Dette er ikke moro 
Gammeldags betonghullstein i grunnen. Når man borer så havner man etter noen cm dypt ofte i et hulrom med tilfeldig form. Eller i kanten på et hulrom så boret drar skjevt.
Vil man plugge for å dra i en skrue så blir det ikke bra med vanlige metoder.
Tips?
Gammeldags betonghullstein i grunnen. Når man borer så havner man etter noen cm dypt ofte i et hulrom med tilfeldig form. Eller i kanten på et hulrom så boret drar skjevt.
Vil man plugge for å dra i en skrue så blir det ikke bra med vanlige metoder.
Tips?
Hva skal du henge opp?
Hvor mange festepunkter?
Over hvor stort område sitter festepunktene?
Hvor stor vekt?
Hvor langt ut fra veggen vil tyngdepunktet være?
Vår fjernvarmesentral henger oppe med fire skruer & plugg i betonghullstein, hengt i 13 år uten bekymringer.
Hvor mange festepunkter?
Over hvor stort område sitter festepunktene?
Hvor stor vekt?
Hvor langt ut fra veggen vil tyngdepunktet være?
Vår fjernvarmesentral henger oppe med fire skruer & plugg i betonghullstein, hengt i 13 år uten bekymringer.
Jeg har skrevet det til mange andre her i forumet, så jeg kan like gjerne gjenta det igjen. Spikerplugg fungerer veldig bra i betonghullstein. Naturligvis kan det ikke være store "huler" i veggen, for da får ingenting bæreevne. Da må du nok hakke opp overflaten frem til hulen og fylle den med ny betong/husfix/cement/sterk puss. Fordelen med spikerplugg er at du får ingen roterende bevegelser mot hullveggen, den ekspanderer jo radielt utover og på den måten "freser" den ikke ut hullet mer. Tilpass størrelsen på spikerpluggen etter ditt behov. For eksempel brukte jeg 10 cm lange spikerplugger til hattehyllen som hadde rast ned 3 ganger da jeg brukte vanlige plugger. Nå har den holdt seg oppe i to år så langt... Før, når bestemoren min kom forbi med sin kappe fylt med 10 tusen ting i lommene, raste hattehyllen av en merkelig grunn ned.. 
Når installatøren skulle henge opp ytterdelen til vår Luft/Luft-varmepumpe på utsiden av vår kjellervegg av betonghullstein, så laget han hull på kanskje 3 cm bredde i hvilke han banket inn treplugger. Deretter boret han hull i trepluggene for konsollene. Han mente at det fungerte alltid, og det har i hvert fall sittet i 6-7 år nå uten problemer.
De fleste betonghullstein har vel 2-3 "nivåer" med hull, så hvis man borer gjennom ytterskallet og i det minste en mellomvegg også (som ligger kanskje 7-8 cm inn?) slik at en plugg får støtte på flere steder enn bare ytterskallet, så gjetter jeg at det holder for det meste.
De fleste betonghullstein har vel 2-3 "nivåer" med hull, så hvis man borer gjennom ytterskallet og i det minste en mellomvegg også (som ligger kanskje 7-8 cm inn?) slik at en plugg får støtte på flere steder enn bare ytterskallet, så gjetter jeg at det holder for det meste.
Om det er store hulrom og man treffer midt i de finnes det jo massevis av varianter som er for platemateriale som legger en støtte bak platen. Ellers hadde jeg trykket i en eller annen kjemiankring og håpet på å fylle hullet.
Klikk her for å svare