Hei
Noen som har brukt dette byggematerialet for å etterisolere en gammel plate/kjellergulv (http://www.epscement.com/).
har en tråd under gulv rubrikken men fikk aldri noen respons.
materialet er ganske dyrt 100mm/m2 koster 300 og må deretter likevel støpes over.
noen som kan anbefale denne metoden?

Eller skal jeg gjøre det om fra begynnelsen, isopor150mm+sement? og hva vil dette koste i materiale omtrent?

Vi kommer støpe med EPS i vårt baderom. Vi måtte gi 150:- /sekk. Men en 17 kg sekk gir jo 50 liter ferdig betong, så jeg synes ikke det er så fryktelig dyrt. Dessuten isolerer den jo litt. Over EPS-en skal vi bruke Finjas Bemix P3. Belegningsklar etter 3 døgn og koster oss 80:- for en 25 kg sekk. Jeg synes personlig at dette virker overlegent, med tanke på tørketider osv. Men har man tid til å vente på vanlig sement/betong, så er det jo et billigere alternativ. Men da må man jo også regne med kostnaden for f.eks. celleplast.

Heisann!

Jeg vurderte også å bruke dette, men med tanke på at gulvet mitt hadde veldig mye fall i så ville det blitt veldig lavt under taket, med tanke på at man må støpe minst 5cm. Dette sparer jo ryggen da det ikke veier i nærheten av vanlig betong.

Guran1

50 mm EPS sement isolerer mindre enn 25mm isopor. 30mm isopor koster jo ca 25:-/m2 da blir jo eps-sementen 3 ganger så dyr jo?

Guran tenk på at du må belegge ytterligere centimeter for å få et gulv.

Tror jeg nok må pigge opp gulvet om jeg nå skal gjøre noe som helst :-/

Heisann!

Det var nettopp det at man var nødt til å legge et annet lag oppå altså totalt 7cm. Takhøyden ville da bli 198, noe som kan se litt lavt ut. Jeg funderte en stund og deretter var det bare å starte altså pigge, bære, grave.

Nå har jeg isolert med gulvvarme og 218 i takhøyde. Har også besøkt kiropraktoren......

Guran1

• Liker
Platecage
  • Laddar…
Jeg vurderer også å støpe med EPS, men mengden skremmer meg litt å gjøre det selv. Skal ha 20cm EPS på 11m[sup]2[/sup] og det blir over 2 kubikk...  :P

Har også fått vite at om man skal erstatte cellplast så må man ha dobbelt med EPS.

Har fått en pris på ca 26000:- + mva for å få det gjort.   :o

Ja Butcher dyrt som F¤%#N det er derfor jeg lurer på om man kan støpe inn ny isopor på eksisterende plate?
Vet at det finnes folk som gjør så men er dette en anerkjent metode & helt risikofritt?

Ja latterlig dyrt. Og å blande selv... det virker som man må være rask også.

Jeg trodde du hadde fjernet alt ned til platen. Men det har du ikke?
Du mener at du har konstruksjonen med celleplast, så plate, og at du skulle isolere oppå den? Ingen anelse om man kan gjøre det.

Jeg har frilagt min plate som bare har grus under. Oppå den var det 10 cm celleplast + 10 cm finbetong. Jeg står og velger mellom å bygge opp på samme måte igjen eller med EPSCement.  :-/

I en kjeller hvor man har "tid" til å vente (kanskje ikke så akutt som en badrumsrenovering i et hus uten en ekstra dusj), så hadde jeg nok også valgt "vanlig" sement. Men skal man bli ferdig litt fort, så anser jeg at EPs er en fremragende måte å fylle opp med. I vårt tilfelle skal jeg bruke det til å støpe igjen et etasjeskillere i betong på ca 300mm. En slik kake i ekte betong hadde veid veldig mye. Derfor er EPS også en fordel. Så at det koster mye mer enn vanlig betong, ja, alt koster her i verden. Kommer jo an på om man prioriterer tid eller penger ;)

Butcher skrev:
Jeg forsto det som at du hadde pigget bort alt ned til platen. Men det har du ikke?
Du mener at du har konstruksjonen celleplast, deretter plater, og at du skulle isolere oppå den? Ingen anelse om man kan gjøre det sånn.
Nja, jeg har i dag et støpt kjellergulv uten isolering. Så jeg vurderer om man kan legge isopor på dette og deretter støpe en type 5cm kake på dette, blir som en "GB Sandwich". Men jeg tror ikke det er risikofritt/vanlig praksis å gjøre det sånn.

• Liker
Nikolai
  • Laddar…
Det er jo så jeg skal gjøre og det er helt OK. Forskjellen er at din antagelig utsettes for mer fukt (pga kjeller), men det skal være perfekt med det systemet da. Hva jeg har forstått i alle fall. Såg et spørsmål på ViiVilla ang det (typisk at jeg ikke finner det igjen) men prøv du å søk.

Risikoen hvis du legger cellplast er vel ellers at du får fukt i veggene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.