Jeg har et platetak bygget på mitt flate tak tidlig på 1990-tallet.

Det finnes ikke undertak eller kondensbeskyttelse, er det da bygd i henhold til gjeldende byggeregler?
eller er det et juksbygg?

Kan jeg gjøre noe nå etter 30 år har byggere noe ansvar igjen?

Sist redigert:
  • Liker
K_H
  • Laddar…
Er det noe kondensproblem eller hvorfor lurer du?

F fribygg skrev:
Er det noe kondensproblem eller hvorfor lurer du?
Ja kondens

Mer ventilasjon så eventuell fuktighet forsvinner ut og ikke kondenserer på undersiden av platen

Z Zippi skrev:
Ja kondens
Skaper det problemer og råte eller er det bare midlertidig ved visse værforhold?

Hvis det gjelder et bolighus ville jeg definitivt ha råspont og papp under platen, men på en carport eller vedbod ville jeg ikke synes det var feil å bygge enklere og bare bruke plåt.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Z Zippi skrev:
Jeg har et platetak bygget på mitt flate tak under begynnelsen av 1990-tallet.

Det finnes ikke undertak eller kondensbeskyttelse, er det da bygget i henhold til gjeldende byggeregler?
eller er det et fuskebygg?
Hva sa din takstmann når du kjøpte eiendommen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva sa din besiktigelsesmann når du kjøpte eiendommen?
Huset er fra 1970 med flatt tak.
Reisningen ble gjort på 1990-tallet, jeg vet ikke det var min mor som bestilte jobben av en lokal håndverker.

F fribygg skrev:
Skaper det problemer og råte eller er det bare midlertidig ved visse værforhold?

Hvis det handler om et bolighus ville jeg definitivt ha ønsket å ha rupanel og papp under platen, men på en carport eller vedbod ville jeg ikke synes det var galt å bygge enklere og bare bruke plåt.
Det er på bolighus.

Z Zippi skrev:
Huset er fra 1970 med flatt tak.
Reisverket ble gjort på 1990-tallet, jeg vet ikke, det var min mor som bestilte jobben av en lokal håndverker.
Jaha, dessverre umulig å få en byggfirma til å ordne en feilaktig jobb nå. (var det feil for 30 år siden?)

Jaha, dessverre umulig å få en byggfirma til å ordne en feilaktig jobb nå. (var det feil for 30 år siden?)
Ifølge blikkenslagere og snekkere som var her i annen sak i dag, er det rett gjennom et juksbygg.

Z Zippi skrev:
Ifølge beslagslager og snekkere som var her i dag i annet ærend er det rett gjennom et juksbygg.
Ja, så kan det være, men det burde din mor ha reklamert på for ca 30 år siden!

Ja, så kan det være, men det burde din mor ha reklamert på for ca 30 år siden!
Hun stolte på snekkeren.

Z Zippi skrev:
Ifølge blikkenslagere og snekkere som var her i dag i annet ærend, er det rett gjennom en fuskebygning.
Har det holdt 30 år er det ikke så dårlig likevel.
Hvis du lar det bli gjort om, håper jeg at du satser ordentlig på 1-toms rupanel og ordentlig underlagspapp under et nytt bandtekket plåttak, det bør gi mer enn 30 års problemfritt huseier om du bare holder taket rent og forbedringsmaler evt. rust.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har det holdt 30 år er det ikke så dårlig likevel.
Om du lar gjøre om det håper jeg at du satser ordentlig på 1-tommers rupanel og ordentlig underlagspapp under et nytt bandtekket blikktak, det bør gi mer enn 30 års problemfritt huseierliv om du bare holder taket rent og bedringsmaler ev. rust.
Problemet er også nå at det lekker inn gjennom skruene som er for hardt strammet samt ved skorsteinen renner det inn, så mye vann på det gamle taket, ved noen takhatter har det kommet inn vann så treet har råtnet i konstruksjonen som holder taket, så mye slurv.

Ubehagelig å vite at det lekker inn så mye.

Han som gjorde taket var på loftet for 2 måneder siden og konstaterte at det var tørt og fint,,,

Jeg tror blikkenslageren funderte på papp i stedet for blikk, hva tror dere om det?

Z Zippi skrev:
Problemet er også nå at det lekker inn gjennom skruene som er for hardt strammet samt ved skorsteinen renner det inn, så mye vann på det gamle taket, ved en eller annen takhatt har det kommet inn vann så treverket har råtnet i konstruksjonen som holder taket, så mye slurv.

Ubehagelig å vite at det lekker inn så mye.

Han som gjorde taket var på loftet for 2 måneder siden og konstaterte at det var tørt og fint,,,

Jeg tror blikkenslageren vurderte papp i stedet for blikk, hva tror dere om det?
Jeg synes kun papp er for risikabelt på et bolighus, la det legges et ordentlig bandtekket tak med nye hetter. Hvis du har mye vann på taket, lurer jeg dessuten på om taket har tilstrekkelig fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.