Hei,
Jeg skal montere to baderomsskap og lurer på hvilken type innfestning man bør bruke. Skapene vil ha støtteben siden veggen består av fliser + enkelgips. Jeg kommer ikke til å kunne feste alle skruene i stender, så jeg må bruke en type plugg eller lignende.
Noen på forumet som har noen gode tips??
//Massaman
Jeg skal montere to baderomsskap og lurer på hvilken type innfestning man bør bruke. Skapene vil ha støtteben siden veggen består av fliser + enkelgips. Jeg kommer ikke til å kunne feste alle skruene i stender, så jeg må bruke en type plugg eller lignende.
Noen på forumet som har noen gode tips??
//Massaman
Tenkte bruke molly fra starten, men ble frarådet det i VVS-butikken. De kunne imidlertid ikke gi noe annet konkret alternativ, bare at det fantes bedre plugger. Har saumfart markedet, men har ikke funnet noe som ligner på det de snakket om. Har du selv brukt molly i lignende situasjon?
Jada, mange ganger. Og hva mente de var grunnen til at man ikke skulle bruke molly?
Det finnes andre plugger som fungerer bra også, der skruen går gjennom og trekker sammen pluggen på lignende måte som med molly. Men vanlige plugger som åpner seg i V-form synes jeg ikke at du skal bruke.
Det finnes andre plugger som fungerer bra også, der skruen går gjennom og trekker sammen pluggen på lignende måte som med molly. Men vanlige plugger som åpner seg i V-form synes jeg ikke at du skal bruke.
jon_h, hvorfor synes du at man ikke skal bruke vanlige plastplugger?
Hvis du tar en nærmere titt på det platefeste, som til daglig kalles for "molly", så ser du at det finnes to små fliker på den siden av pluggen som blir utover. Disse flikenes oppgave er å gripe i platen slik at pluggen ikke snurrer med ved fastspenning. Denne typen av platefeste skal monteres i platematerialet, ikke utenpå kledning eller i det som skal henges opp.
Hvis du tar en nærmere titt på det platefeste, som til daglig kalles for "molly", så ser du at det finnes to små fliker på den siden av pluggen som blir utover. Disse flikenes oppgave er å gripe i platen slik at pluggen ikke snurrer med ved fastspenning. Denne typen av platefeste skal monteres i platematerialet, ikke utenpå kledning eller i det som skal henges opp.
Jeg har ingen steder skrevet at jeg ikke synes man skal bruke plastplugg. Derimot synes jeg ikke man skal bruke den enkleste typen, den som åpner seg i V-form, men heller en der skruen går gjennom den bortre enden av pluggen og trekker sammen pluggen på baksiden av plate materialet. Akkurat fordi den sitter svært mye bedre.
Når det gjelder metallekspanderen, så har jeg helt klart for meg hvordan den ser ut, og jeg vet også hva tanken er med metallflikene, takk. De er der for at man skal kunne montere pluggen uten hjelp av en "mollytang", slik at ikke selve pluggen skal snurre når man skrur inn skruen. Hvis man bruker en slik tang for å ekspandere pluggen før man skrur inn skruen, så går det utmerket å sette en slik plugg på en flislagt vegg.
Når det gjelder metallekspanderen, så har jeg helt klart for meg hvordan den ser ut, og jeg vet også hva tanken er med metallflikene, takk. De er der for at man skal kunne montere pluggen uten hjelp av en "mollytang", slik at ikke selve pluggen skal snurre når man skrur inn skruen. Hvis man bruker en slik tang for å ekspandere pluggen før man skrur inn skruen, så går det utmerket å sette en slik plugg på en flislagt vegg.
Du har rett, du skrev ikke plastplugg, men vanlig plugg, som for oss vanlige dødelige, er nettopp plastplugg!! Det er jo kun plastplugg og spikerplugg (også den av plast) som åpner seg som en "v", bortsett fra en spesialplugg av stål (TLF), for lettbetong.
Jeg skrev "vanlige plugg som åpner seg i V-form", og med det mener jeg altså nylonplugg for betong eller lignende. Jeg kunne skrevet "plastplugg som åpner seg i V-form" isteden, og jeg hadde fortsatt ikke ment at alle plastplugg var dårlige i denne sammenhengen. De fleste plastplugger åpner seg ikke i V-form, og de synes jeg går helt utmerket å bruke, så lenge de er så lange at ekspansjonen skjer bak platematerialet og ikke i det.Ardexsmitten skrev:
Er jeg tydelig nok nå?
Ta det rolig nå! Tenk på hjertet!
Hele ideen med et forum er jo å "dele" spørsmål og svar, eller hva?
Og, hvis vi går tilbake til selve spørsmålet, så fungerer det veldig bra med universalplugg (plastplugg, nylonplugg...). Skapet kommer jo til å stå på bein, så noen store tverrkrefter blir det vel ikke, selv om det er akkurat tverrkrefter som universalpluggen er bra på. Dragkrefter trengs vel knapt nevnes ved denne typen montering.
Og, hvis vi går tilbake til selve spørsmålet, så fungerer det veldig bra med universalplugg (plastplugg, nylonplugg...). Skapet kommer jo til å stå på bein, så noen store tverrkrefter blir det vel ikke, selv om det er akkurat tverrkrefter som universalpluggen er bra på. Dragkrefter trengs vel knapt nevnes ved denne typen montering.
Tolket du mitt forrige innlegg som at jeg var opprørt? Det var jeg ikke i det hele tatt, så hvis det hørtes slik ut, var det ikke min hensikt.Ardexsmitten skrev:
Universalplugg fungerer aldeles utmerket. De åpner seg ikke som en V (som nylonplugger for betong gjør), men knyter seg sammen på baksiden av platene.Ardexsmitten skrev:Og, om vi går tilbake til selve spørsmålet, så fungerer det veldig bra med universalplugg (plastplugg, nylonplugg...). Skapet vil jo stå på ben, så noen store skjærkrefter blir det vel ikke, selv om det er akkurat skjærkrefter som universalpluggen er bra på. Strekkrefter trenger vel knapt nevnes ved denne typen montering.
Når jeg svarte på spørsmålet fra starten, hadde han ikke skrevet at skapet hadde ben. Hadde det vært uten ben og skapet hadde vært av den dypere typen, kan det bli en hel del strekkrefter på pluggen. Men med bena, så vil nesten enhver plugg fungere.
Det er lungt! Vi sees i en annen tråd! Er alltid gøy med diskusjoner, og ulike måter å se på ting. Ofte så finnes det jo flere løsninger på et problem!
Håper bare at Massaman tør å skru fast det der skapet nå!
Håper bare at Massaman tør å skru fast det der skapet nå!