Jeg tenkte å spørre forumet om råd. Jeg renoverer en gang med "pizzapuss", altså sannsynligvis gips som er prikket i et mønster og deretter malt med plastmaling el lignende. Toppene er vel opp mot 5 mm høye. Jeg testet å slipe med eksentersliper og det gikk ganske bra å jevne ut det verste. Tanken var deretter å sparkle over de siste ujevnhetene.

Men så begynte jeg å pirke litt på det som var igjen. Det falt ned ganske lett. Problemet er at også den underliggende pussen følger med noen steder. Men det går å få bort.

Mine spørsmål:
1. Er det best å sparkle over pizzapussen eller fjerne den helt? Jeg tenker på vedhefting etc. Det hadde jo vært greit å slippe å fjerne all pizzapuss.
2. Hvilken type puss/sparkel bruker jeg best i de ulike tilfellene? Fungerer det med sandsparkel eller er det bedre med gips? Trenger jeg å bruke baner for å få det jevnt med gips tror dere?
3. Hva gjør jeg med ytterhjørnene? Må det inn en stålprofil der?

Og nei, å sette over renoveringsgips er ikke et alternativ. Jeg vil beholde lister, gulv- og taklister etc.
Veggmønster med gipslignende "pizzaputs" i en lys gang; tydelig tekstur med malte topper, døråpninger i mørkere treverk.
Nærbilde av vegg med ujevn, duttet gipsmønster, kjent som "pizzapuss", med uthevede topper og overflatestruktur.
Nærbilde av vegg med "pizzapuss", gipsaktig mønster med ujevnheter. Overflate malt med plastmaling, toppene er opptil 5 mm høye.
Veggen med ujevn "pizzaputs", gipslignende overflate med distinkte topper og et område der lag har flasset av, viser renoveringsutfordringer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.