Jeg har akkurat renovert ferdig vår peisplass i stuen. Tidligere sto ovnen (en norsk gammel støpejernsovn fra 30-40-tallet) rett ved veggen, så jeg har lett opp doble gips og lagt fliser for å få den ut fra veggen et stykke (se bilde).

Nå har jeg imidlertid oppdaget at det ikke finnes riktige dimensjoner hos vedovnsforhandlerne lenger. Sannsynligvis har det blitt en ny standard, og det finnes bare rør på 120 og 150 mm. Mitt rør er 170 mm, og jeg trenger et rør som er 300 mm langt og 170 mm i den ene enden og 175 mm i den andre, røret skal så settes inn i en krage på pipa og inn i ovnen.

Hva skal jeg gjøre nå? Har ringt rundt til blikkenslagere, men det virker som det er minst sagt lav interesse for dette. Finnes det noen form for fleksible rør som man kan stramme med slangeklemme eller lignende? Røret før, som gikk direkte fra ovnen til veggen, var ikke tettet i det hele tatt, men selvtrekket ser ut til å ha ordnet det.

Trenger det å være noe spesielt materiale? Fungerer det med vanlig 0.9-svartplate?

Litt bilder for å gjøre det mindre forvirrende:

Kamin_1.jpg
1, Slik så ovnen ut fra starten av, rett mot veggen

Kamin_2.jpg
2, Innfestingen mot veggen. Ovnen sitt rør med "muffen" ble trædd på røret inn i veggen.

Kamin_3.jpg
3, Rotete bilde av hvordan den nye peisplassen ser ut.

Kamin_4.jpg
4, Nå skal ovnen i forgrunnen festes mot røret i veggen. 30 cm mangler.

Litt oppfølging. Etter iherdig leting etter noen blikkenslager som kunne tenke seg å påta seg oppgaven så lette jeg på et renoveringslager og fant et gammelt kaminrør i riktig størrelse. En runde med vinkelsliperen så var det riktig lengde og alt. Tipset er altså å sjekke med renoveringsfirmaer eller husoverskuddsbutikker som kan ha gamle dimensjoner liggende.

Kaminrr.jpg

Er det ikke herlig å gjenvinne materialer? Det gir en så god følelse, man vet at det er bra og ofte er det bra for lommeboken også!

Ja, det var fint. Kostet 200:- og passet som en schmäck. Dessuten i støpejern og ikke noen tullete kaldvalset plate. ;)

Fin hjørnespark du gjorde!

Ha-ha, takk!

Det var den verste jobben jeg har gjort tror jeg. Tok tre dager på grunn av alle hjerneslipp under måling og montering. Det var troll i den byggingen kan jeg love... men det ble helt greit.

Om noen har tips på en dekklist til gulvet som tar 20mm er jeg evig takknemlig! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.