Vi holder på å grave ut for å bygge ut vår veranda med omtrent 12kvm ekstra terrasse. Det er jo en heidundrende graving som skulle til for å komme dit vi er nå, men tror nok at det meste er ferdig hva gjelder graving.
Dette er omtrent hva vi vil bygge (det gule er eksisterende verandaen):
Vi har gravd ned for å få plass til følgende:
28mm planke
145mm bjelke
3mm tjærepapp
50mm betongplate (som vi fikk gratis)
50mm 8-16mm grus (for å lette arbeidet tror vi 50mm er nok) Totalt 276mm (men regner med å bruke noen distanseklosser for vi gravde litt ekstra).
Slik ser området ut nå:
Som dere ser har jeg satt opp litt bjelker for å kunne ha kontroll under utgravingen slik at vi når noenlunde korrekt dybde.
Nå tror jeg planen er følgende:
Jevne ut bakken og sørge for at den ikke heller inn mot huset.
Bruke platevibrator
På med fiberduk
På med grus og rake ut
Bruke platevibrator igjen
På med plater
Bygge bjelkelag og justere med distanseklosser for å få det i lodd og i nivå med eksisterende terrasse.
Kjennes dette riktig?
Det vanskelige som jeg først og fremst trenger hjelp med er hvordan jeg lykkes med punkt 1. Nå som vi har gravd ut er det ganske smågropete overalt og ikke plant i det hele tatt. Underlaget er hardt (mye leire) så det er ikke bare å gå over med en rettstokk.
Padde på grusen, bare pass på at du tilpasser fylningsdybde/padde 100 kg padde slår ca. 10 cm ned i materialet. Det forutsetter at du har urørt utgravingsbunn som allerede er hard.