Skal hjelpe til med å bygge et hønsehus som ikke vil ha noen direkte varme installert, kanskje en varmelampe. Isoleres med steinull... 95 i vegg og 120 i gulv og tak.

Vindtett pap på utsiden av vegg og luftspalte med dito under råspon. På innsiden blir det plyfa eller trepanel som overflate.

Nå er spørsmålet om det skal til plast, dampbrems eller lignende?

Jeg vurderer å droppe plast og brems helt og holdent, riktig eller feil?

Takk for svar.

Vindski eller bremse gjør jo at din isolering blir mye mer effektiv. Jeg hadde satt det og droppet plasten. Tenk på å gjøre huset tett, mus/rotter elsker hønsehus det er jo en evig kilde til mat...)

Ingen plast og høns har jo overlevd historisk i uisolerte hønsehus.
Men bare isolasjon i veggene gjør jo ingen skade, det holder med vindtett på utsiden av isolasjonen. Men det skal også være ventilasjon. Med selvtrekk så sett en takhatt så blir det "best" for avtrekk.
Og som bemerket, sørg for å tette og sette inn musebånd.

I InsidersUnited skrev:
Vindskive/brems gjør jo at din isolasjon blir mye mer effektiv. Jeg hadde satt det opp og droppet plasten. Husk å gjøre huset tett, mus/rotter elsker hønsehus, det er jo en evig kilde til mat...)
Høres bra ut, tips på vindskive/brems?

Og ja, tetting står i prospektet inkl musband.

A AndersS skrev:
Ingen plast og høns har jo overlevd historisk i uisolerte hønsehus.
Men kun isolasjon i veggene gjør jo ingen skade, det holder med vindtett på utsiden av isolasjonen. Men det skal også finnes ventilasjon. Med selvtrekk kan du sette en takhatt så blir det "best" for avtrekk.
Og som nevnt, sørg for å tette og sette musbånd.
Sant..
Takhatt? Hadde tenkt å sette en vanlig tallerkenventil, men den kanskje ikke er nok?

Musbånd ja, står med i prospektet.

Takhette er bedre, men veggventil gir også litt.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Isolere et hønsehus med stein/glassull vil mest sannsynlig føre til at musene får noe varmt og koselig å bo i.
Jeg foreslår, om det nå absolutt må isoleres, at veggene og taket isoleres med noe løst materiale, f.eks. sagflis. Det går ikke an å grave ganger i for musene.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Å henvise til at uisolerte hønsehus uten plast fungerer når det handler om isolasjon uten plast blir sprøtt. Jeg ville ikke bygge slik.

Plast er ikke bra i hønsehus, de vil ha det tørt og kjølig for å trives.
Du får skaffe noen av Silverudds høns som regnes som kultursorter. Martin var slektning av meg.

Å lufte ut fukt gjennom mineralull er direkte upassende.

D Daniel 109 skrev:
Å lufte ut fukt gjennom mineralull er direkte uegnet.
Derfor en takhatt! Og det er et hønsehus, det skal være uoppvarmet.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om ikke steinull/mineralull som isolasjon hva bruke i stedet? Eller annen løsning, dampsperre?
Sagspon går dessverre bort.

Får kikke på takhiv da det ser ut til å være en pluss løsning for vent mot en vanlig veggventil som først var tenkt.

Vil gi hønene beste forutsetningene for å trives uansett rase :)

A AndersS skrev:
Derfor en takhatt! Og det er et hønsehus, det skal være uoppvarmet.
Hva da skal være uoppvarmet. Det kommer jo an på hvilke omgivelsestemperaturer vi snakker om.
Høns kan absolutt bo i oppvarmede rom, men ikke hvor kaldt som helst.

Mazen Mazen skrev:
Om ikke steinull/mineralull som isolering hva bruke istedet? Eller annen løsning, dampbrems?
Sagflis går dessverre bort.

Må ta en titt på loftsløft da det virker å være en pluss løsning for vent mot en vanlig veggventil som først var tenkt.

Vil gi hønene beste forutsetningene for å trives uansett rase :)
Fuktsperre og mineralull vil fungere.

D Daniel 109 skrev:
Fuktsperre og mineralull vil fungere.
Ok, da får jeg tenke om... hadde som sagt tenkt å droppe sperre da rommet ikke vil være oppvarmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.