Hei.
Vi bor i et kjedehus 1½ plan bygget i 1976. Vi skal bytte innertak i et soverom, fra barracudatak til gips eller panel. Vi har noen ganger hørt en knakende lyd over taket når vi har skylt ned i toalettet eller vasken i badet ovenfor. Dette tenkte vi forsøke å finne ut årsaken til. Jeg tok bort en bit av barracudataket for å undersøke dette. Da så jeg at det sitter en svart plast over nåværende innertak (se bilde). Plastikken går langs med hele ytterveggen så vidt jeg kan se. Over plasten finnes det spredt panel og isolasjon. I midten av huset finnes det ingen plast eller isolasjon.
Hva er denne plasten til for? Er den bare for å isolere ved ytterveggen eller har den noe med fuktsikring å gjøre? Jeg må jo skjære bort en del av plasten for å kunne se rørene over og derfor vil jeg vite om jeg må erstatte med ny plast etterpå. Kan jeg skru gips/panel direkte mot plasten eller må jeg spikre opp ytterligere spredt panel på plasten først?
Mvh Andreas.