S surfarn skrev:
Hva slags oppvarming har dere? Er det en LVP eller har dere elementer under vinduene. Som sagt, vinduene blir for kalde i kombinasjon med høy fuktighet. Denne fuktigheten kan skyldes dårlig ventilasjon i kombinasjon med byggesektoren fra tørkende tre. Jeg hadde lignende problemer med gulvhøye vinduer i et nybygd hus som ble varmet med LVP. Kjøpte en fuktighet/co2-måler og kunne raskt konstatere høy luftfuktighet i kombinasjon med dårlig ventilasjon (co2 steg ofte over 1500 ppm). Fikset dette gjennom ekstra ventilasjon og ved å sørge for at ingenting hang foran vinduene
Vi har gulvvarme i kombinasjon med bergvarmepumpe. Trolig hadde kondensen vært mye bedre hvis det hadde vært elementer under vinduene, men gulvvarme virket opplagt i en liten leilighet for å kunne møblere overalt.

M Myrkebab skrev:
Titter man på bildene så ser man at det er kondens også på treverket og ikke bare på glasset. Tyder på at hele vinduskonstruksjonen har for dårlig u-verdi i forhold til klimaet der dere bor. Skulle nok trengt bedre vinduer. Antallet personer i husholdningen deres har også stor innvirkning på luftfuktighet i huset. En person avgir jo en del fukt via utpust og svette. Hvor mange personer er det i husholdningen?
man blir jo bare så irritert når dette er vinduer som vi har fått tilbud på gjennom bygghandel. da forutsetter man jo at det de tar fram skal være ok. De vet jo hvor vi bor. Sikkert er vinduene for dårlige (er det u-verdien man i dette tilfelle bør se på?).

Vi bor også mange på trang plass. 5 personer på 67 kvadrat (dog skråtak så det er forholdsvis mye luft i leiligheten da det på høyeste punkt er 3.30 i takhøyde). Barna er ikke så gamle 1, 3 og 6, så de avgir vel ikke like mye fukt som en voksen person men allikevel ligger det garantert noe i det! Det er dog kondens selv de dagene vi ikke har vært hjemme.

dette leder til masse oppfølgingsspørsmål.
Hvor skadelig er det for huset å la det være slik nå en stund og så bytte ut vinduene når de har råtnet nok? Kan andre deler i konstruksjonen ta skade av dette?

om man skulle trenge å bytte vinduer, går det an å bare bytte selve vindusrammene (til for eksempel treglass) og la karmen være? Eller er sannsynligvis også karmen for dårlig? Det ville jo være et betydelig mindre inngrep enn å bytte hele vinduene med nye foringer og isolasjon og Fanden og hans oldemor.

Har selv toglass vinduer med isolerglass produsert i 2017, montert i 2018. Under de vinduene som jeg ennå ikke har fått opp elementer under (hovedsakelig den uinnredede overetasjen, men også ett på entreplan) dannes det kondens periodevis under den kalde delen av året.

Det er ikke noe nytt fenomen, mange med eldre hus/vinduer får problemer med kondens på innsiden når de fjerner elementene under vinduene og erstatter med gulvvarme.

Gulvvarme ser ut til å kreve trelagsvinduer av ekstra isolerende kvalitet for å kunne fungere perfekt.

Jeg har FTX ventilasjon i huset mitt.

M MissChico skrev:
man blir jo bare så irritert når dette er vinduer som vi har fått tilbud på gjennom byggevarehandel. Da forutsetter man jo at det de foreslår skal være greit. De vet jo hvor vi bor. Sannsynligvis er vinduene for dårlige (er det u-verdien man i dette tilfelle bør sjekke på?).

