ralvejd
Hei, jeg holder på med å bestemme meg for hvordan jeg vil ha et uthus konstruert. Det blir en skråning, så jeg tenkte meg litt leca blokker ca. 1000mm høyt. Derpå reisverk i tre. Nå får jeg en liten lomme lik bildet her hvor jeg bekymrer meg for at fuktproblemer kan oppstå. Blir dette et reelt problem?

Ringt inn området rødt og lagt til noen vanndråper :)

Byggdetalj av uthus med lecablock og trestender, område omkranset med rødt for å indikere mulig fuktproblem, med blå vanndråpeikoner.

Der setter du en metallplate som leder ut eventuelt vann

ralvejd
Ja, å lede bort vannet med noe uorganisk kan jo være en løsning.
Man kan kanskje lage en fall på 20 grader med vinkelslipen i murstein.
Kanskje unødvendig mye jobb iof.

Et bilde av min nåværende tanke.
CAD-diagram av murstruktur med potensial løsning for vannavledning på 20 graders vinkel, viser detaljerte konstruksjonselementer.

Eller så setter du reglen lenger ut på Leca så vannet renner forbi i stedet

Behøves ingen innkledning ved grunnmuren. Som allerede påpekt, sett en plate under gipsen som går ned noen centimeter over grunnmuren, men ikke lenger enn at panelet dekker den. La platen bli bøyet med litt helling slik at vannet renner av. Den nederste lekten flytter du litt opp.

Så gjorde i hvert fall jeg på mitt hus.

• Liker
petterovski
  • Laddar…
ralvejd
Takk for deres svar, jeg kan mao fortsette med nåværende ide.(y) Hvordan det løses trenger jeg ikke bestemme enda, det holder å vite at det går an å løse.

ClasseClas
La syllpappen/syllisoleringen gå over kanten på stenen. Det er nok. Panelet skjuler pappen også, så det blir ingen utseendeproblemer.

ClasseClas ClasseClas skrev:
La syllpappen/syllisoleringen gå over kanten på stenen. Det holder. Panelet dekker også pappen, så det blir ingen utseendeproblemer.
ClasseClas ClasseClas skrev:
La syllpappen/syllisoleringen gå over kanten på stenen. Det holder. Panelet dekker også pappen, så det blir ingen utseendeproblemer.
Så tenkte jeg også å gjøre, men kom fram til at metallplaten føltes tryggere, siden vann som trenger inn bak panelet ellers kan nå syllen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.