Hei!
Er midt i en leilighetsrenovering i et hus bygget på 60-tallet og er nå i gang med gulvene der jeg skal legge massiv eikestav i fiskebensmønster. Jeg har revet ut plastmatter i alle rom og under matten er det betonggulv. Det er betonggulv i alle rom bortsett fra stuen der det ligger et gammelt massivt tregulv i samme høyde som betonggulvet. Min plan var da å etter fuktsperre og striepapir legge en 12mm konstruksjonsfiner flytende over hele gulvet for deretter å spikre stavparketten i fineren. Problemet er nå at all fineren jeg har lagt flytende på gulvet har reist seg og buer på midten?! Obs at leiligheten er i 6. etasje. Kan jeg feste platene i betonggulvet med spikerplugg (f.eks. 5x40 spikerplugg) så de ligger på plass og ikke reiser seg? Hvordan fungerer det med bevegelser hvis det er ulike underlag (tregulv og betong) under fineren hvis den er skrudd fast i betongen og det gamle tregulvet? Hvor dypt tør man bore i et betonggulv i et hus bygget på 60-tallet, kan det være vannrør 50 mm nede?
Tusen takk på forhånd om noen kan hjelpe meg med hvordan jeg kan løse dette
Alex
Er midt i en leilighetsrenovering i et hus bygget på 60-tallet og er nå i gang med gulvene der jeg skal legge massiv eikestav i fiskebensmønster. Jeg har revet ut plastmatter i alle rom og under matten er det betonggulv. Det er betonggulv i alle rom bortsett fra stuen der det ligger et gammelt massivt tregulv i samme høyde som betonggulvet. Min plan var da å etter fuktsperre og striepapir legge en 12mm konstruksjonsfiner flytende over hele gulvet for deretter å spikre stavparketten i fineren. Problemet er nå at all fineren jeg har lagt flytende på gulvet har reist seg og buer på midten?! Obs at leiligheten er i 6. etasje. Kan jeg feste platene i betonggulvet med spikerplugg (f.eks. 5x40 spikerplugg) så de ligger på plass og ikke reiser seg? Hvordan fungerer det med bevegelser hvis det er ulike underlag (tregulv og betong) under fineren hvis den er skrudd fast i betongen og det gamle tregulvet? Hvor dypt tør man bore i et betonggulv i et hus bygget på 60-tallet, kan det være vannrør 50 mm nede?
Alex
Hvordan løste du dette?A Allekalle skrev:Hei!
Er midt i en leilighetsrenovering i et hus bygget på 60-tallet og er nå i gang med gulvene der jeg skal legge massiv eikestav i fiskebeinsmønster.
Jeg har revet ut plastmatter i alle rom, og under matten er det betonggulv. Det er betonggulv i alle rom unntatt stuen hvor det ligger et gammelt massivt tregulv i samme høyde som betonggulvet. Min plan var da å etter fuktsperre og papp legge en 12mm konstruksjonsfiner flytende over hele gulvet for deretter å spikre stavparketten i fineren.
Problemet er nå at all fineren jeg har lagt flytende på gulvet har hevet seg og buler på midten?! Obs at leiligheten er i 6. etasje.
Kan jeg feste platene i betonggulvet med spikplugger (f.eks. 5x40 spikplugger) så de ligger på plass og ikke hever seg? Hvordan fungerer det med bevegelser om det er forskjellige underlag, (tregulv og betong) under fineren om den er festet i betongen og det gamle tregulvet? Hvor dypt tør man bore i et betonggulv i et hus bygget på 60-tallet, kan det finnes vannledninger 50 mm nede?
Alex
Klikk her for å svare