Vi bor også mange på trang overflate. 5 personer på 67 kvadrat (dog mønetak så det er forholdsvis mye luft i leiligheten da det på høyeste stedet er 3.30 i takhøyde). Barna er ikke så gamle 1, 3 og 6 så de avgir vel ikke like mye fukt som en voksen person, men det ligger garantert noe i det! Det er dog kondens selv de dager vi ikke har vært hjemme.
Unnskyld at jeg maser, men hva har dere for ventilasjon? Dere må måle opp co2 nivået i luften for å sjekke ventilasjonen. For høy co2=for dårlig ventilasjon=for mye fukt. Har dere skikkelig avtrekkskanal til kjøkkenviften? Eller kullfilter? Når dere bor så mange på liten overflate er ventilasjonen ekstra viktig.

S surfarn skrev:
Unnskyld at jeg maser, men hva har dere for ventilasjon? Dere må måle opp co2-innholdet i luften for å sjekke ventilasjonen. For høy co2=for dårlig ventilasjon=for mye fuktighet. Har dere riktig avtrekkskanal til kjøkkenviften? Eller kullfilter? Når dere bor så mange på liten plass er ventilasjonen ekstra viktig
jeg tror ventilasjonen heter FTX. Over kjøkkenviften er det en hel boks som styrer ventilasjonen. Hvis jeg har forstått det riktig, gjenbruker den på en måte varmen til ny varme i huset? Føler meg ikke som en ekspert på dette, men det skal visstnok være et godt system. Det er ikke kullfilter i alle fall.

I garasjen (nedre etasje) har vi et annet system. Og det jeg vet er at de systemene ikke er koblet sammen fordi det fikk man ikke lov til på grunn av at det kan bli avgasser som går opp i leiligheten.

vi holder på å se på hvordan vi skal kunne måle co2-innholdet! Blir antakeligvis å kjøpe en måler av noe slag, må bare finne ut litt om de forskjellige så vi ikke kjøper en som ikke fungerer så bra eller gir feilaktige målinger.

M MissChico skrev:
jeg tror ventilasjonen heter FTX. Over kjøkkenviften er det en hel boks som styrer ventilasjonen. Hvis jeg har forstått det riktig, gjenbruker den på et vis varmen som blir til ny varme i huset? Føler meg ikke ekspert på det, men det skal uansett være noe bra system. Det er uansett ikke kullfilter.

i garasjen (underetasjen) har vi et annet system. Og det jeg vet er at de systemene ikke er koblet sammen for det fikk man ikke på grunn av at det kan bli avgasser som går opp i leiligheten.

vi holder på å se på hvordan vi skal kunne måle co2-nivået! Blir antagelig å kjøpe en måler av noe slag, må bare løse litt om de forskjellige så vi ikke kjøper en som likevel ikke fungerer så bra eller gir misvisende måling
Ok, dere ser ut til å ha en skikkelig ventilasjon, noe som er bra. Men jeg mistenker allikevel at den ikke helt er tilstrekkelig. Det hadde vært interessant å se om dere kan holde dere under 1000, eller enda bedre 800, PPM. Samt en rimelig relativ fuktighet.

Vet du U-verdien på vinduene? Er det energiglass?

Moderne og mer effektive ftx aggregater med roterende varmeveksler gjenvinner mye av fuktigheten. Noe som sies å være bra siden inneluften ofte blir for tørr om vinteren.

Ftx med platevarmeveksler som var vanligere før er bedre på å tørke luften, inneluften blir tørrere.

Som jeg skrev i innlegg #2 så må man ha kontroll på samtlige parametere før man kan trekke noen sikre konklusjoner. Jeg er enig i at vindustypen virker underdimensjonert for gulvvarme, men synes ikke at det kan forklare den kraftige kondensen. Heller ikke ventilasjonssystemet føles som en sannsynlig årsak. Jeg synes derimot at vindustypen og ytterveggenes utførelse virker tvilsomme i et helt nybygd hus. Jeg skulle gjerne vite hvor (på en sånn omtrent) huset ligger og hva slags hus det er? Typhus, selvbygging osv.

