Hei!

Jeg har et hus fra tidlig 50-tall.
Nå holder jeg på å renovere mitt "master bedroom", og kommer dermed til å glese taket og sette kortplank og gipse alle veggene, bytte vinduer og altandør osv osv osv...
Men, skal jeg plastre ytterveggene og taket eller ikke?

Kan dere forklare hvorfor jeg burde/ikke burde gjøre det?

Og om jeg burde gjøre det, finnes det noen god side hvor man kan lese om akkurat HVORDAN man skal plastre?

(legger ved en liten enkel plantegning over husets planer...)

Veldig takknemlig for svar!
Mvh
Simon

• Plantegning av hus fra 50-tallet som viser soverom under renovering, fremtidig kontor, nyrenovert WC og kommende balkong og trall.
Plast hindrer jo den fuktige inneluften fra å gå inn i vegger og opp på loftet og forårsake muggangrep på isolering osv. Så langt er det jo bra. Men hvis du BARE plastlegger soverommet, så gjør det ikke så himla mye nytte. Har du derimot planer om å fortsette å renovere resten av huset også, så ville i hvert fall jeg ha plastlagt. Deretter må man jo løse fjerningen av den fuktige luften i rommet på en god måte også (sannsynligvis forbedret ventilasjon av noe slag).

• Liker
Jaaaka
  • Laddar…
Jeg ville plastet taket, men ikke vegger, og samtidig sørge for at veggene var diffusjonsåpne (det heter vel det?) og ikke fuktsensitive.
Kan egentlig ikke forklare hvorfor, og jeg er absolutt ingen ekspert, men å tette huset/lukke inn fuktigheten sier seg selv at det kan gi problemer.

Beste forsikringen er en billig værstasjon med noen eksterne målepunkter som angir fuktighet.

sblixten skrev:
Kan egentlig ikke forklare hvorfor og jeg er absolutt ingen ekspert, men å tette huset/stenge inne fukten sier seg selv at det kan gi problemer.
Nix, det sier seg ikke selv. Det er en vanlig misforståelse at man "stenger inne fukt", men det er ikke det det handler om. Varm luft kan inneholde mer fukt enn kald. Hvis denne varme luften kan trenge inn i isolasjonen når den etter hvert den punktet hvor det er såpass kaldt at fuktigheten kondenserer. Det medfører igjen en våt isolasjon. Er det tilstrekkelig kaldt blir det dypfryst isolasjon.

sblixten skrev:
Beste forsikringen er en billig værstasjon med noen eksterne målepunkter som angir fuktighet.
En værstasjon er morsom, men den har ingen funksjon å fylle i denne sammenhengen.

Takk for deres svar!
Andersmc virker mer sikker på sin sak, no offense til dere andre! :P

Som sagt, huset er jo fra tidlig 50-tall, hva vil dere anbefale? (Vil gjerne høre såkalte "expertråd")
Jeg tenker jo at det ikke er plastet i dag, huset ser ikke ut til å ha det dårlig, hvorfor da begynne med plast?
Det eneste rimelige jeg kan tenke meg er kanskje opp mot loftet.. men samtidig, why?

Taket er bygget slik:
Råspont->Bjelkelag med sagflis som isolasjon->råspont->loft
Med andre ord, det ligger råspont som gulv på loftet....

Shit, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Ulemper med PLASTE?
"Stenge inn fuktigheten" kan jeg kanskje kjøpe til en liiiten del, men samtidig, huset er jo selvventilert... burde ikke fuktigheten følge med ut da?

hmm....

Nei, jeg er ingen ekspert (no offense taken), men de aller fleste har fuktigere innendørsklima i sine gamle hus i dag, enn hva det var da husene ble bygget. Noen grunner:

- Vi bruker badet i høyere grad
- Vi har flere fuktskapende maskiner (oppvaskmaskin mm)
- Vi har byttet oppvarmingssystem fra ved eller olje til el-kjele eller varmepumpe.
- Vi har gjort huset tettere med tetningslister, nye vinduer, tilleggsisolering mm.

