Jeg og min samboer er ivrige etter å bygge hus i nær fremtid og vurderer hovedsakelig å bygge med Myresjö. Deres yttervegger er bygget slik at plasten ligger rett bak gipsen. I dagens samfunn føles det mer og mer vanlig med et såkalt installasjonssjikt (45 mm regel med isolasjon mellom gips og plast) dette for å unngå at plasten blir "punktert".

Kan man på noen måte unngå å "punktere" plasten hvis man ikke har et installasjonssjikt?

Ellers så kanskje noen har erfaring med om energibruken/innendørsklimaet påvirkes etter mange hull i plasten?

Takk på forhånd!

• Liker
Mattias00
  • Laddar…
Energibruk og inneklima påvirkes knapt av punktert dampsperre, det som kan skje er at fuktig inneluft finner veien inn i veggen, kondenserer når den kjøles ned, og skaper mugg i ytterveggen.

Så lenge du ikke slår inn spiker eller skruer i veggen eller lager andre hull, så forblir plasten tett.

Selv tror jeg forsåvidt ikke at det er hundre prosent tett uansett, rundt elbokser og lignende...

• Liker
Joak
  • Laddar…
I vårt hus fra 84 vet jeg smartere at det finnes hull i plasten på mange steder, men har ikke sett noen problemer der jeg har åpnet opp i forbindelse med arbeid. Kanskje kan det være et større problem i nye hus med enda tykkere isolasjon.

Det har vel iallfall tidligere vært så at Myresjöhus har blitt levert med utenpåliggende sokkelkontakter på ytterveggene (strømmen kommer opp fra gulvet i gulvlisten, med en utenpåliggende kanal ca. 20cm opp til uttaket). Antar at det er akkurat av den grunnen.

Det finnes en tråd her om et problembygg med akkurat den løsningen i et Myresjöhus:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Myresjöhus tok initialt intet ansvar for feilen, hevdet at det var korrekt, først når elsikkerhetsverket truet med tvangsevakuering begynte noe å skje.

Deretter fortsatte Myresjöhus med en dåres stahet å la samme elentreprenør fortsette å gjøre mangelfulle installasjoner i flere år til (finnes et antall tråder om dem her).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.