Kjøpte nettopp et hus med to etasjer (pluss loft) bygget i 1973. Når man går rundt oppe i toppetasjen, høres det veldig høyt nede - sannsynligvis fordi isolasjonen mellom er veldig dårlig. Siden jeg leier ut underdelen og de under klager, vil jeg prøve å minske støyen noe.

Dels tenkte jeg å legge ut tepper, men hvor mye hjelper det å montere plater i taket i underetasjen?
F.eks. trebetongtakpaneler som denne: https://www.stonefactory.se/inomhus/fibrotech-takpanel-trabetong-basic-vit

* Kan man montere disse ved å skru dem direkte opp i taket, som for øyeblikket består av treplater? Eller må jeg sette dem i et sånt undertak (med plater som henger i skinner, typ slik: https://en.wikipedia.org/wiki/Dropped_ceiling#/media/File:3000K_LED_T-Bar_Ceiling_Light.JPG)
* Finnes det bedre alternativer enn treplater+tepper?

Det dreier seg om ca. 60 kvm areal i underetasjen, så materialkostnaden blir ~14-15 tusen om jeg kjøper de trebetongtakpanelene jeg har lenket til. Tepper koster kanskje 2-5 tusen.

Akustikkplater er for å hindre at lyd spretter rundt i et rom, så de har antagelig høyest marginal effekt på ditt problem. For best effekt i dets tiltenkte bruksområde bør de helst sitte et stykke fra taket, men de fungerer også dikker ann. For å hindre lyden er det isolering og å tette punkter som lekker lyd. Akkurat hvordan du gjør med et gulv vet jeg ikke, men hvilke materialer det er i dag og hvordan det er bygget gir en ledetråd til de som vet bedre.

TRJBerg
R Ran skrev:
Kjøpte nettopp et hus med to etasjer (pluss loft) bygget i 1973. Når man går rundt oppe i overetasjen høres det veldig høyt nede - sannsynligvis fordi isolasjonen mellom er veldig dårlig. Da jeg leier ut nederdelen og de under klager, vil jeg forsøke å redusere støyen noe.

Dels tenkte jeg å legge ut tepper, men hvor mye hjelper det å sette opp plater i taket på underetasjen?
F.eks. trebetong-takpaneler lik denne: [lenke]

* Kan man montere opp disse ved å skru dem direkte i taket, som nå består av treplater? Eller må jeg sette dem i en slik himling (med plater som henger i skinner, typ sånn her: [lenke])
* Finnes det bedre alternativer enn treplater+tepper?

Det handler om ca. 60 kvm område på underetasjen, så materialkostnaden blir ~14-15 tkr hvis jeg kjøper de trebetong-takpanelene jeg har lenket til. Tepper går kanskje på 2-5 tkr.
Det finnes jo spesielle "tepper" som er beregnet å dempe nettopp trinnlyd. Disse er beregnet å legges mellom gulv og bjelkelag så å si. Dvs i ditt tilfelle ville du da måtte ta opp dine gulv i overetasjen (tregulv, plastmatte + sponplate, betong, parkett + sponplate eller hva du har for gulv) legge nevnte matte på undergulvet og deretter legge tilbake de opptekte gulvene. Sannsynligvis for mye jobb i forhold til effekten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.