14.130 lest ·
5 svar
14k lest
5 svar
Perlestaff: lengde, bredde, tykkelse og innkjøp...
Vi skal sette stående perlestaff i trappen vår. Nå lurer jeg på:
Hvilke dimensjoner finnes og hva anbefaler dere?
1. Bredde. Hvilke bredder er det vanlig å få tak i? Finnes det forresten i det hele tatt "dobbelsporet", eller hva det skal kalles, å få tak i nå for tiden? Altså som ser ut som to perlestaffbord på hver planke. Og er det i så fall bare som spesialbestilling? (Vi har slikt i flere av takene i huset.)
2. Hvilken tykkelse er å anbefale? Oppe i andre etasje, hvor vi har liggende panel av råspont, har vi 17 mm tykt. Hvilke mål finnes på perlestaff?
3. Lengder... Selges perlestaff bare i ferdigkappede pakker, og hvor lange er plankene da? Eller går det an å få tak i riktige byggelengder (som vanlig trevirke)?
Hvor skal man kjøpe sin perlestaff, og hvorfor?
* Hvor mye varierer prisene?
* Hvordan varierer utvalget? Hvor har vi best valgmuligheter?
Hvis noen har noe annet klokt å tilføye, så vær så god
Hvilke dimensjoner finnes og hva anbefaler dere?
1. Bredde. Hvilke bredder er det vanlig å få tak i? Finnes det forresten i det hele tatt "dobbelsporet", eller hva det skal kalles, å få tak i nå for tiden? Altså som ser ut som to perlestaffbord på hver planke. Og er det i så fall bare som spesialbestilling? (Vi har slikt i flere av takene i huset.)
2. Hvilken tykkelse er å anbefale? Oppe i andre etasje, hvor vi har liggende panel av råspont, har vi 17 mm tykt. Hvilke mål finnes på perlestaff?
3. Lengder... Selges perlestaff bare i ferdigkappede pakker, og hvor lange er plankene da? Eller går det an å få tak i riktige byggelengder (som vanlig trevirke)?
Hvor skal man kjøpe sin perlestaff, og hvorfor?
* Hvor mye varierer prisene?
* Hvordan varierer utvalget? Hvor har vi best valgmuligheter?
Hvis noen har noe annet klokt å tilføye, så vær så god
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 innlegg
Jeg synes generelt at perlestaff har for bred perle i dag enn "før i tiden". Letet derfor rundt en del før jeg fant det jeg var ute etter hos grossisten Timber i Göteborg. De hadde en perlestaff med riktig bratt fasing ned til perlen som i sin tur var rundt 4mm. De lignet mye på de staff som ble produsert på 20-30-tallet.
Målene var 13x95, byggbredden 85mm. Lengdene finnes i 360, 420, 480 og 540.
Skal prøve å fikse litt bilder.
Målene var 13x95, byggbredden 85mm. Lengdene finnes i 360, 420, 480 og 540.
Skal prøve å fikse litt bilder.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 innlegg
Pärlens størrelse avhenger helt av hvilken tid man henter perlesponten fra. På landet har vi en perle (og en spont) som er betydelig bredere enn den man finner på Beijer eller Byggmax. Den er også bredere som sådan og tykkere. Den er 6" 3/4" dvs. drøyt 150mmx17,58 mm og stammer fra perioden en gang mellom 1860 og 1890, mer nøyaktig vet vi ikke enda. Ifølge opplysninger skal det ha eksistert perlespont 8" 1", dvs. drøyt 203mmx25,4mm. (Den generelle regelen ser ut til å være jo eldre perlespont desto bredere og tykkere. Det finnes jo perlesont som er laget på 2" 3/8", dvs. drøyt 50mmx 9,5mm. Finnes t.o.m. ned mot 7mm!)
Men om det er 20-30-talls-sponenten man er ute etter er selvfølgelig den spånten helt feil, da, på 20-tallet, var den jo smal, og perlen veldig liten, og forekom jo ofte i dobbelspontet utførelse. Jeg har sett eksempler på den typen fra tidlig 10-tall også, så den kom vel litt tidligere.
Men om det er 20-30-talls-sponenten man er ute etter er selvfølgelig den spånten helt feil, da, på 20-tallet, var den jo smal, og perlen veldig liten, og forekom jo ofte i dobbelspontet utførelse. Jeg har sett eksempler på den typen fra tidlig 10-tall også, så den kom vel litt tidligere.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 innlegg
Jeg inventerte et antall q-merkede hus i hjemtraktene (Vest-Sverige) og perlestaffen målte rundt 75-80 mm og rundt 10mm tykke. Perlen var mellom 2-3mm bred. Ingen dobbelt not. I et hus bygget 1922 (fars sitt) vet jeg med sikkerhet at perlestaffen er original. Det kanskje skiller mellom ulike landsender.Mr Handyman skrev:Perlens størrelse avhenger helt av hvilken tid man henter perlestaf fra. På landet har vi en perle (og en not) som er betydelig bredere enn den man finner på Beijer eller Byggmax. Den er også bredere som sådan og tykkere. Den er 6" 3/4" dvs. drøyt 150mmx17,58 mm og stammer fra perioden en gang mellom 1860 og 1890, mer nøyaktig vet vi ikke enda. Ifølge opplysninger skal det ha funnes perlestaf 8" 1", dvs. drøyt 203mmx25,4mm. (Den generelle regelen ser ut til å være jo eldre perlestaf desto bredere og tykkere. Det finnes jo perlestaf som er laget på 2" 3/8", dvs. drøyt 50mmx 9,5mm. Finnes til og med ned mot 7mm!)
Men om det er 20-30-tallsnot men er ute etter er selvsagt den noten helt feil, da, på 20-tallet, var den jo smal, og perlen veldig liten, og forekom jo ofte i dobbelt not utførelse. Jeg har sett eksempler på den typen fra tidlig 10-tall også, så den kom vel litt tidligere.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 innlegg
Jeg forstår ikke helt hva du mener, Johan. Jeg prøver å forstå om det er noe du har sitert fra meg som ikke henger sammen med det du skriver. Eller mener du at husene du har inventert - og deres perlespont - tidsmessig sammenfaller med de grovere variantene jeg refererer til? Kan du utdype? Den perlesponten du beskriver fra 20-tallet høres ut som den jeg snakker om, med unntak av at den du nevner ikke er dobbeltspontet, og det er den ikke alltid fra den perioden heller.
Det ville jo vært morsomt om man kunne fastslå regionale ulikheter i bruk av perlespont, men jeg har for meg at jeg har lest i en av Gysinges bøker (det er derfra jeg har hørt om de aller groveste variantene av perlespont forresten, 8"x1") at det meste spredte seg over hele landet når det gjelder profiler osv., noe som overrasket meg da jeg trodde det var forskjellig. De fleste eksemplene jeg refererer til i mitt forrige innlegg er for øvrig fra Vest-Sverige.
Det ville jo vært morsomt om man kunne fastslå regionale ulikheter i bruk av perlespont, men jeg har for meg at jeg har lest i en av Gysinges bøker (det er derfra jeg har hørt om de aller groveste variantene av perlespont forresten, 8"x1") at det meste spredte seg over hele landet når det gjelder profiler osv., noe som overrasket meg da jeg trodde det var forskjellig. De fleste eksemplene jeg refererer til i mitt forrige innlegg er for øvrig fra Vest-Sverige.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 innlegg
Jeg mistolker nok din tekst, men faktaene i innlegget mitt er fortsatt de samme.
Klikk her for å svare