Hei
Jeg skal bygge en plassbygget sittebenk på konsoller, og konsollen skal sitte på samme vegg som et langt element. Derfor kan ikke konsollene ha sin skråpinne for stabilitet, men skal stikkes ned bak elementet.

Er det noen som har et forslag på en konsoll som klarer dette? Ville disse for eksempel fungere http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83923

Jula har en konsoll som heter Obelix som skal tåle 100 kg, men dessverre ingen bilde http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=349822 Er det noen som har den og vet om den har skråpinnen? Kanskje noen har et bilde?

Konsollene kommer til å sitte på cc600mm i trestendere+plyfa+gips, og benken kommer til å være L-formet, der siden med elementet kommer til å være ca. 1800mm.

De der platekonsollene holder nok ikke. Med mindre du setter de latterlig tett da...

Se om du finner noe som er til for montering av rør eller kabelstiger. Eller be en smed sveise sammen noen konsoller av passe store T-jern.

Hva slags vegg er det bak?
Den øvre innfestingen må ta en del last, så det blir ikke helt trivielt, med mindre det er en betongvegg.

Veggen bak er en opplektet yttervegg. Så stenderne jeg kommer til å feste konsollene i er 2''6.

Biltemas vinkelkonsoller holder knapt for en vindusbrett, enda mindre for en sittebenk...

Skal elementet stikke opp fra benken eller være under?
Du kan ikke, om elementet er under benken, bygge egne konsoller med skråpinne "foran" elementet?

//Daniel

Hmm, interessant tanke. Spørsmålet er om jeg kommer til å få plass med det.

Elementet er 300mm høyt. Jeg vet ikke eksakt høyde på en benk, men kanskje 450mm?

Det kanskje går.

Lundbergs har en konsoll som heter Stefan som er "grymt rejäl", og som vi har brukt i vårt benløse skrivebord (se her). Finnes i ulike dimensjoner, og du bør kunne finne den på Beijers eller Coop Bygg f.eks.

Hvor dyp skal benken være?

Det stiller ganske høye krav til både konsoll og veggen bak. Eventuelt må du forsterke bakveggen med ekstra regler (om det er gips).

Takk! Du ser ut til å ha satt konsollene på cc600mm. Ville du turt å ha noen sittende personer på skrivebordet ditt? Svinger skrivebordet noe? Har du 500x500mm konsoller? Konsollene vil bli festet med grove franske bolter i 45x145mm bjelker på cc600, så jeg tror veggen skal tåle det.

Hei! Beklager sent svar. Jepp, vi har 500x500 konsoller og cc600 (omtrent). Nei, jeg ville ikke anbefalt denne konstruksjonen for en sittebenk, da vekten ligger ganske langt ut.

Men hvor dyp skal benken din være? En sittebenk trenger vel ikke å være mer enn 300 dyp? Jeg så et par konsoller her om dagen som jeg tipper var et sted mellom 200-300 men lett det groveste jeg har sett. Klart grovere enn de 500x500 som jeg har brukt. Virket som om de ville være perfekte til sittebenken din (hvis den ikke skal være spesielt dyp). Fant dem på Coop Bygg som holder på å avvikle så dessverre fantes det ingen opplysning om leverandør. Men de "føltes som" Lundbergs. Men fant ingenting om dem på deres hjemmeside. De var lakkert hvite iallfall og sikkert opptil 50mm bred.

Du har jo rett i at jeg ikke kan sammenligne en sittebenk med en dybde på ca 400mm med ditt skrivebord.

Jeg har nå kjøpt meg noen konsoller (300x400) som jeg tester. Det er ikke gjennomført ennå, men jeg føler meg ganske sikker på at det skal holde. cc600 er jo faktisk ganske tett.

Det ble noen billige konsoller på harald-nyborg som føles virkelig stabile, faktisk. Billige i sammenligning med "stefan-konsoler".

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7559&Grp=&n=10

Om jeg blir minnet på det om noen måneder kan jeg komme tilbake med resultatet.

K
Sånn cirka 10 senere... Holdt konsollene for sittebenken? Bilde?

• Liker
Thron
  • Laddar…
Benken ved vinduet med puter, bygget over en radiator. 10 år etter er den fortsatt stabil og i bruk.
10 år senere er den like stabil som dag 1

• Liker
Thron og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.