Hei, nå kommer dette uttatte spørsmålet, men jeg synes ikke jeg fant noe fornuftig svar...
noen kunne jo gjerne lage en FAQ om dette emnet.
Det er slik at jeg skal renovere min overetasje med litt nye vegger og elektrisitet samt etterisolere ytterveggene.
Huset er bygget i 1930 så det er jo tømmerstamme, blikkfasade med isolasjon under gjort på 80-tallet.
Inne på overetasjen er det som bare en plate og så tømmervegg.
Tanken er å lekte ut med 45mm og så isolere med en 45, skjule elektrisiteten og så på med PLAST? så gips. blir det bra?
Vennlig hilsen Robert
noen kunne jo gjerne lage en FAQ om dette emnet.
Det er slik at jeg skal renovere min overetasje med litt nye vegger og elektrisitet samt etterisolere ytterveggene.
Huset er bygget i 1930 så det er jo tømmerstamme, blikkfasade med isolasjon under gjort på 80-tallet.
Inne på overetasjen er det som bare en plate og så tømmervegg.
Tanken er å lekte ut med 45mm og så isolere med en 45, skjule elektrisiteten og så på med PLAST? så gips. blir det bra?
Vennlig hilsen Robert
Forhåpentligvis.
Dessuten skal en diffspärr være tett, og å få til det i et gammelt hus er ikke det enkleste.
Jo, en FAQ hadde nok trengtes, det kommer litt vel mange spørsmål rundt dette.
/Kent
Dessuten skal en diffspärr være tett, og å få til det i et gammelt hus er ikke det enkleste.
Jo, en FAQ hadde nok trengtes, det kommer litt vel mange spørsmål rundt dette.
/Kent
Det jeg har klart å lese meg til ut fra teorier og den erfaringen som finnes, er at man skal ta utgangspunkt i husets grunnkonstruksjon ved renovering. I ditt tilfelle ville jeg ikke ha brukt plast. Innplastning eller dampsperre fungerer når hele huset er bygget etter denne metoden og med en tilpasset mekanisk ventilasjon/luftstrøm.
I veggene ville jeg brukt plater istedenfor rullbar isolasjon. 45mm er tynt, og hvis du ruller ut hele lengder, har de vanskelig for å holde seg på plass før du får på platene.
I veggene ville jeg brukt plater istedenfor rullbar isolasjon. 45mm er tynt, og hvis du ruller ut hele lengder, har de vanskelig for å holde seg på plass før du får på platene.
Ingen plast! Det som skulle bekymre meg er isolasjonen fra 80-tallet og platefasaden. Er den tilstrekkelig ventilert?
Hilsener: Jonas, som for øyeblikket ordner opp i isolasjoner fra det glade diffusjonstette 70-tallet
Hilsener: Jonas, som for øyeblikket ordner opp i isolasjoner fra det glade diffusjonstette 70-tallet
Her har det kommet inn svar ser jeg... ja alle virker jo å være enige om ingen plast i mitt hus i alle fall... men litt uklarheter er det jo... men men jeg kjører uten.GzO skrev:
Angående isoleringen under platefasaden så er det jo en fin spalte mellom isolering/plate gjennom at det er korrugert plate så burde den jo puste rimelig bra. Ser ut som det er noe brun papp på isoleringen, kanskje er noe type vindsperre?
jaja hoj hoj.. nå skal jeg fortsette å klippe gammel strøm på loftsetasjen......
Klikk her for å svare