Jeg skal renovere kjøkkenet grundig så gulv, gips og himling fjernes. Etter litt undersøkelse ser konstruksjonen slik ut i dag:
Veggen innenfra: Gips, 3/4" panel, 5x2 stendervegg, 12mm asfaboard, fasadestein
Tak innenfra: Pannebord, 3/4" panel, plast, isolasjon

I tak-veggvinkelen ser man at plasten i taket sitter og henger ned på innsiden av veggpanelet. Det føles også som det trekker i tak-veggvinkelen, mer merkbart når vinden ligger på.

Så spørsmålet er, burde jeg benytte anledningen til å sette plast eller dampbrems bak gipsen når jeg uansett har åpnet opp veggene? Da plasten fra taket er noenlunde synlig kan det tapes sammen hjelpelig, i hvert fall betydelig tettere enn i dag. Eller skaper jeg bare et større problem med plast/dampbrems på innsiden da det finnes asfaboard lengre ut i veggen?

Det bør gå bra å sette inn i hvert fall dampsperre. Prinsipielt skal også vanlig tett byggplast fungere, men med eldre hus kan det noen ganger være ting som kullkaster moderne metodologi.
Avgjørende burde være om den gamle løsningen har fungert smertefritt uten fuktskader i 50 år, så bør den samme løsningen fungere smertefritt de kommende 50 årene også. Deretter har det betydning også hvordan innsiden er utført. Med tette materialer på veggene så trenger ubetydelig med fukt ut i veggen, noe som gjør tettesjikt overflødig.

Asfaboard er et bra materiale som er fuktåpent så det har ingen problemer med tettesjikt på innsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.