Skal snart isolere et skråtak (yttertak) og som bekledning på innsiden ha rupanel. Hva synes dere skal man sette en plate (typ osb) bak eller setter jeg bare vindsperre bak?

Huset er bygget på 20-tallet så det er naturlig ventilasjon i huset. Hva synes dere skal jeg ha plast i veggene eller skal vi la det puste litt????

Takknemlig for svar.
:D

Bare vindsperre.

Plast eller ikke avhenger av hva du skal isolere med. Om for eksempel glassull må du ha plast. Om cellulose kan du velge bort det og kanskje ta en damptreg vindsperre for eksempel.

På hvilken måte påvirker isolasjonstypen om man skal plast eller ikke? Synes det høres veldig rart ut. Å sette OSB bak virker unødvendig. Jeg isolerte en gammel låve fra 40-tallet for en stund siden. Der satte vi panel på skråtaket og hadde ingen plate under. Derimot satte vi plast mellom isolasjonen og panelet. Det er mye prat nå til dags om man skal ha plast eller ikke på gamle hus, men jeg gikk etter egen intuisjon og mente at plasten ikke burde kunne gjøre noen skade om man har en ventilert luftspalte ytterst.

I glassull og lignende materiale vil fuktigheten i luften kondensere i materialet, og derfor må man hindre muligheten for fukt å trenge inn i det. I f.eks. cellulose kan en viss (ganske stor) mengde fukt absorberes av materialet, noe som gjør at det ikke kondenserer, og derfor kan man velge et mindre tett materiale (gitt at det finnes perioder hvor isolasjonen får tørke ut).

Man kan ha plast også med cellulose, men f.eks. i mitt tilfelle var det helt umulig å få til en fullstendig innpakning i plast, og for å unngå at fuktigheten konsentrerte seg til de uplastede områdene, valgte jeg å sette en vindsperre i stedet (som faktisk er ganske fukttett den også).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.