9.855 lest ·
30 svar
10k lest
30 svar
Plast eller ikke plast, uoppvarmet hønsehus
Æh, det fungerer utmerket. Det er ikke en bolig du bygger, og min mening er "aldri noe plast i uoppvarmet rom". Har mine uthus bygget slik og det fungerer aldeles utmerket, selv med mineralull, bare du har fuktbeskyttelse.Mazen skrev:
Akkurat min tanke, å droppe plast så det får lufte gjennom.A AndersS skrev:
Da kjører jeg på som tenkt, men planlegger ventilasjonen bedre.
I et hønsehus har man en fuktbelastning innenfra.
Jeg ville bruke plate materiale og tette i skjøtene, ikke for luft, men for å hindre at midd skal finne rom. Så minimer skjøter og annet hvor skadedyr kan bruke som habitat.Mazen skrev:
Lenke til en av Martins hønsesorter
http://kulturhons.se/raser/silveruddsbla-2/
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Formplyfa (litt dyrt) eller en form for glatt plåt (kan være billigere) anbefales til innerveggene.
Vil du ha svenske lantrashøns, mange raser med lokal tilpasning, finnes Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
Vil du ha svenske lantrashøns, mange raser med lokal tilpasning, finnes Svenska Lanthönsklubben på www.kackel.se .
SågspånPappspikEternit skrev:
K-plyfa er planlagt og jeg tror eierne hadde tenkt å male den (men det kanskje er en dårlig ide?)SågspånPappspikEternit skrev:
Det viktigste er likevel størrelsen. Spiller ingen rolle hvor mange høns man planlegger for - det havner alltid flere i hønsehuset likevel av en eller annen merkelig grunn.
Jeg skulle for eksempel ha fem stykker, men nå er det ti her ute og planer om flere.
(Har ulike raser for å få ulik eggfarge.)
Dessuten er det ofte restriksjoner med uteaktiviteten nå for tiden, for eksempel akkurat nå. Da får man bare ha dem inne eller muligens ute hvis man har dem under tak der. Så det er bedre med et større hus så de kan gå rundt inne uten å kjede seg i hjel = større risiko for hakking og annet dumt hvis de er sammenpresset på et lite område for lenge. Ofte vil de ikke gå ut hvis det er svinkaldt eller styrtregn heller, så det er alltid bra med stort hønsehus.
Dessuten er det ofte restriksjoner med uteaktiviteten nå for tiden, for eksempel akkurat nå. Da får man bare ha dem inne eller muligens ute hvis man har dem under tak der. Så det er bedre med et større hus så de kan gå rundt inne uten å kjede seg i hjel = større risiko for hakking og annet dumt hvis de er sammenpresset på et lite område for lenge. Ofte vil de ikke gå ut hvis det er svinkaldt eller styrtregn heller, så det er alltid bra med stort hønsehus.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Som gulv synes jeg at betonggulv er suverent best. I andre omgang, om man ikke kan/vil støpe en plate, går det an å bruke glatte betongplater. Vi har lagt 40x40 cm betongplater hos en av våre grupper med fjærkre, funker veldig bra og lett å møkke. Blir heller ikke glatt å gå på for verken dyr eller mennesker. En plastmatte risikerer å bli forferdelig glatt, og et plankegulv er vanskelig å holde rent.Mazen skrev:
Dette med mus igjen...man trenger ikke hverken invitere dem (fôrautomat som er full om natten) eller gjøre det enkelt for dem (isolasjon i veggene som er lett å bygge musebol i), men at det kommer en og annen mus til hønsehuset er mer eller mindre uunngåelig og ikke noen katastrofe. Høns både jakter og spiser mus, faktisk. De jakter til og med i flokk!
Er selv hønseeier siden typ 15 år, og det går nesten ikke an å tenke seg et liv uten dem
Hvis du har tenkt å ha ventiler med insektsnett i, så sett dem slik at du lett kan komme til å rengjøre dem. Støvet som blir i et hønsehus tetter igjen ventilene ganske fort hvis man har insektsnett. Erfaring taler! ;-)A AndersS skrev:Ingen plast og høner har jo overlevd historisk i uisolerte hønsehus.
Men bare isolering i veggene gjør jo ingen skade, det holder med vindtett på utsiden av isolering. Men det skal også finnes ventilasjon. Med selvtrekk så sett en takhatt så blir det "best" for avtrekk.
Og som nevnt, sørg for å tette og sette musebånd.
Hm.. et betonggulv ville være optimalt men her snakker vi om modell mindre friggebod med bjelkelag på leca alt plater.SågspånPappspikEternit skrev:
Som gulv synes jeg at betonggulv er overlegen best. I andre hånd, om man ikke kan/vil støpe en plate, går det an å bruke glatte betongplater. Vi har lagt 40x40 cm betongplater hos en av våre grupper med fjærfe, funker veldig bra og lett å møkke. Blir heller ikke glatt å gå på for verken dyr eller mennesker. En plastmatte risikerer å bli fryktelig glatt, og et tregulv er vanskelig å holde rent.
Kanskje kan flyte gulvet
Eller legge plater på gulvet..
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
En enkel grunn av (pusset?) lecablokker som veggene hviler på, en paddet (eller hardt stampet med et lavere ambisjonsnivå) grusbunn inni med betongplater lagt som gulv.
Ja det ville vært en mulighet for det må uansett graves ut og jevnes av for leca/plattene.SågspånPappspikEternit skrev:
Må undersøke forutsetningene mer for vil ikke lage en konstruksjon som risikerer setninger..
Takk for alle svar.. blir iallfall ingen plast