Hei, vi skal gi oss i kast med å bygge et nytt kjøkken i huset vårt fra 1880. Eksisterende vegger, tak og gulv er skjeve, noe vi virkelig liker, og vi vil ikke rette opp og slenge inn en masse plater unødvendig. Imidlertid må de tre veggene der u-kjøkkenet skal bygges være nogenlunde rette, men viktigst er at vinklene er rette.
I dag sitter det noen lag tapet og deretter masonitt som er spikret på tømmerveggene. Masonitten er ordentlig bulkete slik at montere et kjøkken på eksisterende vegger er ikke å tenke på. Jeg håper å slippe å rette veggene da jeg tror vinklene er nesten helt rette, i det minste tilstrekkelig. Vurderer dog hva som er best å kle tømmerstokkene med. Masonitt eller OSB har jeg vurdert. Må veggene rettes, vurderer jeg å sette spikerslag, justere med karmeskruv og deretter plate + perlestaffpanel. Tar gjerne imot synspunkter på dette.
MVH
Petrus
Personlig synes jeg at skrå vegger er et større problem på et kjøkken enn skeive hjørner. Det siste pleier man å kunne løse med passbiter. Man kan også gjøre det lettere for seg selv ved å bare bruke fabrikktilvirkede underskap og kombinere det med vegghengte hyller. Egnet veggmateriale avhenger av hvordan veggene skal brukes og overflatebehandles samt hvor mye de trenger å rettes. K-plywood er et mye bedre materiale hvis man trenger å feste opp mange ting og skruene ikke når inn i tømmeret. Fliser forutsetter gips. Perlespon blir veldig pent i et gammeldags kjøkken. Den kan monteres både på lekter og på plater, avhengig av hvor sterk man vil at konstruksjonen skal være.
Personlig synes jeg at skrånende vegger er et større problem på et kjøkken enn skjeve hjørner. Det sistnevnte pleier man å kunne løse med passbiter. Man kan også gjøre det enklere for seg selv ved å kun bruke fabrikklagde underskap og kombinere det med vegghengte hyller. Egnet veggmateriale avhenger av hvordan veggene skal brukes og overflatebehandles samt hvor mye de trenger å rettes opp. K-plywood er et mye bedre materiale hvis man trenger å feste opp mange ting og skruene ikke når inn i tømmeret. Fliser forutsetter gips. Perlespont blir veldig pent i et gammeldags kjøkken. Den kan monteres både på spiler og på plate, avhengig av hvor sterk man vil at konstruksjonen skal være.
Jjustusandersson skrev:
Personlig synes jeg at skrånende vegger er et større problem på et kjøkken enn skjeve hjørner. Det sistnevnte pleier man å kunne løse med passbiter. Man kan også gjøre det enklere for seg selv ved å kun bruke fabrikklagde underskap og kombinere det med vegghengte hyller. Egnet veggmateriale avhenger av hvordan veggene skal brukes og overflatebehandles samt hvor mye de trenger å rettes opp. K-plywood er et mye bedre materiale hvis man trenger å feste opp mange ting og skruene ikke når inn i tømmeret. Fliser forutsetter gips. Perlespont blir veldig pent i et gammeldags kjøkken. Den kan monteres både på spiler og på plate, avhengig av hvor sterk man vil at konstruksjonen skal være.
Jjustusandersson skrev:
Jjustusandersson skrev:
Jjustusandersson skrev:
Personlig synes jeg at skrånende vegger er et større problem på et kjøkken enn skjeve hjørner. Det sistnevnte pleier man å kunne løse med passbiter. Man kan også gjøre det enklere for seg selv ved å kun bruke fabrikklagde underskap og kombinere det med vegghengte hyller. Egnet veggmateriale avhenger av hvordan veggene skal brukes og overflatebehandles samt hvor mye de trenger å rettes opp. K-plywood er et mye bedre materiale hvis man trenger å feste opp mange ting og skruene ikke når inn i tømmeret. Fliser forutsetter gips. Perlespont blir veldig pent i et gammeldags kjøkken. Den kan monteres både på spiler og på plate, avhengig av hvor sterk man vil at konstruksjonen skal være.[/QUOTE
Hei, jeg har ikke fjernet masoniten ennå men hva jeg kan måle med laseren så ser veggene rette ut, og da burde vinklene være noenlunde rette de også. Får se hvordan det viser seg når jeg har fått bort den bulkete masoniten. K-plywood høres fornuftig ut bak stammene. Vi skal ikke flislegge men kjører på perlespont mellom benk-overskap så ingen gips heldigvis. dog er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det på de delene av veggene som ikke vil ha stammer. Disse vil jeg gjerne få spikret som ville bli resultatet med plywood. Derav min tanke med masonit som blir mer "bølget" Har noen måneder på meg til å vurdere så ingen panikk
Ingen konkrete svar, men kanskje litt hjelp likevel.
Jeg er nesten ferdig med vår kjøkkenrenovering i et klart eldre hus enn ditt. Tømmerstamme med vegger, gulv og tak som er helt uten rette vinkler og dessuten litt skønt bølger i alle mulige retninger. Takhøyden differ med >5 cm mellom hjørnene.
I stedet for å gjøre hele rommet "riktig" og både tape en del volum og få problemer med vinduer, gamle lister og karmer, valgte jeg å sette et rett kjøkken med litt avstand fra veggene. Ikeas system med skinner fungerte smidig. Jeg festet først skinnene der veggen stakk ut mest og fylte deretter på i dalene med masonite. En del skap har deretter fått litt større avstandsklosser nedentil for å komme litt mer ut fra veggen, men når alt først er rett skrus de sammen og dekkes med sider og lister. Tilpasning av dekkesider, litt kreativitet med underlag til fliser og egenbygde benkeplater som følger husets vinkler. Klart det går å se at huset fortsatt er skjevt om man ser nøye, men det er ingenting som plager og det gamle huset har fått beholde sin sjarm.
Og sikkert skal komfyrens tøfler byttes ut mot lengre ben, så snart de kommer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.