Så lenge den fuktige luften kan ventileres bort og ikke tillates å kondensere i isolasjonen, så går det beviselig bra uten plast.

andersmc skrev:
Nix, det sier seg ikke selv. Det er en vanlig misforståelse at man "stenger inne fukt", men det er ikke det det handler om. Varm luft kan inneholde mer fukt enn kald. Om denne varme luften kan ta seg inn i isolasjonen når den etter hvert det punktet hvor det er såpass kaldt at fuktigheten kondenserer. Det medfører i sin tur en våt isolasjon. Er det tilstrekkelig kaldt blir det dypfryst isolasjon.
Det burde bety at beste måten er å plastre og se over ventilasjonen.
Det man ønsker er å slippe å se over ventilasjonen og stole på grunnkonstruksjonen, men da kommer man kanskje ikke unna den biten?

andersmc skrev:
En værstasjon er morsom, men den har ingen funksjon å fylle i denne sammenhengen.
Det jeg mente var at man kunne ha målepunkter midt inne i veggen mellom isolasjonslagene, men jeg blir usikker nå om det gir en advarsel eller ei?

Å begynne å bruke plast i konstruksjoner som ikke har hatt det før er noe jeg har fundert på og fått ulike råd om. Min gamle byggmester plastrer aldri nå til dags ved tilbygg og renoveringer, bare ved nybygg. Han mener at det er viktigere at veggene blir tette, og ved min siste renovering så droppet vi plasten helt og brukte glassfiberisolasjon, OSB, vindsperre og til slutt gips. Kan nevne at jeg har fraluftsventilasjon med friskluftsventiler i vinduene.

Jeg har bekymret meg litt for hva som kan skje og prøvd å finne informasjon.
ex http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc

Ekofiber snakker litt i egen sak så jeg vet ikke om de bare trekker frem ting som taler for deres produkt, de henviser også til BBR "I nya BBR är kravet att det inre tätskiktet ska vara fem ganger tettere enn det ytre i vegg og ti ganger tettere i tak"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf

Dette har jeg ikke selv funnet i BBR dog.

Om jeg skal være ærlig, så blir jeg bare mer og mer forvirret =/
Men tror faktisk jeg tar og gir blaffen i plasten...
finnes det noe mellomting? som ikke er så 100% fukttett?

For slik jeg ser det, så plastlegger jeg og bytter vinduer og sånt (som er planen) så er risikoen ganske stor for at jeg kommer til å få for tett hus innenfra...
Som igjen vil slutt med at man kanskje må lage mer ventilasjon osv...
som vil føre til mer kostnader og mer arbeid...
eller tar jeg feil?

Mikael_L
Ditt spørsmål er et sånt der typisk "vanskelig tilfelle".
Å unngå plast, nei, ikke bra ...
Å bruke plast, men ikke få plast overalt + tett overalt, nei, ikke bra.

Selv ville jeg nok ikke ha brukt plast hvis jeg ikke setter plast akkurat overalt.

Nå bygger jeg nytt, og da er det lett å få plast overalt og skikkelig tett, jeg kommer trolig til å kjøpe en tetthetsmåling for å kontrollere at jeg har lykkes bra. Da blåser man inn luft så det blir overtrykk i hele huset, og så måles det hvor mye som lekker ut ved det overtrykket.

Huset ditt kan muligens klare seg ganske bra uten plast hvis du sørger for å ha ordentlig ventilasjon og undertrykk i alle deler av huset. Overetasjen pleier å være vanskeligst å få undertrykk i.
Så installer mekanisk avtrekk, for eksempel PAX-vifter i baderommene og kjøkkenet og vaskerommet, eller en annen ventilasjon som suger ut luft fra huset.

Du sa akkurat hva jeg trengte å høre! Takk! Det blir ingen plast, men paxvifte/avtrekksvifte har jeg på badet i andre etasje... så har jeg ventiler i 1 rom til som er avtrekk som går i skorsteinen... har tilluft i hvert rom i kjelleren pluss 2 på 1 etasje... kanskje jeg vil åpne opp for min bærbare AC som jeg vil ha i soverommet så den blåser UT den varme luften om sommeren (står på under ALLE sovetimene langt ut på høsten og veldig tidlig vår) Tror dere det hjelper å sette ventiler opp til loftet? Så det går med selvtrekk opp dit? For der oppe sitter det jo ventiler i hver ende av huset for ventilasjon...?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.