Sitter og skisser på en farstukvist.
Tanken akkurat nå er at den skal bli 4x2 meter.
Det er altså 2m mellom fremre og bakre stolpe ifølge bildet.
Jeg hadde tenkt en 14 graders helling på taket som på min skisse.

Med bare 2 stolper i dybden blir det jo kun 2 takstoler med CC 2000, noe som føles for svakt? Skulle ønske å få inn en takstol til siden vi skal ha takstein og lavt tak. Eller holder det med 2 takstoler?
Kan man feste den ene takstolen i fasaden kanskje?

Vil helst ikke ha en bærende bjelke mellom stolpene som takstolen i midten kan hvile på, da dette ville blitt mindre estetisk tiltalende siden taket i så fall heves.
Jeg liker hvordan lavt vindskiene ligger som på mine bilder.
Kan man klemme inn en takstol i midten uten ekstra stolpe på dybden (og uten bjelke som takstolen skal stå på)?

Taksam for ideer
Tegning av en farstukvist med tre søyler, rekkverk og skrått tak, tilknyttet en grå trebygning. Flislagt gangvei foran. En illustrasjon av en farstukvist med to stolper, rekkverk og skråtak tilknyttet et hus. Døren og vinduer er synlige på fasaden.

..det er klart man skulle kunne flytte ned bjelker bellan stolper så disse ligger lavere, men vil gjerne beholde utseendet som på skiss med detaljene

Det ville kanskje være en idé med en bæreline mellom stolpene. På 2m trenger den nok ikke være veldig grov. Deretter ville jeg nok valgt et falskt blikktak. Synes det ser litt klumpete ut med takstein på et så lite tak. 14 grader er vel også litt på grensen for takstein.

Hvordan gjør du med takavvanningen?

Skipp takstoler og snu bæringen. En bærline i forkant der du har flere stolper samt en bærline i fasaden. Mellom disse legger du så bjelker, bærlinene kan også utformes som takstoler så slipper du å feste taket i fasaden med hensyn til vertikallast

johel572 johel572 skrev:
Det ville kanskje vært en idé med en bjelkelinje mellom stolpene. På 2m trenger den nok ikke være veldig grov. Så ville jeg nok ha valgt et falsat blikkenslagertak. Synes det ser litt klumpete ut med takstein på et så lite tak. 14 grader er vel også litt på grensen for takstein.

Hvordan gjør du med takavvanningen?
Jeg har tenkt litt om og er inne på, som du sier, at det trengs en bjelkelinje, skisset på det ifølge bilde. Må helt enkelt gå litt på kompromiss med designet mitt når det gjelder estetisk tiltalende
Skisse av takstruktur med sperrer og bjelker, vinklet 14 grader, med mål på søyler og bærende elementer angitt i millimeter.
Hm, ja jeg funderer også på om 14 grader er for flatt for takstein. Vil jo helst ha takstein for at det skal gå hånd i hånd med huset, kanskje må jeg satse på et brattere tak for tror ikke blikkenslager går hjem hos regjeringen hjemme selv om falsat kan være fint. Vil jo dog at taket havner mot fasaden (men vi har hevet veggliv så det er et stykke igjen)
Takavvanning blir vanlig hengrenne på begge sider, orket ikke å tegne med det i skissen :)

B bossespecial skrev:
Skipp takkstoler og snu bæringen. En bærende bjelke i forkant der du har flere stolper samt en bærende bjelke i fasaden. Mellom disse legger du deretter bjelker, bærebjelkene kan også utformes som takkstoler så slipper du å feste taket i fasaden med tanke på vertikallast
Hvordan tenkte du med å snu bæringen? At taket skal gå fra fasade til forkant?
Jeg tror vi vil beholde det V-formede taket mot sidene p.g.a. utseendet i så fall, men takk for tipset (om jeg ikke misforstod deg) :)

Jeg tenkte mest på hvordan nedløpsrør mm påvirker det estetiske inntrykket, og da kan det jo være lurt å få det med i tegningen.

160x160mm stolper og 195mm bjelke er jo ganske solid.

Noen tipset tidligere om å sette bjelken på innsiden av stolpen gir et mer elegant inntrykk da stolpen synes å gå helt opp. Kan være verdt å teste å tegne opp.

johel572 johel572 skrev:
Jeg tenkte mest på hvordan nedløpsrør mm påvirker det estetiske inntrykket og da kan det jo være bra å ha med i tegningen.

160x160mm stolper og 195mm bjelkelag er jo ganske solid.

