene... Siden jeg skal ha et stort skap som vil dekke hele veggen, vurderte jeg å sette opp renoveringsgips med type festelim der i stedet.
Hva tror dere er det beste?
Skulle selv spraye/pensle på primer, kjøpe en sekk gipsbruk, dra over det grovt, avslutte med sandsparkel, slipe male.
Gipsbruk har sine fordeler mot husfix - Billigere, lettere å jobbe med og dessuten går det an å slipe, rive av om det blir for mye...
Gipsbruk har sine fordeler mot husfix - Billigere, lettere å jobbe med og dessuten går det an å slipe, rive av om det blir for mye...
Ah, min tanke.. Ettersom hele veggen skal være dekket så tenkte jeg at det burde jo holde, det er ingenting som kommer til å synes og ingen belastning der i det hele tatt.petrho skrev:
Skal man spraye på noe type spraylim eller lignende først for å holde eventuelle løse biter stille eller er det det samme?
selv har jeg limt opp rotgips på de fleste vegger (siporex/ytong). Han har kjørt med PL600 som biter bra. Det kan være lurt å dra noen gipsskruer midlertidig (skrues ut og sparkles når limet har tørket)Snajder skrev:
Vet ikke hvor mange vegger jeg har reparert i leiligheter med gipsmørtel gjennom årene og kan vel si at ingen har hatt en tendens til å sprekke. Å derimot legge ROT gips på hele veggen, få det perfekt, jevnt og glatt uten å ha en hul lyd bak platen er et prosjekt uten like synes jeg - Gipsmørtel alle ganger for min del.MathiasS skrev:
Gipsmørtel for reparasjoner innendørs er vel ikke i nærheten av juks, blir jo pokker meg hardere enn den gamle pussen på veggene!
Det går an å skru i lettbetong, så skal det på gips hadde jeg prøvd å skru i veggen med litt lengre gipsskruer for trestendere og testet om det trekker i veggen. Dersom det nå går så gjør det monteringen av platen lettere.. om du nå tenker å gå den veien...
Klikk her for å svare