Hei,

Jeg driver med å renovere kjelleren. Har revet opp alt ned til betongen, lagt på nivålistesystem, fulgt av gulvspon samt EPS-plast med freste spor for gulvvarmeslange. Over dette hadde jeg tenkt meg et tynnere lag gulvspon. Trenger jeg aldringsbestandig plast mellom celleplasten og gulvsponet?
Jeg har kjøpt plast, og det er ikke særlig slitsomt å legge det, så for meg spiller det ingen rolle. Men spørsmålet er hva som er riktig og korrekt? :)

Mvh

Stefan
 
Plasten skulle dessverre ha ligget på betonggulvet, før du la nivellgulvet. OM du er helt sikker på at du ikke har tilskytende markfukt, noe som vanligvis er tilfelle i kjellere. Siden jeg mistenker at du ikke vil gjøre om alt nå, så hopp over plasten helt og holdent, ellers finnes risikoen for at den første gulvplaten, altså den som ligger mot nivellgulvet, blir dårlig.

Et bedre alternativ hadde vært om du hadde lagt celleplasten direkte mot betongdekket, plast og deretter gulvplater. Men det vil du nok ikke høre nå...

Lykke til!
 
kimpo skrev:
Plasten skulle dessverre ha ligget på betonggulvet, før du la nivell gulvet. OM du er helt sikker på at du ikke har oppstigende markfukt, noe som ofte er tilfelle i kjellere. Siden jeg mistenker at du ikke vil gjøre om alt nå, så hopp over plasten helt, ellers er det en risiko for at den første gulvsponet, dvs. den som ligger mot nivellgulvet blir dårlig.

Et bedre alternativ hadde vært om du hadde lagt celleplasten direkte mot betongdekke, plast og deretter gulvspon. Men det vil du nok heller ikke høre nå...

Lykke til!
Hei,

Der er jeg uenig. Nivell sier ingenting om at man skal ha plast mot betonggulvet, de anbefaler ikke dette. De tankene jeg har om dette er at i stedet for å transportere bort fuktigheten, noe man gjør med et ventilert nivellgulv, så stenger man i stedet inne fuktigheten under plasten. Hvis man legger en bit plast på et betonggulv og lar den ligge der et par dager, så er den helt klart fuktig under.

Å legge celleplast direkte mot betongen er et alternativ, billigere enn nivell, men ikke bedre. Celleplast er veldig praktisk for å unngå organisk materiale mot betongen, men det samme som å legge plast direkte mot gulvet, problemet består. Hvis man i stedet som med nivellgulvet transporterer bort fuktigheten, så slipper man den helt. Både med celleplast og plast direkte mot betongen stenger man inne fuktigheten.

Det er hva jeg tror i alle fall :)
 
Nivell sier ingenting om at man skal ha plast mot betonggulvet, de anbefaler ikke dette.
Helt riktig, men dessverre sier parkettprodusentene at det skal være plast, om det finnes risiko for fukt.

Men som jeg skrev, kjør på, men dropp plasten. Da stenger du i alle fall ikke inn noen sponplater under plast.
Dessverre transporterer ikke nivell gulvet bort fukten uten en vifte, men det hjelper til å ventilere rommet og sørger for at det ikke ligger noe organisk materiale mot det fuktige betonggulvet.

Lykke til med gulvet!
 
kimpo skrev:
Alldeles riktig, men dessverre sier gulvspontprodusentene at det skal være plast, om det finnes risiko for fuktighet.

Men som jeg skrev, kjør på, men dropp plasten. Da stenger du i alle fall ikke inne noen sponplater under plast.
Dessverre transporterer ikke nivellgulvet bort fukten uten en vifte, men det hjelper til å ventilere rommet og sørger for at det ikke ligger noe organisk materiale mot det fuktige betonggulvet.

Lykke til med gulvet!
Jo, det kan du ha rett i. Jeg dropper plasten helt.

Nå har jeg et ventilert gulv, med doble kanalvifter som blåser inn luft. Jeg håper at dette kan bidra til å holde fuktigheten borte.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.