Hei!

Vi har store problemer med innvendig kondens i vårt ett år gamle hus (ferdigstilt i desember 2020).

Problemet oppstår straks det blir minusgrader ute. Det er nok at det kryper under null ute så begynner det å bli kondens i nederhjørnene av vinduene.

Vi har dobbeltsjekket ventilasjonen og hatt folk til å sjekke luftstrømmene, og alt med ventilasjonen ser ut til å være i orden.

Vi har også vært i kontakt med vindusprodusenten, som sier at så mye kondens som vi har er skadelig for vinduene, men at det ikke skyldes vinduene, men eventuelt på hvordan de er montert.

Så nå til vårt spørsmål:
Hvor langt ut er det greit å montere vinduer?

Våre vinduer sitter to cm utenfor isoleringen. Det ytre vindusglasset på selve vinduene er to cm innenfor treverket på vinduene. Dette gjør at det ytre vindusglasset er plassert nøyaktig i linje med der isoleringen begynner.

Kan det være dette som forårsaker problemet?

"Luftspalten" er 45 mm. Kan dette påvirke innvendig kondens ved at det kan komme inn mer kald luft i en stor luftspalte?

Vinduene er tolagsvinduer fra SP vinduer. Vi har forstått at det også hadde vært bedre for innvendig kondens å ha element under vinduene, men vi har gulvvarme.

Problemet viste seg allerede forrige vinter da vi nettopp hadde flyttet inn, men da fikk vi vite at innvendig kondens kan oppstå hvis det er mye byggfukt igjen. Nå har det gått ett år, og vi har hatt en avfukter i gang (på badet) store deler av året, pluss at vi hadde avfukter under byggetiden også, så byggfukt burde ikke lenger kunne være en faktor.

Bildene viser kondensen på vinduene da det var ca. -14 grader ute.

• Vinduets hjørne med tydelig indre kondens på ruten, synlig vanndråper og fuktskader.
  • Kondens på innsiden av et vindu, med frostet bakgrunn og en gul maskin synlig utenfor.
  • Liker
BengtH
  • Laddar…
Kondens oppstår når den varme inneluften kjøles ned når den møter vinduets innside. Det er flere parametere som man må se på for å forstå hvorfor nettopp dere får kondens. Temperaturen på glassets innside, temperaturen hos romluften og romluftens relative luftfuktighet. At vindusrutene blir kalde pga vinduenes (slarvete?) montering synes jeg er usannsynlig. Hvordan har dere det med tetningslister? Skaff en værstasjon så dere kan logge de ulike variablene. I nødsfall kan dere undersøke temperaturen rundt vinduene med et varmekamera. Det avslører kuldebroer effektivt.

Sitter vinduenes innside jevnt med isolasjonens utside? Synes det høres ut som de sitter veldig langt ute i så fall. Kan det være det som påvirker kanskje? Er det noen av vinduene i huset som sitter lenger inn og i så fall blir det kondens på det vinduet?

Ved en trefasade plasseres normalt utsiden av vinduets karm i liv med fasadepanelet, så sprekken mellom karm og vindusåpning i fasaden kan dekkes med en foderbräda. Sprekken mellom karm og vindusåpning må bli fyllt, likesom at flaten mellom ramme og karm på innsiden må ha tetningslister. 2-glas isolerruter er normalt ikke tilstrekkelig for å oppfylle kravene i BBR (Boverkets Byggregler) i et nybygd hus, dersom man ikke kompenserer det med tykkere isolasjon enn normalt i bl.a. veggene. Det kan føre til dype vindusnisjer som forverrer luftsirkulasjonen. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er det mange parametere som har betydning. Uten kunnskap om de fleste blir det bare spekulasjoner.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Sitter vinduets innside jevnt med isolasjonens utside? Synes det høres ut som de sitter veldig langt ut i så fall. Kan det være det som påvirker kanskje? Er det noe av vinduene i huset som sitter lenger inn og i så fall blir det kondens på det vinduet?
Nei så langt ut sitter de ikke.
Det ytterste vindusglasset er nøyaktig i nivå med isolasjonens kant. Siden det er to cm fra treet på utsiden av vinduet til selve vindusglasset, så sitter jo vinduet to cm utenfor isolasjonens kant (men vindusglasset blir i flukt med isolasjonens kant)

J justusandersson skrev:
Ved en trefasade plasseres normalt utsiden av vinduets karm i liv med fasadepanelet, slik at sprekken mellom karm og vindusåpning i fasaden kan dekkes med en fôring. Sprekken mellom karm og vindusåpning må være isolert med drev, og anleggsflaten mellom ramme og karm på innsiden må ha tettelister. 2-glass isolerruter er normalt ikke tilstrekkelig for å oppfylle kravene i BBR (Boverkets Byggregler) i et nybygd hus, med mindre man kompenserer det med tykkere isolasjon enn normalt i bl.a. veggene. Det kan føre til dype vindusnisjer som forverrer luftcirkulasjonen. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er det mange parametere som har betydning. Uten kunnskap om flertallet blir det bare spekulasjon.
om man ser veggen utenfra så er det:
22 mm (ribbe), 22 mm (bunnbord), 45 mm (lufting), 9 mm (GU), 195 mm (isolasjon), 45 mm (isolasjon), 25 mm (plywood+gips)

og om man ser hvordan vinduet sitter:
22 mm (foring), 55 mm (istasetting) og så sitter vinduet.

med andre ord er vinduet trukket ut ca 2 cm sammenlignet med hvordan mange normalt bygger (hva vi har forstått). Tror du dette påvirker kondensen?

vi skal skru opp isetasetting utenfor et av vinduene og sjekke hvordan det er drevet/isolert. I tillegg kjenner vi en som har mulighet til å låne et varmekamera så det skal vi også gjøre til uka for å se om vi blir noe klokere!

takk for svar!

