8.454 lest ·
28 svar
8k lest
28 svar
Planere ut fall i garasje, hvordan?
Hei!
Hvordan ville dere løse dette; jeg er i gang med å bygge om garasje til boareal. Garasjen har et støpt betonggulv med fall mot garasjeport. Garasjeporten vil bli erstattet med yttervegg. Men hvordan løser jeg fallet på gulvet? Arealet på garasjen er 17 kvm. Flytsparkel blir dyrt på det arealet, det ser ut som jeg må opp 2 cm da garasjen er 5,72 dyp.
Har dere noen bedre tips på å jevne ut gulvet før legging av parkett?
Mvh Jeppo
Hvordan ville dere løse dette; jeg er i gang med å bygge om garasje til boareal. Garasjen har et støpt betonggulv med fall mot garasjeport. Garasjeporten vil bli erstattet med yttervegg. Men hvordan løser jeg fallet på gulvet? Arealet på garasjen er 17 kvm. Flytsparkel blir dyrt på det arealet, det ser ut som jeg må opp 2 cm da garasjen er 5,72 dyp.
Har dere noen bedre tips på å jevne ut gulvet før legging av parkett?
Mvh Jeppo
17m2 med i snitt 1cm tykkelse på sparklet blir vel ikke så enormt dyrt, drøyt 2000kr + ev. primer. Dette må vel likevel være den beste løsningen selv om man tar med prisen i vurderingen.
Hei og takk for svar!
Det blir klikkparkett som gulv deretter.
Jeg regnet feil. Garasjeområdet er 303x576 cm. Fallet er ca 1 cm/m. Så på 576 er det nesten 5,76 cm, ganske kraftig fall m a o. Hvordan regner jeg ut hvor mye avrettingsmasse det går med? Men det virker som det blir en hel del...?
Finnes det utfyllingsmateriale jeg kan begynne med for å få bort noen centimeter?
Mvh Jesper
Det blir klikkparkett som gulv deretter.
Jeg regnet feil. Garasjeområdet er 303x576 cm. Fallet er ca 1 cm/m. Så på 576 er det nesten 5,76 cm, ganske kraftig fall m a o. Hvordan regner jeg ut hvor mye avrettingsmasse det går med? Men det virker som det blir en hel del...?
Finnes det utfyllingsmateriale jeg kan begynne med for å få bort noen centimeter?
Mvh Jesper
Tusen takk, hjelp en trøtt småbarnspappa på fredag kveld... 500 liter altså, en 25 kg sekk blandes med ca 5 l?
Hvor mange sekker trenger jeg til 500 liter? Hvordan regnet dere ut 500 liter forresten? Jeg har sittet med pytagoras læresetning, B x H og alt annet i formeloversikten men regne ut volumet på 303x576 med fall på 5 cm på 5 m...= det bare snurrer...
Ja, vannbåren gulvvarme er inngjuten i garasjegulvet
Hvor mange sekker trenger jeg til 500 liter? Hvordan regnet dere ut 500 liter forresten? Jeg har sittet med pytagoras læresetning, B x H og alt annet i formeloversikten men regne ut volumet på 303x576 med fall på 5 cm på 5 m...= det bare snurrer...
Ja, vannbåren gulvvarme er inngjuten i garasjegulvet
Sist redigert:
Først areal: 3,03m x 0,05m / 2 = 0,08kvm
Så volum: 0,08kvm x 5,76m = 0,43kbm
Sannsynligvis trenger du kanskje ytterligere 1cm for å redusere risiko for sprekkdannelse.
Ekstra volum: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kbm
Total volum blir ca 0,6 kbm som tilsvarer 600l.
Når det gjelder hvor mange sekker det blir, er jeg ganske usikker, men jeg ville nesten tro at en sekk gir minst 20L? Men her kan gjerne noen rette meg?!
Så volum: 0,08kvm x 5,76m = 0,43kbm
Sannsynligvis trenger du kanskje ytterligere 1cm for å redusere risiko for sprekkdannelse.
Ekstra volum: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kbm
Total volum blir ca 0,6 kbm som tilsvarer 600l.
Når det gjelder hvor mange sekker det blir, er jeg ganske usikker, men jeg ville nesten tro at en sekk gir minst 20L? Men her kan gjerne noen rette meg?!
Du kan fylle ut med noe annet først for å spare penger. Du kan blande egen eller kjøpe ferdig grov- eller finbetong, noe som blir betydelig billigere enn flytsparkel. Det er viktig bare at det ikke blir for tynt lag med flytsparkel. Da kan det sprekke. Sjekk forskjellige merker og varianter av flytsparkel. De har angitt hva som er minste tykkelse. Betongen er ikke like nøye etter min mening. Jeg tror at flytsparkelen "holder sammen" betongen. Om betongen under skulle sprekke ville det nok uansett ikke merkes.
Sist redigert:
Takk! Betongen er jo ikke like lettflytende? Hvordan sikrer jeg at den flyter ut jevnt og blir plan? Mer vann?
mvh Jesper
mvh Jesper
Dette er et typeeksempel på når EPS-sement er bra.
Det fyller ut mye til fornuftig pris, og du kan/skall legge flyt tett innpå.
Vanlig betong skal jo tørke ordentlig før man legger på flyt, så eventuelle krympesprekker kommer før man flyter.
Det fyller ut mye til fornuftig pris, og du kan/skall legge flyt tett innpå.
Vanlig betong skal jo tørke ordentlig før man legger på flyt, så eventuelle krympesprekker kommer før man flyter.
det blir ikke for rask tørking på EPS da det er gulvvarme i garasjen?
Tror ikke på ideen med EPS-betong i dette tilfellet.
1. For tynne lag av EPS på de tynneste stedene
2. Må flyte 20 mm ovenpå så kostnaden blir jo i stort sett den samme som om man flyter gulvet direkte
3. Isolerer fra den eksisterende gulvvarmen på de tykkeste stedene slik at det blir ujevn varme i gulvet
Man kan for så vidt legge 14mm tregulv direkte, men her er det litt merkelig med en kileformet støping, og så enkelt er det ikke å få EPS-støp jevn selv om man har tykke lag man kan jobbe med og stål til en jevn overflate. Og skal man legge et klikkgulv, må man sørge for å ha et ganske jevnt gulv under, ellers må man flyte det og da havner man på 20 mm min.
Det finnes ingen gode snarveier. Gjør det ordentlig og flyt hele gulvet direkte, du finner jo billig flytsparkel på typ Byggmax, Hornbach, Bauhaus.
1. For tynne lag av EPS på de tynneste stedene
2. Må flyte 20 mm ovenpå så kostnaden blir jo i stort sett den samme som om man flyter gulvet direkte
3. Isolerer fra den eksisterende gulvvarmen på de tykkeste stedene slik at det blir ujevn varme i gulvet
Man kan for så vidt legge 14mm tregulv direkte, men her er det litt merkelig med en kileformet støping, og så enkelt er det ikke å få EPS-støp jevn selv om man har tykke lag man kan jobbe med og stål til en jevn overflate. Og skal man legge et klikkgulv, må man sørge for å ha et ganske jevnt gulv under, ellers må man flyte det og da havner man på 20 mm min.
Det finnes ingen gode snarveier. Gjør det ordentlig og flyt hele gulvet direkte, du finner jo billig flytsparkel på typ Byggmax, Hornbach, Bauhaus.
Sist redigert:
Tusen takk. Trenger man å vibrere flytsparkel eller holder det å helle det ut og la det være?
/J
/J