11.692 lest ·
8 svar
12k lest
8 svar
Plassering av regel på betongplate med L-element.
Jeg har støpt en betongplate for utbygging av inngangen. Der kantene består av L-element, og jeg lurer på hvor langt inn man må sette lektene. Mellom betongen og ytterplaten er det 5cm celleplast. Kan man sette lekten til ytterkanten, eller må man sette lekten etter betongkanten? Og i så fall sette spikerlekter utenpå lektene slik at panelet havner utenfor?
Det er det beste. Altså en stamme på betongen og så spikerlekter utenfor som man fester panelet på.
Gjorde som så på lageret at jeg satte ytterkanten på svillen 4 cm inn fra ytterkanten. iom at jeg hadde tenkt meg 45X45 som spikerlekt pluss asfaboard så hadde panelet da havnet 18 mm utenfor platen.
Så kom en god venn som har vært snekker og tipset om at asfa var dumt og at man skulle bruke duk, så da gjorde jeg det, noe som førte til 45+22 i stedet, hvilket da førte til ca 3 cm mellomrom og 45 mm ekstra isolering.
Gjorde som så på lageret at jeg satte ytterkanten på svillen 4 cm inn fra ytterkanten. iom at jeg hadde tenkt meg 45X45 som spikerlekt pluss asfaboard så hadde panelet da havnet 18 mm utenfor platen.
Så kom en god venn som har vært snekker og tipset om at asfa var dumt og at man skulle bruke duk, så da gjorde jeg det, noe som førte til 45+22 i stedet, hvilket da førte til ca 3 cm mellomrom og 45 mm ekstra isolering.
Fullkomment korrekt oppfattet.
Min veggkonstruksjon består av utenfra og inn:
Panel
22 mm spikerlekt (faktisk 22X95 forskalingsvirke som jeg kløyvde på langs. 2.80 løpemeteren var en hyggelig pris)
vindsperre
45X45 liggende med liggende 45 mm isolasjon mellom hvert lag
145X45 stående. I bunnen 145 mm bred syll festet i platen med ekspansjonsbolt
diffusjonssperre i form av plast
2X13 mm gips
Ga meg da 190 mm isolasjon som kanskje er litt overkill i et lager, men alltid hyggelig med tanke på strømprisene.
Panel
22 mm spikerlekt (faktisk 22X95 forskalingsvirke som jeg kløyvde på langs. 2.80 løpemeteren var en hyggelig pris)
vindsperre
45X45 liggende med liggende 45 mm isolasjon mellom hvert lag
diffusjonssperre i form av plast
2X13 mm gips
Ga meg da 190 mm isolasjon som kanskje er litt overkill i et lager, men alltid hyggelig med tanke på strømprisene.
Hvor lange ekspansjonsbolter brukte du?mats_o skrev:Fullkomment korrekt oppfattet.
Panel
22 mm spikrekke (faktisk 22X95 formvirke som jeg kløyvde på lengden. 2.80 løpemeteren var en hyggelig pris)
vindduk
45X45 liggende med liggende 45 mm isolering mellom hvert lag
diffsperre i form av plast
2X13 mm gips
Gav meg da 190 mm isolering, noe som kanskje er litt overkill i et lager, men alltid hyggelig med tanke på strømprisene
Må bare spørre så jeg ikke gjør bort meg: Syllen pleier vel å plasseres ytterst på platen også når man bruker kantelement? Mitt prefab-garasje som nettopp er bestilt skal ha 45x145 veggstendere, noe som burde innebære at syllen blir 145 bred. At den hviler noen centimeter på celleplast skal vel ikke være noe problem?
Klikk her for å svare