44.307 lest ·
33 svar
44k lest
33 svar
Plassbygd bokhylle, spon eller mdf?
Side 1 av 3
Hei
Jeg skal bygge en plassbygd bokhylle og vurderer å bygge den i 19mm spon og deretter sette en 21mm list på sponets ende og pusse ned til nivå med sponet. Alt skal deretter males hvitt.
Finnes det noen som vil prøve å overtale meg til å bygge det i mdf i stedet?
Jeg skal bygge en plassbygd bokhylle og vurderer å bygge den i 19mm spon og deretter sette en 21mm list på sponets ende og pusse ned til nivå med sponet. Alt skal deretter males hvitt.
Finnes det noen som vil prøve å overtale meg til å bygge det i mdf i stedet?
Byggmax selger hobbyskiver i 19mm MDF, finnes i ulike bredder fra 30cm. Helt suverent å bygge i. Har bygget en hylle rundt kjøleskapet på kjøkkenet med disse. Ingen sliping, pen finish med en gang, lett å jobbe med. Ville aldri tenkt på å bruke spon i stedet. Blir for mye arbeid med å få frontene pene. Suverent dessuten å slippe å kløyve delene hvis breddene passer, en feilkilde mindre.
Eneste ulempen, koster litt mer enn spon.
Per
Eneste ulempen, koster litt mer enn spon.
Per
Jo, det er jo så klart prisen jeg har hengt meg opp i. Det hadde jo føltes bra om man kunne lande under IKEA-billy pris og det gjør man ikke med mdf. En annen fordel med min løsning er at man får en mer holdbar framside, da denne er i furu. Men i det store og hele er jeg enig med deg.
Sviker ikke mdf mer enn spon? Jeg tenker på hylleplan fylt med bøker. I mitt tilfelle blir det to lengder på hylleplanene, 800 og 1000.
Sviker ikke mdf mer enn spon? Jeg tenker på hylleplan fylt med bøker. I mitt tilfelle blir det to lengder på hylleplanene, 800 og 1000.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.450 innlegg
Det er jo ikke uten grunn at snekkerne på tv bruker MDF når de bygger hyller etc på plass.
Hvorfor skulle alltid en plassbygget og spesialtilpasset hylle være billigere enn en fabrikk- og serieprodusert?
Du kan aldri få kjempefine sag snitt med spon. MDF så blir de spikrakelignende.
Hvorfor skulle alltid en plassbygget og spesialtilpasset hylle være billigere enn en fabrikk- og serieprodusert?
Du kan aldri få kjempefine sag snitt med spon. MDF så blir de spikrakelignende.
Så nettopp at bauhaus (de har jo endelig begynt å legge ut sine produkter på nett) har mdf-plater for en billig penge. Faktisk mye billigere enn byggmax. I og med dette blir sponplateløsningen kun marginalt billigere og da har jeg ingen argumenter igjen for den løsningen.
19mm holder, eller skal man gå opp til 22?
19mm holder, eller skal man gå opp til 22?
Mdf har høy "egenvekt" så en liten list under hylleplanet i bakkant som støtte er ikke feil for de vil henge litt etter en stund med 1m bredde. alt også lime en tynn list i forkant. Mdf som sider i en bokhylle er perfekt.
/Kacke
/Kacke
Du kan jo bruke spon og deretter sette en form for wall-cover på, men på den andre siden tjener du ikke så mye på det da det er en ytterligere kostnad.nimhed skrev:Jo, det er jo så klart prisen jeg har blitt opptatt av. Det hadde jo føltes bra om man kunne havne under IKEA-billy pris og det gjør man ikke med mdf. En annen fordel med min løsning er at man får en mer slitesterk framside, da denne er i furu. Men i det store og hele er jeg enig med deg.
Svikter ikke mdf mer enn spon? Jeg tenker på hylleplan fylt med bøker. I mitt tilfelle blir det to lengder på hylleplanene, 800 og 1000.
Det jeg ville si er at det fungerer og er et alternativ.
Lykke til!
Jaha, da er vi tilbake til spon :S Kanskje sider i mdf og hylleplan i spon med en list i forkant.kacke_ skrev:
Det skal nok gå å male direkte, ellers kommer jeg til å miste orken før det er ferdig.Caspár skrev:
nimhed skrev:
Faktisk kan man lage konsoller av spillet for å holde oppe MDF-en på midten... (Tenk vinduskonsoll)
Blir et pent innslag i en bokhylle...