Jeg holder på å planlegge byggingen av et elementhus. Husets ytterdimensjoner og ytterveggens oppbygging er ferdig. Neste steg er å bestemme stammens og grunnens eksakte mål.
Bildet nedenfor viser ytterveggen, fra stamme og utover. Sett utenfra:
22 mm spontet stående panel
28 mm spikrekke
12 mm luftspalte
25 mm fasadeplate av trefiber
300 mm lettbjelke
Nå lurer jeg på hvor mange mm jeg bør ha mellom ytterpanelet og ytterkant grunn (plate), dvs. hvordan jeg skal plassere svillen på platen? Må man ta hensyn til at svillens ytterkant ikke skal havne på kantelementenes isoporlag?
Generelt skal vel platen/kanbjelken ligge med ytterkanten i liv med stammens ytterkant.
Det vil si, det er vel en syll underst på stammen, og den skal da ligge ved ytterkant plate.
Et spørsmål: Du skriver "25 mm fasadeskive av trefiber". Hvorfor ikke utegips?
Generelt skal vel platen/kanbalken ligge med ytterkanten i liv med stommens ytterkant.
Dvs, der er vel en syll onderst på stommen, og den skal da ligge ved ytterkant plate.
Et spørsmål: Du skriver "25 mm fasadeplate av trefiber". Hvorfor ikke utegips?
Takk for svar.
Blir ikke det vel mye avstand mellom panel og plate, 28+12÷25 mm om jeg forstår deg rett?
Grunnen til trefiberplaten er å isolere inn stommen en anelse. Er tydeligvis viktig ifølge noen forståsegpåere, når stommen er ordentlig isolert.
Takk for svar.
Blir ikke det vel mye avstand mellom panel og plate, 28+12÷25 mm om jeg forstår deg rett?
Årsaken til trefiberplaten er å isolere inn stenderne en smule. Er tydeligvis viktig ifølge enkelte forståsegpåere når stenderverket er ordentlig isolert.
Ble veldig mange av det samme bildet i første innlegg. Her kommer tre forslag på plassering av syll.
Tolker tidligere var som alternativ 3. Selv var jeg mer inne på 1. Da med et underblekk mellom regelstamme og fasadeskive.
Våre yttervegger består av (utenfra)
22 mm Z-panel
28 mm spilepanel som spikerlekter
9 mm utvendig gips = 59 mm
Og platen/kantbjelken ligger 55 mm innenfor panelets utside. Helt normalt!
Men jeg gjentar spørsmålet: Hvorfor 25 mm trefiberplate (OSB?) i stedet for 9 mm utvendig gips?
Trefiberplaten er vel ikke særlig fukttålig, eller?
Trefiberplate kjører man f.eks. pavatex, samme funksjon for å stive opp som utegips men isolerer ganske bra. Er også en god stopp mot løsull i veggfagene.
Om det skal være plate på innsiden (osb eller gips) så hadde jeg erstattet trefiberplaten med en isolasjonsplate type paroc klimatskive. Ingen platevirkning men heller ingen kuldebroer.
Våre yttervegger består av (utenfra)
22 mm Z-panel
28 mm glespanel som spiklekter
9 mm utvendig gips = 59 mm
Og platen/kantbjelken ligger 55 mm innenfor panelens utside. Helt normalt!
Men jeg gjentar spørsmålet: Hvorfor 25 mm trefiberplate (OSB?) i stedet for 9 mm utvendig gips?
Trefiberplaten er vel ikke særlig fukttålig, eller?
Takk for svar.
Det er ikke OSB men en fasadeplate av trefiber. Platen skal ha en vanntålig overflate på utsiden, som utvendig gips. Dessuten isolerer den og transporterer fukt bra. Hovedformålet er, som sagt, å isolere inn stenderverket litt, noe som ifølge noen er viktig for å unngå vekst i den ytre delen av stenderverket. Selv er jeg tvilende til om det trengs.
Grunnen til at vi velger trefiber i stedet for mineralull er at stenderverket skal isoleres med cellulose. Føles bra å fullføre med materialer med lignende egenskaper. Rett eller galt er en helt annen sak...
Om det skal være plate på innsiden (osb eller gips) så hadde jeg erstattet trefiberplaten med en isolasjonsplate type paroc klimaskive. Ingen platevirkning men heller ingen kuldebroer.
Hei,
Trefiberplaten er ikke så langt unna paroc klimaskive når det gjelder varmeledningsevne. Hvordan den er som avstivning vet jeg ikke helt. Ikke fullt så bra som gips skulle jeg gjette.
Jeg sier også alternativ 2, så at vann ikke bare fra ytterpanelet men også fra den vertikale luftspalten havner utenfor grunnens ytterkant. Valget av en trefiberplate utenfor celluloseisoleringen er utmerket, mye bedre enn en klimaplate av mineralull.
Jeg sier også alternativ 2, slik at vann ikke bare fra ytterpanelet, men også fra den vertikale luftspalten havner utenfor grunnens ytterkant. Valget av en trefiberplate utenfor celluloseisoleringen er utmerket, mye bedre enn en klimaskive av mineralull.
Takk for svar.
Angående vann bak panelet så tenker jeg meg et underblekk, festet bak platen, som går mer enn litt utenfor grunnen.
For meg føles trefiber som et bedre alternativ, hvilket får styre. Synes vi forlater temaet for å unngå at tråden sporer av.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.