7.235 lest ·
36 svar
7k lest
36 svar
Perlestaff sammen med gulvlist og dørkarm
Hmm må finnes noe bedre måte enn å kjøpe en bordsagMathiasS skrev:
Det er akkurat det man gjør. Kjøp en høvlet bord i passende dimensjon, f.eks. 22x120 og så kapper du de listene du trenger ut av den. Jeg pleier å gjøre det i bordsagen, det er enklest. Etter det pleier jeg først å lime salingslisten i karmen og skyte fast den med spikerpistolen (t-dykkert) og deretter lime-spiker jeg også foringen i listen. Da sitter det for evig.
Det hadde man selvfølgelig kunnet gjøre, men ettersom perlesponten er av MDF så er jeg tvilende til hvor bra det blir. I så fall må man nesten fylle igjen med sparkel eller byggkitt og selv da er det risiko for at det smuldrer opp over årene med tanke på all bevegelse som kan skje. Føles tryggere med en form for virke å dekke med. Men jeg liker likevel enkelheten i din løsning, den frister jo helt klart.Johan Gunverth skrev:
Hvorfor ikke bruke materialet fra perlespontplaten som smyg? Den har jo riktig tykkelse. Det gjelder bare å få snittet pent. Tynnet trelim (PVA) noen ganger med mellomsliping så blir det fint.
Det går kanskje til og med å legge perlespontplaten helt ut der smygen skulle gått og legge foringene oppå?
Tips til TS: Hvis dere funderer på å fylle åpningene som blir mellom gulvlist og perlespontens perle; unngå det. Det "ser" helt feil ut og var ikke noe man gjorde på den tiden perlesponten var vanlig.
Ser virkelig fint ut 👍 For meg føles dette som et godt alternativ. Det blir jo derimot en del saging på sponten for å få den til å passe inn på veggen. Vurderer om man vil finpusse med panelet eller om man skal flytte det fin arbeidet til den lille smygliste i stedet og ha panelet under alt snekkerei.R Robin_CG skrev:[bilde][bilde]
[bilde]
Her er fôr, gulv og krone list montert først og deretter tilpasset med perlespont, fordi overgangen på baksiden av alle fôr rundt dører og vinduer ut mot perlesponten ville sett dum ut, det ville vært 30mm+ utenpå perlesponten.
Og har du da en krone list når du da kommer til et dørfôr og legger nederdelen på 15mm perlespont, da får du en bakside på fôret over krone listen som er mellom 40-50mm tykt. Da setter jeg fôr og lister først alle dager i uken i stedet for å ha et fôr som stikker ut i rommet som man slår pannen i senere. 🤷🏼♂️
Vår panel er jo som sagt bare 6mm tykt og laget i MDF så det kan være litt omstendelig å kappe mønstre i for at det skal passe alle snekkerei.
Avslutt mdf panelet med en furulist så får du en naturlig smyg mot karm og foring..
Kan også settes bak sokkelen, dvs du setter panelet på og unngår på den måten hulrommet ved perlen.
F.eks..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Kan også settes bak sokkelen, dvs du setter panelet på og unngår på den måten hulrommet ved perlen.
F.eks..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Det der er jo akkurat den listen jeg leter etter, dog utrolig kjedelig frakt (650 kroner!!!). Har lett som en galning etter en 6mm tykk list for å dekke denne flaten men bare kommet ned til 8mm hos de større byggevareforretningene. Må kanskje sjekke med min lokale trehandel. Den listen hadde jo løst alle mine problemer, takk for forslaget!Mazen skrev:
Alternativet er å sjekke med et lokalt snekkeri om de kan kløyve ned et antall strimler planhøvlet furu for deg..C caril skrev:Det der er jo akkurat den listen jeg leter etter, dog utrolig kjedelig frakt (650 spenn!!!). Har lett som en gal etter en 6mm tykk list for å dekke dette området men bare kommet ned til 8mm hos de større byggevarehusene. Må kanskje sjekke med min lokale trehandel. Den listen hadde jo løst alle mine problemer, takk for forslaget!
Det finnes godt om lister som er 6 mm tykke. Søk på "foglist".C caril skrev:
https://www.xlbygg.se/produkt/foglist-furu-obh-6x21mm-2/
Hm, nei det er den andre siden, den med fasningen som du setter ut på karmen, så list noen mm inn etter fasningen.C caril skrev:
Det blir som en ekstra profilering mellom list og karm ..

Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 innlegg
Ingen risiko med MDF i dette tilfellet. I dag setter folk hele lysninger og også lister av MDF uten problemer. Ytarmera MDF-ens snittflater med utspedd 1:2 hvitlim (trelim), slip og dekkmal deretter. Det holder like bra og brukes i lakkerte møbler.C caril skrev:…
Det hadde man så klart kunnet gjøre, men ettersom perlestaffpanelet er av MDF så er jeg tvilsom til hvor bra det blir. I så fall får man nesten fylle igjen med sparkel eller byggkitt og til og med da er det risiko for at det smuldrer opp over årene med tanke på all bevegelse som kan skje. Føles tryggere med en form for trevirke å dekke med. Men jeg liker likevel enkelheten i løsningen din, den frister jo helt klart.
Alt avhenger av hvilken standard man vil ha. Noen har kvistfritt perlestaffpanel malt med riktig linoljemaling, andre bruker ferdigmalt MDF-panel. Jeg er selv håpløst fast i gjøre-rett-inn-i-dødens-komplekset, men jukser med polyuretanmaling. 🤓😉
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Om du ser på starttråden ser det ut som de har en slett list, og i mitt første innlegg om akkurat hælklemlist skriver jeg "om dere vil ha" om slette lister...S Småbrukaren skrev:
Jeg liker heller ikke slette lister med trepanel, men ville heller aldri kjøpt den profilerte mdf-platen... men det er jo ikke mitt hus. 😁
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Det har du faktisk rett i. Merkelig valg synes jeg. TS har jo sokkel med kvartstav profil. Finnes jo også som foder.
Foder Funkis hvit 15x69mm S 0502-Y (OBS! Fallende lengder 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/
Foder Funkis hvit 15x69mm S 0502-Y (OBS! Fallende lengder 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/