Hei!

Jeg bygger stall nå og i stallen vil det være en wc og et salrom. Normalt sett vil jeg holde ca. 5 grader varmt i de to rommene, men ikke minst wc'en må kunne varmes til romtemperatur i fremtiden. Stalldelen holder omtrent samme temperatur som utendørs. Veggene mot stalldelen er 145 mm tykke og veggen mellom salrom og wc blir 120 mm tykk. Veggene i wc'en males med våtromsmaling på gipsplate.

Nå lurer jeg på om og i så fall hvor jeg skal plassere dampsperren... Hva synes dere? Erstatter våtromsmaling dampsperre? Siden salrommet ikke vil bli varmet opp så mye, kanskje det ikke skal ha dampsperre? På bildet har jeg nummerert veggene med rødt på innsiden for at det skal bli lettere å si langs hvilke vegger dampsperren skal være...

Stall_angsparr.gif

Takk på forhånd!

Jeg hadde ikke satt noen dampsperre på veggene, for trolig vil du få fukt på isolasjonssiden av dampsperren. Du vil ha veldig høy fuktighet i stallen med jevne mellomrom. Jeg vet hvor fuktig vi har det i vår stall når det kommer inn fire våte hester eller når det henger fire våte tepper. Jeg har god ventilasjon, en 600mm trommel med vifte og inntak i hver boks. Jeg har murt alle innerveggene i Leca og malt med mineralmaling slik at jeg ikke stenger inne noen fukt.

Det var en interessant tanke... Jeg har ikke tenkt på at fuktigheten jo kan være høyere i stallen enn i den oppvarmede salrommet, men det høres jo rimelig ut. Smart å mure i Leca. Dumt at jeg allerede har regulert opp i treverket ikke minst fordi jeg har noen paller med både 12 og 24 cm tykke lettbetongblokker fra før som jeg jo kunne ha brukt. Nåja, nå er det bare å fortsette på tresporet og fundere ut om man skal ha dampsperre eller ikke og i så fall hvor.

Hvis jeg ikke setter noen dampsperre i det hele tatt - hvor stor er risikoen for at det blir problemer, eller at jeg klarer meg fra problemer? Kan man regne med at ingen fukt kondenserer i isolasjonen når veggen bare er 145mm tykk?

Holder også på å bygge salrom og toalett i en eksisterende stall bruker 120mm lekter og isolasjon+råspont og har valgt å ikke bruke dampsperre da jeg tror risikoen for problemer er mindre uten enn med en feilstilt og hva som er rett kan jo variere med årstiden ev dekktørking i salrommet varme på eller av, hester i stallen eller på beite.

Takk larsbj for ditt svar. 100% av de, riktignok bare to, svarene forfekter å bygge uten dampsperre så det får bli så.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.