S Småbrukaren skrev:
Det har du faktisk rett i. Merkelig valg synes jeg. TS har jo sokkel med kvartstav profil. Finnes jo også som fôr.

Fôr Funkis hvit 15x69mm S 0502-Y (OBS! Fallende lengder 2,4-4,8m) [lenke]
Tja, nå er det jo ikke et århundreskiftes hus som vi eier. I så fall hadde det selvfølgelig vært etter mer klassisk stil. Vi går for en mer moderne design møter gammel i vårt 80-talls hus. Ellers blir det litt vanskelig med balansen mellom utendørs og innendørs.

S Småbrukaren skrev:
Vil innvende meg mot valget av skurkloss, de er for brede for fôret. Finnes skurkloss for 70mm fôr, er det ur å passe 90mm.
Takk for tipset. Det var ingen alternativ som vår trehandler hade dessverre…

Mazen Mazen skrev:
Hm, nei det er den andre siden, den med fasningen som du setter ut på karmen, deretter fôr noen mm inn etter fasningen.
Det blir som en ekstra profilering mellom fôr og karm ..

[bilde]
Takk, setter alltid pris på pedagogiske tegninger!

Når det gjelder å male en sånn her perlespont. Kan man ta vanlig veggmaling eller må det være snekkermaling? Tenker siden det er ferdig grunnet mdf så burde vanlig veggmaling funke.

C caril skrev:
Når det gjelder å male en sånn her perlespont. Kan man ta vanlig veggmaling eller må det være treverk? Tenker siden det er ferdig grunnet MDF så burde vanlig veggmaling funke
Spiller ingen stor rolle hva du maler med, den er jo grunnet, men vil du ha best levetid så ville jeg sjekket hvilken type grunning som sitter på og så fortsatt med samme fargesystem.
Det er ingen grunn til å bruke linoljemaling for eksempel hvis ikke grunningen er diffusjonsåpen, da mister man halve hensikten med det fargesystemet. Dog er det en av våre mest holdbare malinger når de er gjennomherdet og eldes fint, samt kan vedlikeholdes.
Tenk også på at mattere malinger blir vanskeligere å rengjøre. Skikkelig matte malinger kan knapt tørkes av med en klut engang.

Derimot er jeg en sterk motstander av dagens plastmalinger som burde totalforbys, spesielt utendørs hvis man bryr seg noe om vår natur. Det er et søppel system som bare ble utviklet av økonomiske årsaker. En malermester kunne gi opptil 20 års garanti på utendørsmaling før i tiden. Litt forskjell fra i dag.
Men ingenting var giftfritt da heller, men slipper ikke ut groteske mengder mikroplast i naturen etterhvert som malingen flasser.

Og jeg lover deg at selv om det fantes en "korrekt" måte å gjøre ting på for 200 år siden, så tilpasset håndverkerne seg etter hva de hadde å jobbe med. Så ville tatt visse paragrafryttere med en klype salt når de skriver at det bare finnes en måte.
Selv i kirker har det blitt jukset og tatt snarveier der det ikke syntes eller hadde betydning for konstruksjonen. 🤷🏼‍♂️

Forsto det som at dere bor i et 80-talls hus, og da har relativt rette gulv og vegger. Noe som forenkler enormt når man skal sette panel, liste og fôre.

Så lag en plan og følg den så godt det går, og er man ikke rutinert så er det vanskelig å planlegge et par steg fremover for å unngå visse problemer når panel møter fôr, etc. Så vil dere uansett måtte finne løsninger for å jobbe dere rundt problemene.
Gjør man ting selv på sitt eget hus, så er det en viss sjarm i å eie sine små feil som oppstår. Jeg kaller dem årringer i mitt hus. 😁
Men det er dere som skal leve i det, og klarer dere ikke å se visse feil, så ville jeg leid inn en snekker for de mest pirkete momentene. F.eks. når det kommer til å sette smyg og fôr.
Det kommer til å bli bra.
Lykke til

• Liker
caril
  • Laddar…
Kan anbefale Jotuns snickerifarge.

• Liker
caril
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Spiller ingen stor rolle hva du maler med, den er jo grunnet, men vil du ha best levetid så ville jeg sjekket hvilken type grunning som sitter på og så fortsette med samme fargesystem.
Det er ingen grunn til å holde på med linoljemaling for eksempel hvis ikke grunningen er diffusjonsåpen, da mister man halve hensikten med det fargesystemet. Men det er en av våre mest holdbare malinger når de er gjennomherdet og eldes fint, samt kan vedlikeholdes.
Tenk også på at mattere malinger blir vanskeligere å rengjøre. Riktig matte malinger kan knapt tørkes av med klut engang.

Derimot er jeg en sterk motstander av dagens plastmalinger som burde totalforbys, spesielt utendørs hvis man nå bryr seg om vår natur. Det er et søplesystem som kun ble utviklet av økonomiske årsaker. En malermester kunne gi opptil 20 års garanti på utendørsmaling tidligere. Litt forskjell fra i dag.
Men ingenting var giftfritt da heller, men slipper ikke ut groteske mengder mikroplast i naturen etter hvert som malingen flasser.

Og jeg lover deg at selv om det fantes en "korrekt" måte å gjøre ting på selv for 200 år siden, så tilpasset snekkerne seg etter hva de hadde å jobbe med. Så ville tatt enkelte paragrafryttere med en klype salt når de skriver at det bare finnes én måte.
Også i kirker har det vært jukset og tatt snarveier der det ikke syntes eller spilte noen rolle for konstruksjonen. 🤷🏼‍♂️

Forsto det som at dere bor i et 80-talls hus, og da har relativt rette gulv og vegger. Noe som gjør ting enormt mye lettere når man skal pannele liste og fôre.

Så lag en plan og følg den så godt det går, og hvis man ikke er rutinert så er det vanskelig å planlegge et par skritt fremover, for å unngå enkelte problemer når panel møter listverk, etc.. Så dere vil uansett måtte finne på løsninger for å jobbe dere rundt problemene.
Gjør man ting selv på sitt eget hus, så er det en viss sjarm i å eie sine små feil som oppstår. Jeg kaller dem årringer i mitt hus.😁
Men det er dere som skal leve i det og klarer dere ikke å se enkelte feil, så ville jeg leid inn en snekker for de mest pirkete momentene. For eksempel når det kommer til å sette inn snev og fôre.
Det kommer til å bli bra.
Lykke til
Hei og takk for svar! Føles alltid kult og inspirerende med litt oppmuntring før alle husets prosjekter. Vi er naive nok til å tro at vi løser dette og kanskje er det litt naivitet som gjør at man lykkes med de fleste oppussingsprosjektene. Din betegnelse med årringer på husets skavanker tar vi med oss. Det er jo som du sier, de små ufullkommenhetene som gjør et hjem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.