hei
Jeg skal bygge en yttervegg og skal ha stående stendere (45*170), og for å bryte kuldebroen tenkte jeg ha liggende 45*45 stendere. Fra begynnelsen var tanken å ha dem på utsiden, men blant annet for å lette for elektrisitet, tenkte jeg å sette dem på innsiden.

Jeg tenkte ha hele plater for å øke vridningsstivheten, men for å slå to fluer i en smekk var min tanke å sette dem lengst inn på innsiden. Påvirkes vridningsstivheten av dette?

Konstruksjonen blir da (utenfra og inn)
panel -> lekter -> Vindtett papir -> Stående stendere (45*170) med isolasjon -> Fuktspærre -> Liggende (45*45) med isolasjon og elrør -> Kryssfinér

/E

Med den konstruksjonen vil huset bli stående.
Kryssfinerplaten kan du dessuten legge ned, så blir det stødig i skjøtene.

Protte

Ok, da har jeg et spørsmål om det spiller noen rolle om man bruker plyfa eller 12 mm sponplate? Har plyfaen noen egenskap for vridstivheten som ikke sponplaten har?

Da må vi spørre hvilken grunnkonstruksjon huset har?
Plate på mark da trengs ingen spesiell vridstivhet, så sponplate er uansett overkill.
Pilarfundament på leirete, telehivende mark da kan det være nødvendig at du limer kryssfiner også.

På mitt neste bygg skal jeg ha plate på mark og OSB, OSB fordi da kan man henge tunge ting på veggen.

Protte

Paul-Staffanstorp
Fordelen med kryssfiner kontra sponplaten er mest at kryssfiner er bedre å skru opp ting i senere...

det er en tilbygging (3x7m) som står på pilar som er ca. 2 m lange (dype). Skal nok mye til før disse beveger seg. Min tolkning er altså at hvis det er stabil grunn så kan sponplate brukes.

Jeg bor i et sponplatehus men det nye jeg bygger eller bygger om blir det plywood, det funker tom med byggmax billigste. Eller OSB. Sponplate støver så utrivelig når man sager, fra sponplate blir det støv, fra plywood blir det sagflis.

Protte

Ola78
En annen fordel med plywood vs sponplate er at plywooden er skånsommere mot bladet på sagen og mot tennene på hullsagen. Så har i alle fall jeg oppfattet det, bladet blir sløvere fortere når man holder på og bearbeider sponplate.

Jo, sånn er det, plywood er tre med lim, sponplate er nok lim med tre.

Protte

Eller, som Protte allerede har vært inne på, så kjører du med OSB. Det er jo nærmest en mellomting mellom kryssfiner og sponplate.

Med de fordelene som kryssfiner har sammenlignet med sponplater, så føles det som at OSB ikke er aktuelt da det er mer likt en sponplate enn kryssfiner. Så får vel helt enkelt fundere over om jeg likevel skal velge kryssfiner. Har bestilt sponplate ;-)

Det er ingen større forskjell på plywood og OSB, OSB er flis eller om det er skrotet som blir igjen etter plywood produksjonen (finer som går i stykker).

OSB er mer tre enn lim.

Skal jeg velge mellom OSB og plywood bak gips så tar jeg det billigere uten å fundere.

Protte

MathiasS: Takk for linkene! :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.