5.134 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Plåttak uten innertak eller kondensbeskyttelse
Side 1 av 2
Jeg har et platetak bygget på mitt flate tak tidlig på 1990-tallet.
Det finnes ikke undertak eller kondensbeskyttelse, er det da bygd i henhold til gjeldende byggeregler?
eller er det et juksbygg?
Kan jeg gjøre noe nå etter 30 år har byggere noe ansvar igjen?
Det finnes ikke undertak eller kondensbeskyttelse, er det da bygd i henhold til gjeldende byggeregler?
eller er det et juksbygg?
Kan jeg gjøre noe nå etter 30 år har byggere noe ansvar igjen?
Sist redigert:
Det er på bolighus.F fribygg skrev:
Har det holdt 30 år er det ikke så dårlig likevel.Z Zippi skrev:
Hvis du lar det bli gjort om, håper jeg at du satser ordentlig på 1-toms rupanel og ordentlig underlagspapp under et nytt bandtekket plåttak, det bør gi mer enn 30 års problemfritt huseier om du bare holder taket rent og forbedringsmaler evt. rust.
Problemet er også nå at det lekker inn gjennom skruene som er for hardt strammet samt ved skorsteinen renner det inn, så mye vann på det gamle taket, ved noen takhatter har det kommet inn vann så treet har råtnet i konstruksjonen som holder taket, så mye slurv.F fribygg skrev:
Ubehagelig å vite at det lekker inn så mye.
Han som gjorde taket var på loftet for 2 måneder siden og konstaterte at det var tørt og fint,,,
Jeg tror blikkenslageren funderte på papp i stedet for blikk, hva tror dere om det?
Jeg synes kun papp er for risikabelt på et bolighus, la det legges et ordentlig bandtekket tak med nye hetter. Hvis du har mye vann på taket, lurer jeg dessuten på om taket har tilstrekkelig fall?Z Zippi skrev:Problemet er også nå at det lekker inn gjennom skruene som er for hardt strammet samt ved skorsteinen renner det inn, så mye vann på det gamle taket, ved en eller annen takhatt har det kommet inn vann så treverket har råtnet i konstruksjonen som holder taket, så mye slurv.
Ubehagelig å vite at det lekker inn så mye.
Han som gjorde taket var på loftet for 2 måneder siden og konstaterte at det var tørt og fint,,,
Jeg tror blikkenslageren vurderte papp i stedet for blikk, hva tror dere om det?