44.307 lest ·
33 svar
44k lest
33 svar
Plassbygd bokhylle, spon eller mdf?
Jeg er ikke helt med på hvordan du mener. Min bokhylle vil ha sideplater som hylleplatene festes i. Hvordan tenker du med en konsoll, og hvordan ville du laget den? Bare en vanlig L som holder opp hylleplaten i midten?Milkshaken skrev:
Greia er at jeg ikke tenkte å ha noen bakside på hyllen, men en synlig vegg, som er en pusset teglsteinsvegg. Meckete å presisjonsplassere konsoller da jeg garantert vil treffe akkurat i kanten mellom teglstein og mørtel. Regelen om livets jævlighet, eller hva heter det?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.450 innlegg
Om du ikke skal ha en bakside så lurer jeg på hvordan du skal skru sammen et par sponplater i kortsiden? Skal du gjøre samme løsning som Ikea bruker?
Hadde du brukt MDF så går det an å skru dem sammen nettopp i kortsiden.
Hadde du brukt MDF så går det an å skru dem sammen nettopp i kortsiden.
Bra tanke! Du mener at Ikeas løsning med plugger i forborede hull ikke fungerer så bra med MDF? Jeg har faktisk ikke tenkt så langt ennå. Faste hylleplater blir jo mer stabile, men ikke fleksible.TheStills skrev:
Jeg tenker kanskje at noen hylleplater blir faste for holdbarhetens skyld og noen blir flyttbare.
Du kan lage dem trekantformet, L-formet, allmogeformet eller hvordan som helst, bare sag ut hvordan du vil at de skal se ut..... Har du aldri sett en vindusbenkkonsoll fra siden? Jeg anbefaler selvfølgelig ikke som en L.... Da det blir svakest......nimhed skrev:Er ikke helt med på hvordan du mener. Min bokhylle vil ha sideelementer som hyllene festes i. Hvordan er det du tenker med en konsoll og hvordan hadde du laget den? Bare en vanlig L som holder opp hylleplanet i midten?
Greia er at jeg ikke tenkte å ha noen bakside på hylla uten synlig vegg, som er en pusset teglvegg. Knotete å plassere konsoller nøyaktig når jeg garantert vil treffe akkurat i kanten mellom teglstein og mørtel. Loven om livets jævlighet, eller hva heter det?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.450 innlegg
Nei, det sa jeg ikke. Jeg sa at spikre og skru på kortsiden i en sponplate er veldig vanskelig, så om du ikke bruker de der spesial peggene som IKEA har. Men de koster jo de også, og du nærmer deg kostnaden for en MDF. Alt som fungerer for spon fungerer for MDF, men du kan bruke enkle skruer for å skru sammen MDF. Trepluggen bør du kanskje ha i begge tilfeller.nimhed skrev:
Ok, da forstår jeg hva du mener, men jeg synes nok ikke det er så vanskelig å skru i spon hvis man forborrer først. Og det må jeg jo uansett om jeg bruker spon eller MDF.TheStills skrev:Nei det sa jeg ikke. Jeg sa at å spikre og skru på kortsiden i en sponplate er himla vanskelig så om du ikke bruker de der spesial peggene som IKEA har. Men de koster jo de også og du nærmer deg kostnaden for en MDF. Alt som funker for spon funker for MDF men du kan bruke enkle skruer for å skru sammen MDF. Trepluggen kanskje du skal ha i begge tilfeller
Men det begynner uansett å helle kraftig mot MDF.
Jeg sier uten tvil MDF...
Det er ingenting som taler til sponplate sin fordel i slike tilfeller.
Joda, MDF koster litt ekstra, men det er verdt hver ekstra krone!
Hvis man vil ha en malt, glatt, overflate så er spon verdiløst da du får en del fiberreising og må helsparkle hele platen (etter grunning, så kommer det en ekstra grunning på det) for å få en noenlunde glatt/porefri overflate.
