Vår arkitekt klarte å klemme inn en balkong i etasjen over på vårt 1,5-planshus. Jippi!!!

Nå til problemet... er det noen som har erfaring med å plassbygge en slik? Har lett etter ferdige balkonger, men det ser ut til at det mest selges til utleiebygg... ikke til villaer. Vårt hus vil være et moderne funkishus, så det skal vel ikke være så vanskelig å få det til å passe inn. Jeg har tenkt meg støpejern eller noe lignende.

Erfaringer mottas med takk!!!

??? ???
 
Hei!

Å få laget en balkong er ikke noe spesielt. Det hele kan i prinsippet bestå av en ramme av UPE- eller HEA-bjelke med et tregulv inne i. Deretter et stilig rekkverk til dette.

Litt avhengig av fargevalg på huset kan det passe bra med en galvanisert stålkonstruksjon. Den må da prefabrikkeres og deretter monteres på stedet.

En byggkonstruktør beregner lett hvilke dimensjoner på bjelkene som trengs.

//Magnus Nordmark, studerende til maskiningeniør.
 
bør ikke være så kronglete altså...
Takk for tipsene!
 
Hvis du vil, kan jeg tenke meg å skissere opp en balkong i 3D-CAD. Det tar ikke så lang tid, men det ville være morsomt å se hva du tror om mitt designforslag...

I så fall trenger jeg omtrentlige mål på balkongen, lengde, bredde og rekkverkhøyde... Og hvis du har noen ideer eller ønsker om utseendet.

Gi meg beskjed i så fall!

Jeg kunne for så vidt regne litt foreløpig på konstruksjonen. Ettersom jeg ikke kan alle normer og sikkerhetsmarginer som gjelder for balkonger, vil jeg i så fall at en byggingeniør kontrollerer mine beregninger før produksjon.
 
balkonger skal vel klare en midlertidig last på 5 kN/m[sup]2[/sup] om jeg ikke husker feil.... samtidig så blir da nok sannsynligvis det dimensjonerende innfestingen i fasaden... Krever sannsynligvis en form for konsoll i 45 grader for å redusere momentet rundt bjelkene eller?
 
mr Z skrev:
balkonger skal vel klare en midlertidig last på 5 kN/m[sup]2[/sup] om jeg ikke husker feil.... samtidig så blir da nok sannsynligvis det dimensjonerende innfestningen i fasaden... Krever sannsynligvis en form for konsoll i 45 grader for å redusere momentet rundt balkene eller?
Ja, en form for forsterkning må til. Enten om man kan få skikkelig feste i en gulvbjelke (verifiseres med byggkonstruktør) som kan holde balkongen. Eller så ordner man et feste for en wire eller snorbåre et stykke opp, kanskje der rekkverket kobles til panelet, som holder planet.

Dette er hva jeg resonerer meg frem til ut fra mine amatørkunnskaper innen bygg og som maskiningeniør. Utførelsen må som sagt verifiseres med en byggingeniør.
 
en greie man ikke skal undervurdere er å integrere balkong og entre i nettopp dette formålet...Man slenger ut en klase plank:-) og stempler mot bakke (plint) og får en kanon entre:-) Og å resonnere seg frem til resultat er aldri feil :-) Så tåler jo tre så mye mer enn man tror..iofs balkong er sikkerhetsklasse 2 og klimaklasse 3 burde være en dimensjonerende/midlertidig last * 1.3 eller noe sånt. men det er det samme i enebolig er ikke evakuering noe problem ... så 2-3 kN/m2 burde holde i alle tilfeller hva ligger snøen på 1 kn / kvm eller noe si 3 så er man nok trygg...
 
mr Z skrev:
en greie man ikke skal undervurdere er å integrere balkong og entre i nettopp dette formålet...Man slenger ut en haug med plank:-) og stempler mot mark (søyle) og får en kanon entre:-) Og å resonnere seg fram til resultat er aldri feil :-) Så tåler jo tre så mye mer enn man tror..riktignok er balkong sikkerhetsklasse 2 og klimaklasse 3 som vil være en dimensjonerende/midlertidig last * 1.3 eller noe. men det er det samme i eneboliger er ikke evakuering noe problem ... så 2-3 kN/m2 burde rekke i alle tilfeller hva ligger snøen på 1 kn / kvm eller noe si 3 så er man nok trygg...
Akkurat, man skal resonnere seg fram, det blir nesten alltid best så! Nå vet jeg jo ikke hvordan huset kommer til å se ut og hvilken smak eierne har, så mine ideer er ut ifra hva jeg tror kunne være pent.

Jeg har sett andre konstruksjoner av fribærende balkonger der man har brukt seg av UPE-bjelke som ramme og deretter fylt det med terrassebord. Galvanisert UPE kan bli svært pent på en "nyfunkis"! Man vender selvsagt bjelken slik at den "åpne" siden er utad.

Fordeler med stål i dette tilfellet vil være at det blir vedlikeholdsfritt (galvanisert), passer godt inn i arkitekturen og veldig enkelt å bygge en fribærende konstruksjon.

Fordelene med tre har du jo allerede snakket om.. ;-) Når det gjelder dimensjoner, så gjetter jeg at det godt og vel rekker med en UPE100, dvs 100mm høy. Fester for rekkverk sveises med fordel i bjelken.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.