Jeg og min samboer er ivrige etter å bygge hus i nær fremtid og vurderer hovedsakelig å bygge med Myresjö. Deres yttervegger er bygget slik at plasten ligger rett bak gipsen. I dagens samfunn føles det mer og mer vanlig med et såkalt installasjonssjikt (45 mm regel med isolasjon mellom gips og plast) dette for å unngå at plasten blir "punktert".
Kan man på noen måte unngå å "punktere" plasten hvis man ikke har et installasjonssjikt?
Ellers så kanskje noen har erfaring med om energibruken/innendørsklimaet påvirkes etter mange hull i plasten?
Takk på forhånd!
Kan man på noen måte unngå å "punktere" plasten hvis man ikke har et installasjonssjikt?
Ellers så kanskje noen har erfaring med om energibruken/innendørsklimaet påvirkes etter mange hull i plasten?
Takk på forhånd!
Energibruk og inneklima påvirkes knapt av punktert dampsperre, det som kan skje er at fuktig inneluft finner veien inn i veggen, kondenserer når den kjøles ned, og skaper mugg i ytterveggen.
Så lenge du ikke slår inn spiker eller skruer i veggen eller lager andre hull, så forblir plasten tett.
Selv tror jeg forsåvidt ikke at det er hundre prosent tett uansett, rundt elbokser og lignende...
Så lenge du ikke slår inn spiker eller skruer i veggen eller lager andre hull, så forblir plasten tett.
Selv tror jeg forsåvidt ikke at det er hundre prosent tett uansett, rundt elbokser og lignende...
I vårt hus fra 84 vet jeg smartere at det finnes hull i plasten på mange steder, men har ikke sett noen problemer der jeg har åpnet opp i forbindelse med arbeid. Kanskje kan det være et større problem i nye hus med enda tykkere isolasjon.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 innlegg
Det har vel iallfall tidligere vært så at Myresjöhus har blitt levert med utenpåliggende sokkelkontakter på ytterveggene (strømmen kommer opp fra gulvet i gulvlisten, med en utenpåliggende kanal ca. 20cm opp til uttaket). Antar at det er akkurat av den grunnen.
Det finnes en tråd her om et problembygg med akkurat den løsningen i et Myresjöhus:
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
Myresjöhus tok initialt intet ansvar for feilen, hevdet at det var korrekt, først når elsikkerhetsverket truet med tvangsevakuering begynte noe å skje.
Deretter fortsatte Myresjöhus med en dåres stahet å la samme elentreprenør fortsette å gjøre mangelfulle installasjoner i flere år til (finnes et antall tråder om dem her).
Det finnes en tråd her om et problembygg med akkurat den løsningen i et Myresjöhus:
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
Myresjöhus tok initialt intet ansvar for feilen, hevdet at det var korrekt, først når elsikkerhetsverket truet med tvangsevakuering begynte noe å skje.
Deretter fortsatte Myresjöhus med en dåres stahet å la samme elentreprenør fortsette å gjøre mangelfulle installasjoner i flere år til (finnes et antall tråder om dem her).
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Plastfilm i ytterväggarna
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bad i hus bygd -68 plast eller dampsperre mot yttervegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Behövs plast när jag isolerar ytterväggar invändigt?
Isolering -
Cellplastisolering längs med yttervägg- gjuta över?
Golv -
Plastfolie i yttervägg badrum?
Badrum