Jeg har plassbygd garderobe i soverommet helt i MDF - sidevegger, mellomvegger, skyvedører. Sidevegger i 19mm og mellomvegger/skyvedører i 16mm. Har også bygget et par kjøkkenskap og litt annet smått og godt, har man først begynt med MDF går man ikke tilbake til noe annet.
Men som sagt tidligere, vær nøye med å forbore og forsenke for alle skruer - MDF gir ikke gratis rom som vanlig treverk uten "skyter ut" materialet - dvs. om du drar en skrue i en kortside uten å forbore blir det en bul på begge sider av platen. Det atferdet er vel ikke unikt for MDF, men det vises veldig godt.
Et annet pluss med MDF er at den er formstabil, dvs. at den sveller/krymper ikke med vekslende luftfuktighet uten beholder sin form. I motsetning til f.eks spon som beveger seg en hel del.
Og en pen måte å unngå hengende hylleplan er å sette en liten list foran/under hylleplanet og sette f.eks en lyslist bak den.
En pen detalj i hyllen som dessuten bidrar med funksjon. LED list er et godt valg.
Det er ingenting som taler til sponplate sin fordel i slike tilfeller.
Joda, MDF koster litt ekstra, men det er verdt hver ekstra krone!
Hvis man vil ha en malt, glatt, overflate så er spon verdiløst da du får en del fiberreising og må helsparkle hele platen (etter grunning, så kommer det en ekstra grunning på det) for å få en noenlunde glatt/porefri overflate.
Jeg har plassbygd garderobe i soverommet helt i MDF - sidevegger, mellomvegger, skyvedører. Sidevegger i 19mm og mellomvegger/skyvedører i 16mm. Har også bygget et par kjøkkenskap og litt annet smått og godt, har man først begynt med MDF går man ikke tilbake til noe annet.
Men som sagt tidligere, vær nøye med å forbore og forsenke for alle skruer - MDF gir ikke gratis rom som vanlig treverk uten "skyter ut" materialet - dvs. om du drar en skrue i en kortside uten å forbore blir det en bul på begge sider av platen. Det atferdet er vel ikke unikt for MDF, men det vises veldig godt.
Et annet pluss med MDF er at den er formstabil, dvs. at den sveller/krymper ikke med vekslende luftfuktighet uten beholder sin form. I motsetning til f.eks spon som beveger seg en hel del.
Og en pen måte å unngå hengende hylleplan er å sette en liten list foran/under hylleplanet og sette f.eks en lyslist bak den.
En pen detalj i hyllen som dessuten bidrar med funksjon. LED list er et godt valg.
Jo, en sak til ang. prisen på MDF.
Byggmax er faktisk ganske dyre på MDF, har du Beijer i nærheten så sjekk der, de har den laveste prisen jeg har funnet (foreløpig iallfall).
19mm MDF koster 157kr/kvm hos Byggmax, hos Beijer 131. Og har du konto der, så antar jeg du får litt rabatt på det også.
www.beijerbygg.se, de har en brukbar produktkatalog der med priser.
Byggmax er faktisk ganske dyre på MDF, har du Beijer i nærheten så sjekk der, de har den laveste prisen jeg har funnet (foreløpig iallfall).
19mm MDF koster 157kr/kvm hos Byggmax, hos Beijer 131. Og har du konto der, så antar jeg du får litt rabatt på det også.
www.beijerbygg.se, de har en brukbar produktkatalog der med priser.
Particle board finnes jo med. Langt nede på listen og en hel del med kvaliteter. Hva slags kvalitet en "vanlig" sponplate har, har jeg ingen anelse om, men det går sikkert an å finne ut av det på internett.nimhed skrev:
Min erfaring er at både MDF og sponplate kryper når man har det som hylleplan. Det ser rett og fint ut i begynnelsen, men etter noen år siger det. Se på alle gamle Billy-hyller med bøker f.eks. Jeg tror at ca 60 cm med 19 mm er maks hyllenlengde hvis man vil at det skal være rett også etter et par år.