Hei!

Vi har nettopp glaset inn balkongen, men dessverre fikk vi ikke glaset inn alt pga. problemer med byggetillatelse. Dette resulterer i en glippe på 700x1600 (bxh) som jeg tenkte å fikse med en plexiglass som man enkelt kan ta bort eller sette ditt når det regner eller blir kaldt igjen.

Tykkelsen på de ekte glassene er 7 mm, og jeg tenkte derfor å kjøpe plexiglass i samme tykkelse.

Synes dere dette høres ut som en god idé?

Hvis du skal bore i "glaset", kjøp lexan.

Hei!

Det skal ikke bores, så jeg tenkte å kjøpe U-lister til å sette på hver lengde for stabilitet.

Når man ser nærmere, finnes det jo plexiglass, akryl eller polykarbonat. Hvilket er best? Bor ganske høyt oppe, så glasset må tåle vind, varme og kulde bra.

7mm er tykt... For håndterlighet ville jeg nok redusert tykkelsen.

H hapazard skrev:
7mm er tykt... For håndterbart ville jeg nok gått ned i tykkelse.
Hvorfor 7 mm avhenger av at de andre glassene har den tykkelsen. Prio fra min side er at glasset på en eller annen måte faller ned fra balkongen. Hvilken tykkelse tror du ville fungere bedre men samtidig være trygg?

N
Jeg tror ikke du finner 7 mm. 6 eller 8 er de vanlige tykkelsene. Er du sikker på at glassene er 7mm? Har aldri hørt om 7 mm glass. Er det 3+3 laminert så blir det vel i og for seg ganske nær 7mm.

6 mm vil fungere bra og være stabilt. Polykarbonat er best, det tåler nesten hva som helst. Akrylglass fungerer og er ganske holdbart. Det er det som vanligvis kalles plexi. Plexi er en produsent av akrylglass. Du trenger et stykke som har uv-beskyttelse og ripebeskyttelse.

Unnskyld meg, glassene er 8 mm tykke! Takk jeg tar en titt på 6 mm også da.

D David1996 skrev:
Hei!

Det skal ikke bores, men tenkte å kjøpe u-lister å sette på hver lengde for stabilitet.

Når man ser nærmere finnes det jo plexiglass, akryl eller polykarbonat. Hvilket er best? Bor ganske høyt oppe, så glasset må tåle vind, varme og kulde godt
Plexiglass er et varemerke fra Röhm for PMMA, dvs akryl. Lexan eller Makrolon er varemerker for polykarbonat. Finnes selvfølgelig flere.
Polykarbonat er slagsterkt men noe ripefølsomt. Akryl er sprøere men har en hardere overflate og tåler UV-lys bedre. Men det finnes UV-stabile polykarbonatkvaliteter. Anbefales akryl.

D David1996 skrev:
Hei!

Vi har nettopp glassert inn balkongen, men dessverre fikk vi ikke glasere alt pga. problemer med byggetillatelse. Dette resulterer i en åpning på 700x1600 (bxh) som jeg tenkte å fikse med en pleksiglass som man enkelt kan fjerne eller sette opp når det regner eller begynner å bli kaldt igjen.

Tykkelsen på de ekte glassene er 7mm og tenkte derfor å kjøpe pleksiglass i samme tykkelse.

Synes dere dette høres ut som en god idé?
Åh, så kjedelig... Ring og sjekk med Plexigruppen (https://plexigruppen.se) har selv bestilt fra dem tidligere, så får du hjelp fra dem som kan pleksiglass. Det er jo ferietid akkurat nå, men ellers prøv plexishoppen.se (https://plexishoppen.se/pages/plexiglas). Håper det ordner seg!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.