Noen foreslo tidligere at å sette bjelken på innsiden av stolpen gir et nettere inntrykk da stolpen synes å gå helt opp. Kan jo være verdt å teste å tegne opp.
Jo, det blir nok robust, 160 stolpe er jo kun for at det er pent og 195 bjelke føles som det går best sammen med designet da den kommer til å erstatte de små buene som sitter på stolpene som skal lages av 195 virke.

Tenkte faktisk også på å ha bjelken på innsiden i stedet, skal tegne på det også. Vurderte også å ha bjelke i sentrum av stolpen likt buene og bare sage ut halve stolpen, men da blir det plutselig veldig mye mer måling og finarbeid for å sage ut hull. Fordelen med bjelke på innsiden er også at det blir lettere å skjule festet i stolpen.

Teglpanner går visstnok bra å legge i 14 grader, men finner ingen bra bilder på nettet med 14 grader. Vil gjerne se hvordan det ser ut.

• Liker
johel572
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Jeg tenkte mest på hvordan nedløpsrør mm påvirker det estetiske inntrykket og da kan det jo være bra å få det med i tegningen.
Ja, jeg har fundert på om man kan gjøre noen pen løsning for nedløpsrør. Det er vanskelig, de ødelegger en hel del! Var litt inne på å ha kjede i stedet, men jeg vet ikke. Får fundere videre på den biten. Gjerne tips om noen har gode forslag på hvordan man på en pen måte løser dette.

LinusW LinusW skrev:
Hvordan tenkte du med å vende bæringen? At taket skal gå fra fasade til forkant?
Jeg tror vi vil beholde det V-formede taket mot sidene på grunn av utseendet i så fall men takk for tipset (om jeg ikke misforsto deg) :)
Behold formen, men vend den "indre konstruksjonen". Med andre ord, en solid takstol i hver ende, og deretter en solid bjelke vinkelrett not fasaden oppå den.

Kraften går da ned i stolpene og i fasaden, mens taket hviler på et antall bæringer mellom takstolene. For å få plass til dem trenger du å gjøre takstolene litt lavere, men det går jo å fikse.

Vis vedlegget 295001

14grader har vi på vår veranda med pannor och det føles bra. Dog med skrående tak rett ut fra veggen.

Derimot så bør jo reglene 195×45 felles inn i stolpene og ikke festes utenpå stolpene.

P Pappa1986 skrev:
[bilde]

Vi har 14 grader på vår veranda med pannor og det føles bra. Dog med skrått tak rett ut fra veggen.

Derimot bør reglene 195×45 felles inn i stolpene og ikke festes utenpå stolpene
Du har ikke muligens et bilde slik at man kan få en visuell sammenligning av taket deres? :)
Hva mener du med reglene? På min skisse er de felt inn og ikke utenpå. Det vises tydeligst ved den bortre stolpen.
Kanskje jeg misforstår deg, men utenpå stolpen har aldri vært planen.

Det ble nok en misforståelse Behold dine ytre takstoler og hopp over den midterste. Mellom takstolene legger du så innfelte bjelker som du deretter legger underlagssponten på.

LinusW LinusW skrev:
Du har ikke muligens et bilde så man kan få en visuell sammenligning med deres tak? :)
Hvordan mener du med bjelkene? På min skisse er de innfelt og ikke utenpå. Synes tydeligst ved den bortre stolpen.
Kanskje misforstår jeg deg, men utenpå stolpen har aldri vært planen
Rødt hus med hvite detaljer, veranda med lys i vinduene, omringet av plen og innredet med blomsterkasser og steiner.
Hus med hvit veranda og rekkverk. Plantekasser, steiner og plen i forgrunnen, omringet av det landlige landskapet.
Slik ble vårt resultat :D (veldig dårlig kamera )
Ok, syntes det så ut som de ligger utenpå stolpen, men da er jeg med(y).

Sist redigert:
Skal du ha et undertak i farstutukvisten? Om ja, så kan du alltid feste bærelinjen på innsiden av stolpene og bruke en annen type takstol i midten. På den måten kan du heve bærelinjen noe i høyden og da få det litt mer slik du vil estetisk :)

Dvs.

Ha de takstolene som du hadde tenkt deg i for-/bakkant. I midten fester du bærelinjer på innsiden av stolpe (skjærer inn) mellom disse 2. Setter du da dessuten en bærelinje over stolpene ved "åpningen" så kan du dels gå ned i dimensjon på bærelinjene og det holder med å legge 2 stk. bjelker på. Det trenger altså ikke være en takstol i seg selv. Så er jo likevel den konstruksjonen å foretrekke, da det letter monteringen av undertak(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.