Treskrue! Forstår faktisk ikke hvorfor mange i det hele tatt vurderer en Molly.

E
nino nino skrev:
Skal sette opp et håndtak utenfor dusjen og støtte ved toalettet til svigerfaren, sponplater i vegger og ingen anelse om jeg kan treffe stendere... Holder bare skruen eller skal man bruke type Molly?
Du kan nok finne ut hvor stendere finnes.

Hvor tykke er spon platene, finnes det ikke noe annet bak.

Skru den ene siden i stender. I første omgang. Hvis ikke. Molly. Sjekk hva den tåler. For eksempel 50 kg.

Kan du da fordele vekten på 6 steder = 300 kg = ok.

En rekke skruer i spon er også sterk.

Kanskje kan du da feste opp en stender bak med ti-talls skruer og deretter skru inn i denne.

Har du ingen stendersøker. Du kan banke og gjøre stikkprøve.

E
MathiasS MathiasS skrev:
Molla er over leget til gips. En fuktig spon plate inne holder heller ikke mye kraft. Du skal skru i regel.

E El-Löken66 skrev:
Et gjeng skruer i spon er også sterk.

Kanskje kan du da feste opp en list bak med ti talls skruer og deretter skru inn denne.
Men kom igjen nå. Her er problemet tydelig i svart-hvitt - det mangler helt innsikt om hva en skrue tåler. Hvis hele mannen henger i dette håndtaket er belastningen 100kg. Hvis han klarer å legge en flygtackling på håndtaket kanskje han klarer å doble belastningen til 200kg. Men la oss anta 300kg, man vet ikke hva Nino gjør med håndtaket når ingen ser.

Håndtaket festes antagelig med tre eller seks skruer.

Hver 6mm treskrue tåler lavt regnet 150kg i alle retninger (strekk og skjæring) i en vanlig sponplate.

Det blir 450kg. Eller 900kg, avhengig av hvordan håndtaket er utformet.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Molla er over til gips. En fuktig sponplate inneholder heller ikke mye kraft. Du skal skrive i regel.
Her handler det om sponplate, ikke gips. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor folk bruker Molly og andre typer gipsankere i treplater. Bedre å bruke riktig skrue og lære seg å stramme passe.

• Liker
Stickan56 og 1 annen
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Men kom igjen nå. Her er problemet tydelig i svart-hvitt - det mangler helt innsikt om hva en skrue tåler. Hvis hele mannen henger i dette håndtaket er belastningen 100kg. Hvis han klarer å legge et flygende takling på håndtaket kanskje han klarer å doble belastningen til 200kg. Men la oss anta 300kg, man vet ikke hva Nino gjør med håndtaket når ingen ser.

Hver 6mm treskrue tåler lavt regnet 150kg i alle retninger (strekk og skjær) i en vanlig sponplate.

Ja, i en ny og fin sponplate tåler alt bra. Mens gamle fuktige brekker som flis. Har du skrudd i en slik plate? Og deretter hengt 900 kilo?

Enkle regler.

Skru i regel.
Skru ikke i strømledninger.
Ikke engang tomme rør.

Det skal sitte 20–30 år.

En manns liv henger på din innsats.

Men på stedet hadde jeg nok kunne vurdere det samme. Men ikke i forumet.

• Trist
Stickan56
  • Laddar…
Har du en dårlig skive kan du bruke gjennomgående m10 bolt og mutter og det kommer likevel ikke til å sitte fast, så hvordan var det relevant her?

Kan man skru i en regel skal man selvfølgelig gjøre det. Men hopp over Molly og andre produkter som er laget for gips.

• Liker
Stickan56 og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men kom igjen nå. Her er problemet tydelig i svart-hvitt - det mangler helt innsikt i hva en skrue tåler. Om hele fyren henger i dette håndtaket er belastningen 100kg. Om han klarer å legge en flygetakling på håndtaket kan han kanskje doble belastningen til 200kg. Men la oss anta 300kg, man vet ikke hva Nino gjør med håndtaket når ingen ser.

Hver 6mm treskrue tåler lavt regnet 150kg i alle retninger (drag og skjær) i en vanlig sponplate.

Jeg bruker vanlig treskrue, lurer på om 6mm går inn.
Vanlig VSB eller spax skrue da?

E
nino nino skrev:
Jeg bruker vanlig treskrue, lurer på om 6mm passer.
Vanlig VSB eller spax skrue da?
Ja, vanlig treskrue inn i stenderen.
Legg opp bilde på hva du skal feste, men du skal jo ikke ha kon hodet, men rett antagelig.
Bruk største mulige som passer inn.

An tar du ikke gadd lese instruksjonen.

Du får en følelse av hvordan det sitter når du har skrudd. Blir det motstand på slutten er det antagelig ok. Fortsetter skruen å snurre har du mislyktes.

Du har en lang høv stång der så regn ut at det tåler minst 300 kilo. Vanligvis er det ikke noe problem. For øvrig. Les ovenstående.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skal jeg bore med 3mm til en 6mm skrue eller skal jeg ha mindre bor?

• Liker
grismaskin
  • Laddar…
E
nino nino skrev:
Skal jeg bore med 3mm til en 6mm skrue eller skal jeg ha mindre bor?
Bor er like stort som inner diameter av gjenget eller noe litt mindre. Bare holde opp så ser du med øyet. Men om det virkelig er sponplate kan du for den saken skru direkte. Men reglen kan sprekke om du ikke borer og treffer i siden.

• Liker
nino
  • Laddar…
Regel finnes ikke der, det er sponplate

E
nino nino skrev:
Regel finnes ikke der, det er sponplate
Det finnes regel. Spon plate kan ikke sveve i luften.

• Haha
  • Liker
gullunge og 1 annen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Molla er over laget til gips. En fuktig sponplate inne holder heller ikke mye kraft. Du skal skrive i regel.
Om du har så mye fukt i sponplatene i en toalett så at et håndtak faller ned så er ikke håndtaket det største problemet:)

Sist redigert:
  • Haha
  • Liker
  • Elsker
Stickan56 og 4 andre
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finnes regel. Spon plate kan ikke sveve i lufta.
Jo den svever i lufta

Jeg skrev vel at regel finnes ikke DER, altså der jeg skal skru fast armlenet.
Den ene regelen er rett ved kanten på doen og den andre er 60 cm unna, noe som blir for langt unna.

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.