Dette er ikke moro :(
Gammeldags betonghullstein i grunnen. Når man borer så havner man etter noen cm dypt ofte i et hulrom med tilfeldig form. Eller i kanten på et hulrom så boret drar skjevt.
Vil man plugge for å dra i en skrue så blir det ikke bra med vanlige metoder.
Tips?

Hva skal du henge opp?
Hvor mange festepunkter?
Over hvor stort område sitter festepunktene?
Hvor stor vekt?
Hvor langt ut fra veggen vil tyngdepunktet være?

Vår fjernvarmesentral henger oppe med fire skruer & plugg i betonghullstein, hengt i 13 år uten bekymringer.

Jeg har skrevet det til mange andre her i forumet, så jeg kan like gjerne gjenta det igjen. Spikerplugg fungerer veldig bra i betonghullstein. Naturligvis kan det ikke være store "huler" i veggen, for da får ingenting bæreevne. Da må du nok hakke opp overflaten frem til hulen og fylle den med ny betong/husfix/cement/sterk puss. Fordelen med spikerplugg er at du får ingen roterende bevegelser mot hullveggen, den ekspanderer jo radielt utover og på den måten "freser" den ikke ut hullet mer. Tilpass størrelsen på spikerpluggen etter ditt behov. For eksempel brukte jeg 10 cm lange spikerplugger til hattehyllen som hadde rast ned 3 ganger da jeg brukte vanlige plugger. Nå har den holdt seg oppe i to år så langt... Før, når bestemoren min kom forbi med sin kappe fylt med 10 tusen ting i lommene, raste hattehyllen av en merkelig grunn ned.. :)

• Liker
Barkspade
  • Laddar…
Når installatøren skulle henge opp ytterdelen til vår Luft/Luft-varmepumpe på utsiden av vår kjellervegg av betonghullstein, så laget han hull på kanskje 3 cm bredde i hvilke han banket inn treplugger. Deretter boret han hull i trepluggene for konsollene. Han mente at det fungerte alltid, og det har i hvert fall sittet i 6-7 år nå uten problemer.

De fleste betonghullstein har vel 2-3 "nivåer" med hull, så hvis man borer gjennom ytterskallet og i det minste en mellomvegg også (som ligger kanskje 7-8 cm inn?) slik at en plugg får støtte på flere steder enn bare ytterskallet, så gjetter jeg at det holder for det meste.

• Liker
NightRider
  • Laddar…
En kollega og flere av tipsene ovenfor er likestemte. Ekstra lange plugg/skruer som går gjennom flere hulromsvegger er greien.

• Liker
NightRider
  • Laddar…
Om det er store hulrom og man treffer midt i de finnes det jo massevis av varianter som er for plate­materiale som legger en støtte bak platen. Ellers hadde jeg trykket i en eller annen kjemiankring og håpet på å fylle hullet.

Det endte med at jeg banket opp kratre og fylte med fix, deretter omboring.

• Liker
NightRider
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.