J justusandersson skrev:
Ved en trefasade plasseres normalt utsiden av vinduets karm i liv med fasadepanelet, slik at sprekken mellom karm og vindusåpning i fasaden kan dekkes med en fôringslist. Sprekken mellom karm og vindusåpning må være drevet, samt at anleggsflaten mellom ramme og karm på innsiden må ha tetningslister. 2-glass isolerglass er normalt ikke tilstrekkelig for å oppfylle kravene i BBR (Byggteknisk forskrift) i et nybygd hus, med mindre man kompenserer det med tykkere isolasjon enn normalt i bl.a. veggene. Det kan føre til dype vindusnisjer som forverrer luftsirkulasjonen. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er det mange parametere som har betydning. Uten kunnskap om flertallet blir det bare spekulasjon.
Absolutt, det er jeg helt med på. Men det er jo ikke uvanlig at man har smyg utvendig på vinduer heller. Tenkte det hørtes ut som det satt prinsipp i utsiden av isolasjonen. Men nå skrev misschico at det ikke gjorde det, så det var jeg som misforstod det. Jo, det er sant at det er mange parametere som spiller inn. Tenkte bare at det kanskje fantes et vindu/dør som var montert lengre inn og kanskje ikke hadde samme problem med kondens, og da hadde det kanskje vært en pekepinn på hva som KAN være problemet.

S Snickarkirre skrev:
Absolutt det er jeg helt med på. Men det er jo ikke uvanlig at man har smyg på utsiden av vinduene heller. Synes det hørtes ut som om det satt utenfor isolasjonen, men nå skrev misschico at det ikke gjorde det, og det var jeg som misforsto det. Jo visst er det sånn at det er mange parametere som spiller inn. Tenk å bare at det kanskje fantes noen vinduer/dør som var montert lenger inn og kanskje ikke hadde samme problem med kondens og da hadde det kanskje vært en pekepinn på hva som KAN være problemet.
Alle vinduer er montert på samme måte og alle vinduer har samme problem i boligdelen.

vi bor egentlig oppe på en garasje (bygde en leilighet over en dobbelgarasje). I garasjen altså på bunnivået har vi ikke sett like mye kondens, men der er vi jo ikke hele tiden, så det er kanskje bare at vi ikke har reagert på det like mye der.

• Liker
Ore og 1 annen
  • Laddar…
Temperaturen(for kaldt) ved vinduene sammen med for høy luftfuktighet er problemet. Hva slags ventilasjon har dere? Sjekk CO2-nivået i luften og luftfuktigheten.

Med 55 mm påsalning vil jeg nok påstå at vinduet sitter forholdsvis langt inne for å være i en trevegg. Ytterveggen har en U-verdi på ca 0,2, noe jeg synes er overraskende høyt (= dårlig) i kombinasjon med 2-lags isolerruter. Men det er knapt noen årsak til kondensproblemene.

U
Parkerer dere en fuktig/snøete bil i garasjen?
et sted må all fukt komme fra.

I vårt forrige hus hadde vi 450mm isolasjon og 3-lags vinduer som var montert i liv med fasaden. Hadde ikke dette problemet i det hele tatt. Snarere tvert imot, vi hadde kondens på utsiden av vinduene på sommermorgenene og frost på utsiden av vinduene om vinteren.

U Utsliten och utdömd skrev:
Parkerer dere en fuktig/snøete bil i garasjen?
noe sted må all fukt komme fra.

I vårt forrige hus hadde vi 450 mm isolasjon og 3-lags vinduer som var montert i liv med fasaden. Hadde ikke dette problemet i det hele tatt. Snarere tvert imot at vi hadde kondens på utsiden av vinduene på sommermorgenene og frost på utsiden av vinduene om vinteren.
ja, det er jo slik man vil at det skal være. At kondens dannes på utsiden altså!

vi parkerer ofte bilen i garasjen som er nedenfor men garasjen har egen ventilasjon. Altså, systemene sitter ikke sammen og er heller ikke samme type system.

J justusandersson skrev:
Med 55 mm påsalning ville jeg nok påstå at vinduet sitter forholdsvis langt inn for å være i en trefasade. Ytterveggen har en U-verdi på ca 0,2, noe jeg synes er overraskende høyt (= dårlig) i kombinasjon med 2-lags isolerruter. Men det er knapt noen årsak til kondensproblemene.
luftingen er jo også bredere enn normalt. Er 55 mm likevel forholdsvis stor påsalning?

Hva har dere for oppvarming? Er det en LVP eller har dere element under vinduene. Som sagt blir vinduene for kalde i kombinasjon med en høy fuktighet. Denne fuktigheten kan skyldes dårlig ventilasjon i kombinasjon med byggebransjen fra tørkende tre. Jeg hadde lignende problemer på gulvhøye vinduer i nybygd hus som ble varmet med LVP. Kjøpte en fuktighet/co2 måler og kunne raskt konstatere en høy luftfuktighet i kombinasjon med dårlig ventilasjon (co2 steg ofte over 1500 ppm). Løste dette ved ekstra ventilasjon og å sørge for at ingenting hang foran vinduene.

Titter man på bildene så ser man at det er kondens også på treet og ikke bare på glasset. Tyder på at hele vinduskonstruksjonen har for dårlig u-verdi forholdsvis til klimaet der dere bor. Skulle nok trengt bedre vinduer. Antall personer i deres husholdning har også stor påvirkning på luftfuktigheten i huset. En person avgir jo en del fukt gjennom utånding og svette. Hvor mange personer er dere i husholdningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.