Hei!
Har noen tidligere løst problemet jeg har? Jeg prøver å sette perlespon i et tak, så langt går alt bra, det er et av måååånga tak i huset som har fått perlespon. Problemet er at jeg her kommer til en gammel yttervegg og bjelkene som hører til den gamle konstruksjonen, som jeg besluttet å spare. Pent og kult synes jeg. Nå skal jeg bare sette perlesponen i taket...

Tak med synlige bjelker og nyinstallert perlestaffpanel, med isolasjon og gamle tømmerbjelker i en renoveringsprosess.

Jeg har en bra stikksag og en multikutter, men problemet er jo at deler av snittet må bli vinklet for at sponen skal ligge tett inntil tømmeret. Et annet problem er naturligvis at tømmeret er ujevnt og vanskelig å få sponen til å ligge tett mot generelt. "Vi setter en liten list" er nærmest et ordtak på dette bygget, siden det er en gammel kåk, men kan man gjøre nettopp det på en pen måte mot tømmer?

iLEZ skrev:
Hei!
Har noen tidligere løst problemet jeg har? Jeg prøver å sette perlespon i et tak, så langt går alt bra, det er et av såååå mange tak i huset som har fått perlespon. Problemet er at jeg her kommer til en gammel yttervegg og bjelkene som hører til den gamle konstruksjonen, som jeg besluttet meg for å spare. Pent og kult synes jeg. Nå skal jeg bare sette perlesponen i taket...

[bilde]

Jeg har en bra stikksag og en multikutter, men problemet er jo at deler av snittet må bli vinklet for at sponen skal ligge tett inntil tømmeret. Et annet problem er selvfølgelig at tømmeret er ujevnt og det er vanskelig å få sponen til å ligge tett mot i største allmennhet. "Vi setter på en liten list" er nærmest et talemåte på det her bygget, siden det er en gammel kåk, men kan man gjøre akkurat det på en pen måte mot tømmer?
Sage nært og så mykfuge

M
Om man tenker seg neste planke som skal settes, så er jo den for bred. Men jeg tror det hadde blitt penest om man skjærer ut for tømmeret og gjærer kortsidene av utskjæringen så man får en tett tilpasning mot tømmeret.
Dog vil det bli tidkrevende å få det riktig :)

M
Og blir det ikke toppen i tilpasningen så kan man ta trelim og sagflis som man deretter sliper opp, men mjukfog er så klart en raskere løsning.

Eller lister ;)

M
Finnes for øvrig en teknikk som jeg har glemt hva heter som man vanligvis bruker når man skal passe inn en ny tømmerstokk i en yttervegg. Den går ut på at man har en smal stålpinne (typ) som man har en blyant i enden på. Man stiller stokken på sin plass, men utenfor grunnlaget, og lar deretter stålstangen følge bunnen på den stokken som kommer til å ligge over den nye. Man får da ut alle ujevnheter på den nye stokken, og den vil deretter passe nesten perfekt. Vanskelig å forklare, men skal se om Google kan hjelpe meg :)

Mine svigerforeldre hadde lignende overflatematerialer på sitt tidligere hus. Der ble platene "grovkappet" og deretter ble det saget ut en plate som hadde god passform mot bjelken. Den ble malt i samme nyanse som platene og frest i ytterkanten om jeg ikke husker feil.
Dessverre har jeg ingen bilde fra deres hus, men det så veldig bra ut, husker jeg.

En konturmal er nok et bra verktøy i dette tilfellet.
Lykke til!

Takk for alle gode svar! Jeg tror en stødig hånd og mykfog er det ledende tipset akkurat nå, men om noen har ytterligere forslag så mottas de takknemlig!

Gammel tråd.. Men kan finnes noen mer som søker etter løsninger på samme problem og finner hit! Så jeg deler med meg om hvordan vi løste problemet.

Brukte en såkalt konturmal for å male av bjelkene og kopiere til perlestaff.
Det var litt plunder siden det var flere bjelker som skulle passe inn langs med samme planke, men det ble veldig tett og fint.
For øvrig så er taket bare grunnet på bildet, kommer til å bli sprøytemalt senere!

• Konturmal som brukes for å overføre formen på bjelker til en trelist. Mallen har en metallfarge og ligger på en delvis formet list.
  • Trebjelke montert i hvitmalt paneltak, tydelig passform laget med konturmal for å tilpasse flere bjelker langs samme plank. Taket er grunnmalt.
Sist redigert:
  • Liker
Theswedishgold og 5 andre
  • Laddar…
S.Marklund S.Marklund skrev:
Gammal tråd..
Flott jobbet!
Mine bjelker er "stökigare", og resultatet ble vel ikke like imponerende i mitt tilfelle, men jeg er fornøyd.

iLEZ iLEZ skrev:
Snyggt jobbet!
Mine bjelker er "rotete", og resultatet ble vel ikke like imponerende i mitt tilfelle, men jeg er fornøyd.
Takker!
Jo hadde nok ikke fungert i ditt tilfelle. Men kanskje hjelper det noen. Så ut til å være en betydelig større hodepine med dine bjelker!

Sist redigert:
finjobbat(y)
En annen liten variant som kan være til nytte, er å tenke motsatt!
- Eh hvordan tenkte han nå? Tenker nå kanskje venn av orden og reda over begrepene!
Jo i stedet for å kappe den som skal tilpasses til det faste underlaget, så tilpasser man den faste biten til den kommende. Og dette kan man med fordel dra nytte av med tanke på hvordan lyset ligger, og andre betingelser selvfølgelig som praktiske muligheter for eksempel.
Takstolen som kommer ned i veggen er litt avsaget i underkant, men bare så lite at man kan få inn planken i sin posisjon. Og med det så ser man knapt at det finnes noen glipe i det hele tatt.
Denne fremgangsmåten kan man også som i dette tilfellet bruke, for å bare kunne gjøre det praktisk mulig uten å dele på den innpassende biten.
Takstol og veggforbindelse med justerte bjelker for å passe til fast underlag, fokus på lysforhold og praktisk tilpasning.

• Liker
Chiippe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.