Hei
Jeg skal bygge en plassbygd bokhylle og vurderer å bygge den i 19mm spon og deretter sette en 21mm list på sponets ende og pusse ned til nivå med sponet. Alt skal deretter males hvitt.

Finnes det noen som vil prøve å overtale meg til å bygge det i mdf i stedet?

Byggmax selger hobbyskiver i 19mm MDF, finnes i ulike bredder fra 30cm. Helt suverent å bygge i. Har bygget en hylle rundt kjøleskapet på kjøkkenet med disse. Ingen sliping, pen finish med en gang, lett å jobbe med. Ville aldri tenkt på å bruke spon i stedet. Blir for mye arbeid med å få frontene pene. Suverent dessuten å slippe å kløyve delene hvis breddene passer, en feilkilde mindre.
Eneste ulempen, koster litt mer enn spon.

Per

Jo, det er jo så klart prisen jeg har hengt meg opp i. Det hadde jo føltes bra om man kunne lande under IKEA-billy pris og det gjør man ikke med mdf. En annen fordel med min løsning er at man får en mer holdbar framside, da denne er i furu. Men i det store og hele er jeg enig med deg.

Sviker ikke mdf mer enn spon? Jeg tenker på hylleplan fylt med bøker. I mitt tilfelle blir det to lengder på hylleplanene, 800 og 1000.

P
Det er jo ikke uten grunn at snekkerne på tv bruker MDF når de bygger hyller etc på plass.
Hvorfor skulle alltid en plassbygget og spesialtilpasset hylle være billigere enn en fabrikk- og serieprodusert?

Du kan aldri få kjempefine sag snitt med spon. MDF så blir de spikrakelignende.

B
spesial laget= blir ikke like billig. bare matr (+lønn om man ansetter snekker)
fabrikksnekret pleier å bli billigst. alt inn regnet. matr og lønn.
nok kan man få pene kutt i spon

byggare henke skrev:
nok går det få fine snitt i spon
Jeg synes også at det går an å få fine snitt i spon. Derimot blir jo endetreverket ikke fint, men der kommer det jo en list.

Arbeidet får man ikke se på når man gjør alt selv, da hadde man blitt sprø ;)

B
men mdf er nok faktisk best for ditt prosjekt. tenk bare på å bruke maske når du pusser og sager

Så nettopp at bauhaus (de har jo endelig begynt å legge ut sine produkter på nett) har mdf-plater for en billig penge. Faktisk mye billigere enn byggmax. I og med dette blir sponplateløsningen kun marginalt billigere og da har jeg ingen argumenter igjen for den løsningen.

19mm holder, eller skal man gå opp til 22?

B
er jo hva du synes er finest hva du skal ha i og dybde på hyllen

I bokhyllen skal det, litt uventet, stå bøker :)

Dybden kommer til å bli noe grunnere enn dagens standard (si rundt 22-24 cm).

Så spørsmålet er hvor mye en 19mm klarer i vekt, jeg gjetter at det fungerer.

B
jeg tenkte mest om du skulle få større bøker også,
det kan holde men du trenger jo ikke ha alle bibler på samme sted (tykke tunge bøker)

Mdf har høy "egenvekt" så en liten list under hylleplanet i bakkant som støtte er ikke feil for de vil henge litt etter en stund med 1m bredde. alt også lime en tynn list i forkant. Mdf som sider i en bokhylle er perfekt.

/Kacke

nimhed skrev:
Jo, det er jo så klart prisen jeg har blitt opptatt av. Det hadde jo føltes bra om man kunne havne under IKEA-billy pris og det gjør man ikke med mdf. En annen fordel med min løsning er at man får en mer slitesterk framside, da denne er i furu. Men i det store og hele er jeg enig med deg.

Svikter ikke mdf mer enn spon? Jeg tenker på hylleplan fylt med bøker. I mitt tilfelle blir det to lengder på hylleplanene, 800 og 1000.
Du kan jo bruke spon og deretter sette en form for wall-cover på, men på den andre siden tjener du ikke så mye på det da det er en ytterligere kostnad.
Det jeg ville si er at det fungerer og er et alternativ.

Lykke til!

kacke_ skrev:
Mdf har høy "egenvikt" så en liten list under hylleplanet i bakkant som støtte er ikke feil for de kommer henge litt etter en stund med 1m bredde. alt også lime en tynn list i forkant. Mdf som sider i en bokhylle er perfekt.

/Kacke
Jaha, da er vi tilbake til spon :S Kanskje sider i mdf og hylleplan i spon med en list i forkant.

Caspár skrev:
Du kan jo bruke spon og så sette en form for wall-cover på, men på den andre siden tjener du ikke så mye på det da det er en ytterligere kostnad. Det jeg ville si er at det fungerer og er et alternativ.

Lykke til!
Det skal nok gå å male direkte, ellers kommer jeg til å miste orken før det er ferdig.

Milkshaken
nimhed skrev:
Jaha, då er vi tilbake til spon :S Kanskje sider i mdf og hylleplan i spon med en list i forkant.

Det skal nok gå å male direkte, ellers kommer jeg til å miste orken før det er ferdig.

Faktisk kan man lage konsoller av spillet for å holde oppe MDF-en på midten... (Tenk vinduskonsoll)

Blir et pent innslag i en bokhylle...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.