J justusandersson skrev:
Som jeg skrev i innlegg #2 så må man ha kontroll på samtlige parameter før man kan dra noen sikre konklusjoner. Jeg er enig i at vindustypen virker underdimensjonert for gulvvarme, men synes ikke at det kan forklare den kraftige kondensen. Heller ikke ventilasjonssystemet føles som en sannsynlig årsak. Jeg synes derimot at vindustypen og ytterveggenes utførelse føles tvilsomme i et helt nybygget hus. Jeg skulle gjerne vite hvor (omtrent) huset ligger og hva for slags hus det er? Typhus, selvbygging etc.
Vi har i dag hatt inn en takstmann som har gjort en masse forskjellige målinger. Han sjekket blant annet om det fantes kuldebroer ved vinduer/ytre vegger. Det han kunne konstatere direkte var at vinduene er for svake for der vi bor. Fuktigheten i huset var 36% som han anså var normalt/forventet. Derimot var fuktigheten ved vinduene nesten 60% og den verdien sa han stakk ut skikkelig.

vi har sjekket opp vinduene våre mer nøye nå og innsett at de definitivt er underdimensjonerte. Da vi kjøpte vinduene for drøyt et år siden het de SP villa 2-lags isolerglass. Nå har de byttet navn på disse vinduene så de i stedet heter SP fritid 2-lags isolerglass. Så allerede i navnet så forstår man nå at de er dårligere. U-verdien på disse er 1,5 men ettersom vi har ganske små vinduer så blir u-verdien tilsynelatende enda dårligere (høyere). Vi fikk i dag en liste på akkurat våre vinduer og de minste har en u-verdi på nesten 1,8.

i tilbudet vi fikk da vi valgte vinduer sto ikke u-verdien. Dette burde vi naturligvis ha sjekket opp men det var så utrolig mye akkurat da (med nyfødt baby og bygging og nye jobber osv) at vi aldri gjorde det. Jeg tror vi rett og slett stolte på byggevarehuset som tok fram tre forskjellige tilbud til oss at samtlige tre i det minste skulle klare det klimaet der vi bor (Norrland).

takstmannen gjorde også målinger på ventilasjonen og den fungerte optimalt. Huset hadde et undertrykk som det også skal ha (-2,2).

vi kommer til å stille opp ventilasjonen ytterligere, slik at den går på forsert nivå døgnet rundt i to døgn for å se om dette gir noen forskjell.

deretter kan man jo fundere over hvordan vi skal gå videre. Jeg synes likevel det er dårlig av byggevarehuset å gi oss et tilbud på et vindu som faktisk ikke holder mål. Får fundere litt på om de på noen måte kan bli ansvarlige for å utbedre? Erstatte økonomisk?

huset er et elementhus. Tanken var å bygge garasjen på tomten først med en leilighet over for å ha et sted å bo mens bolighuset ble renovert. Derav at vi gjorde billigere valg (f.eks. da vi valgte vinduer).

På en måte er det bra at situasjonen ble klarere, selv om det får triste konsekvenser. Bygghandelen mangler virkelig kunnskap i de fleste henseender. De kan man ikke stole på. Det er helt klart at dere må bytte vinduer. Spør noen med virkelig kompetanse først før dere velger. Det finnes flere parametere enn bare U-verdi. Hva jeg ikke forstår er at dere fikk byggeløyve.

Det finnes firmaer som kan montere ekstra isolerglass på innsiden av eksisterende rammer.
Kan det være verdt å prøve kanskje?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finnes firmaer som kan montere ekstra isolerglass på innsiden av eksisterende rammer.
Kan det være verdt å teste kanskje?
Takk for tipset! Vi skal undersøke saken.

Skulle gjerne vite hvilken romtemperatur dere har i det aktuelle rommet?

J justusandersson skrev:
Skulle gjerne vite hvilken romtemperatur dere har i det aktuelle rommet?
vi pleier å ha mellom 21 og 22 grader. I går stilte vi opp ventilasjonen ganske mye og da forsvant nesten problemet. Dog for tidlig å trekke en for stor konklusjon av det da vi trenger å se over tid og temperaturforandringer hvordan det påvirker.

Prøv å senke til 20 grader noen dager.

• Liker
MissChico
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.