Min hustillverker har levert byggplast til vegger, men ikke til gulvet (da jeg nøye leser tilbudet, mangler byggplast i beskrivelsen av gulv også).
Nå er stendereisningen avsluttet og jeg pusler med alt det andre...
Min KA mener at byggplast under gulvspon er viktig. Selv ble jeg undrende. Den skal fungere som en dampsperre.
Men... oppå gulvet kommer jeg til å ha 15 mm spontet furu. Så inneluften må reise gjennom 15+22=37 mm solid tre for å komme under sponplaten. Bør ikke disse 37 mm utgjøre en ganske kraftig dampsperre? (og det er ikke noe våtrom oppå).
Jeg lurer på om byggplast i gulvet er: livsviktig, bra å ha, muligens bra å ha, eller helt unødvendig.
Min konstruksjon er 220 mm mineralull i trebjelkelag oppå godt isolert krypkjeller.
Takk for gode argumenter for den ene eller andre siden.
Nå er stendereisningen avsluttet og jeg pusler med alt det andre...
Min KA mener at byggplast under gulvspon er viktig. Selv ble jeg undrende. Den skal fungere som en dampsperre.
Men... oppå gulvet kommer jeg til å ha 15 mm spontet furu. Så inneluften må reise gjennom 15+22=37 mm solid tre for å komme under sponplaten. Bør ikke disse 37 mm utgjøre en ganske kraftig dampsperre? (og det er ikke noe våtrom oppå).
Jeg lurer på om byggplast i gulvet er: livsviktig, bra å ha, muligens bra å ha, eller helt unødvendig.
Min konstruksjon er 220 mm mineralull i trebjelkelag oppå godt isolert krypkjeller.
Takk for gode argumenter for den ene eller andre siden.
Sist redigert:
Klikk her for å svare