Hei!

Hvor alvorlig skal man ta dette med å grave pilarer (f.eks. 70 cm) til frostfri dybde. De siste 2 vintrene har det jo lett passert 100 cm. Da burde ingen bruke pilarer, men støpe i papprør. Har en uteplass med vinterhage (glass snart på G) og vil jo ikke ha noen setninger eller lignende. Ingen har vært og gravd nylig (tenker på drenering osv).

Er det hele skremselspropaganda eller?

Har tidligere gravd til det er veldig hardt i hullet og vært fornøyd med det.

Mvh Lagavulin

Mikael_L
Nå stiller du et sånt der irriterende spørsmål .... :@ :O :cool:

Men svaret burde vel bli: "Det kommer an på ..."

Reaksjoner imøteses nå ... ;)

• Liker
Freniño
  • Laddar…
Jeg bygde en bod på pilar i sommer, og ingen av dem står frostfritt. De i den enden hvor jeg har døren står maks 40 cm ned, men jeg har ikke hatt noe problem med dem i vinter eller nå på våren.
Vurderer likevel å isolere dem i etterkant for å være på den sikre siden hvis de skikkelige vintrene kommer tilbake igjen.
Men skal man ned frostfritt, går det jo ikke å bruke ferdige pilar, stort sett alle jeg har sett som bruker pilar plasserer dem slik at mellom 10 og 30 cm er over bakken.

Mikael_L
Som jeg ser det må man (forsøke) vurdere telefaren i bakken samt hvor mye det blir et problem dersom det telehiver litt.

Jeg har helt frekt stukket ned 6 LECA-blokker 5-20 cm ned i bakken som boden står på.
Jeg er helt ubekymret dersom det telehiver litt, for jeg har en jekk. :cool:

En bygning som ville blitt skadet av telehiving eller om det ville skapt stor ulempe så ville jeg vært mer seriøs, helt klart.

Vår nabo har bistått med en opplevelse som varer hele året. :)
Han har bygget til en bod på huset og lagt grunnen på sementplater som han har gravd ned noen centimeter.
Om vinteren/våren beveger boden seg oppover og om sommeren/høsten nedover. Veldig interessant å beskue.
Forstår dog ikke helt hvordan gulvet holder sammen i den boden.

Mitt råd er å heller grave for dypt, spesielt om du skal ha en skyvedør i uterommet.

Det kommer jo også mye an på grunnforholdene, er det et nybygg der det er ordentlig komprimert, fylt med sprengstein, mm så er risikoen mindre, men har man mye leire under så ville ikke jeg tatt sjansen uten å grave 70 til 100 cm, singel under og rundt om, men alle hull er jo forskjellige som Charlie Sheen sa. :)

barajag skrev:
men har man mye leire under så ville ikke jeg ha sjanset uten å grave 70 til 100cm, singel under og rundt om
Så har jeg iofs gjort, dvs gravd dypere enn sokkelen og fylt opp med grus siden vi har blåleire som tomt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.